Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lockis
Steffe3 skrev:
Lockis skrev:
Steffe3 skrev:Reseavdraget verkar ju förstöras ännu mer (hur man nu lyckas med det). Från 28000-11000 (random avdrag) till runt 8000, i mitt fall.

Men har inte hunnit sätta mig in i hur det påverkar i slutänden.
Men du... om du har ett avdrag på 40.000 så är det bara 29000 som du får 30% tillbaka på. vilket är 8700.
Har du 28000 i avdrag idag så är det ju bara 30% av 17000 du får tillbaka vilket resulterar i 5100. Så då får du ju mer pengar tillbaka då du har 8000 mindre att betala i skatt.

Eller har jag missförstått dina siffror?
28000 minus avdraget på 11000, c:a 30% av 17000 då. Så ja, det kanske går åt andra hållet trots allt

Var nog snabb där.
så då har du 3000 extra över istället om året med det förslaget ;) Men du slipper vänta tills deklarationen!
Användarvisningsbild
av Steffe3
Avdraget lär inte ske förens till deklarationen ändå, men ett par tankar till om året är ju ett steg i rätt riktning i alla fall.
av Lockis
Steffe3 skrev:Avdraget lär inte ske förens till deklarationen ändå, men ett par tankar till om året är ju ett steg i rätt riktning i alla fall.
Möjligt.
Tror inte det fanns någon information om det ännu.
Det är ju änsålänge bara ett förslag. Som man skulle försöka öka på till 8kr milen istället. Nåja, den som lever får se. Bättre än dagens är det nog åtminstone. Då man tar bort kravet på kollektivtrafik och det blir en schablon ersättning istället.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Så länge man inte har för långt till jobbet (mer än 8 mil enkel), då bör man tydligen räkna hem en flytt

Fast med bränslepriset idag så går det nog rätt bra att göra
av Lobocut
Alla som är berättiga till reseavdrag idag, kommer få sämre med det nya reseavdraget. Dom som vinner på det nya reseavdraget, det är dom som inte behöver ta bilen till jobbet. Man tar alltså från dom med bil, till dom som inte använder bil.
Senast redigerad av 1 Lobocut, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bem
Tur jag bara jobbar 1 dag i veckan på kontoret, resten på distans. Har 12 mil en vanlig arbetsdag totalt dit och hem. Inga billiga resor precis. Ingen ide göra avdrag för resa till/från jobbet längre ens i mitt fall. Åka buss är inget alternativ för mig, blir borta från hemmet så jädra många timmar då det funkar inte. Man skall ju göra nåt mer än bara komna hem och äta och gå och lägga sig. Efter att ha jobbat på distans i över 15 år och 100% under pandemin (2 år) vet jag det funkar bra jobba på distans i mitt fall tack och lov. Men mycket pappersarbete för att få igenom på jobbet att jobba på distans. Jädra fylleriövning inkl skicka in foto på min arbetsplats hemma och intyga jag har hemförsäkring osv. Konstigt, helt plötsligt efter pandemin är det så noga med allt men under pandemin ingen koll eller några papper som skulle fyllas i.
Ja ja, bara följa vad arbetsgivaren säger.
av Lockis
Lobocut skrev:Alla som är berättiga till reseavdrag idag, kommer få sämre med det nya reseavdraget. Dom som vinner på det nya reseavdraget, det är dom som inte behöver ta bilen till jobbet. Man tar alltså från dom med bil, till dom som inte använder bil.
Hur tänker du nu här?
Hur blir det nya rese avdraget sämre för dig?
Jag räknade för mig själv, har 5 mil enkel väg och för min del blev det 2000 till om året över...
Att det blir bättre för de som åker kollektivt samma sträcka är det inget snack om. Men att det blir sämre för alla andra är skitsnack.
Senast redigerad av 2 Lockis, redigerad totalt 0 gång.
av Lockis
Steffe3 skrev:Så länge man inte har för långt till jobbet (mer än 8 mil enkel), då bör man tydligen räkna hem en flytt

Fast med bränslepriset idag så går det nog rätt bra att göra
Såg att man hade som förslag att öka till 8kr milen samt 12 mil enkel väg. Kommer väl som ett "val löfte" 8-) :-D
Användarvisningsbild
av perin
Lobocut skrev:Alla som är berättiga till reseavdrag idag, kommer få sämre med det nya reseavdraget. Dom som vinner på det nya reseavdraget, det är dom som inte behöver ta bilen till jobbet. Man tar alltså från dom med bil, till dom som inte använder bil.
Va?
av Lobocut
perin skrev: fre 18 mar 2022, 09:33
Va?
Vad är det du inte förstår?
  • 1
  • 71
  • 72
  • 73
  • 74
  • 75
  • 93
Den stora annons-tråden

Rackans trevlig. https://www.bytbil.com/vastra-go[…]

Jag chansade på ET och fälgbredd, det b[…]