Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av keckax
Hej. Jag har köpt Volvo Arrakis-fälgar till min S90 och undrar om det går att klämma dit 225/50x17 -däck utan att det tar i nånstans?

Någon?

/K
av Addekarlsson
Jag har fälgar som är 7,5*17 med ET43, och däck som är 215-45-17, och det är med nöd och näppe dom går fria för fjäderbenen.
När däcken monterades på fälg, så fick jag ett knackljud vid höger fram.
Visade sig att det var påhängsvikterna från balanseringen som slog i fjäderbenet. Så det var bara åka in och balansera om, och lägga på klistervikter istället.

Då vet du hur tight det vart på min bil.

Nu vet jag inte vad för ET dina fälgar har. Men har du ET43 på dom, så kan det bli tight alltså.

Mvh/ Adde
av keckax
Tack för ditt svar! Hmm, då blir det tajt alltså. Visserligen är dina ½ tum bredare, men å andra sidan har jag ET 49 på fälgarna så det kanske blir på håret.

Vill gärna ha snygga fälgar på, men helst inte pruta på komforten. Volvo rekommenderar 205/50 till 17", men jag vill ha lite mer gummi och luft!

Hade en BMW tidigare och fick tag i "rätt" fälgar men fel storlek. Dom gick precis dit med Biltemas 3mm "brickor"!! Kanske en nödlösning, men det funkade.

/K
av Addekarlsson
Med ET49 tror jag du kan lägga ner planerna. Dom kommer helt enkelt alldeles för långt in. Bildtemas så kallade spacers skulle inte jag montera. Dom orsakar väldigt ofta extrem obalans.

Men 225-50-17 på 7" fälg? Kommer inte det se ut som att däcken sticker ut väldigt mycket på fälgen, och du får en rulleffekt vid kurvtagning?
Så jag förstår rekommendationen på 205-50-17, då däcken inte kommer svälla ut lika mycket på den storleken.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
öh!! är inte 225-55-17 std på T6 fälgarna (arrakis)? på min är det så i allafall 8)

Hej! Ska försöka hålla det kortf[…]

Volvo V60 2014

Ja men då slipper man ju trycka på den[…]

EX60

First ride med Elbilsmagasinet https://www.youtub[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]