Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Moeller
I höstas skrev jag frågor gällande vår V70n 2.5t som ryckte lite vid körning. Den gav även felkod som pekade på lmm, dock med vanlig obd. Vi bytte lmm utan skillnad, bytte stift men sen kom vintern. Bilen har gått 100% perfekt när det är kallt, dvs lite under 0 grader så jag glömde allt. Nu kommer våren och tempen stiger mot 5 grader och då kommer problemet tillbaka. Väldigt små ryckningar men galet irriterande på en bil som för övrigt går jättebra. Några tips? Tempgivare någonstans som bråkar?
av sicnarf
Du menar att den gick fint på vinter vid kallstart och även under körningen på flera mil? Och nu när vädret blivit lite varmare så hackar den under hela körningen?
Användarvisningsbild
av GLIZ
Troligtvis alldeles bakom kylaren på undersidan av övre plåten. Går en slang till den.

Näää. För tidigt för tänkande. Den jag tänker på är map-sensorn. Den känner av trycket i insugsröret. Kan även va den.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av sicnarf
Varför skulle det vara dessa givare om det funkar under noll men ej vid plus? Nyfiken hur ni tänker.
Jag skulle rekomendera göra en felsök med läsare för då kommer det säkert upp vad som orsaker detta.
av Moeller
"Varför skulle det vara dessa givare om det funkar under noll men ej vid plus? Nyfiken hur ni tänker.
Jag skulle rekomendera göra en felsök med läsare för då kommer det säkert upp vad som orsaker detta."
Min tanke är att när det är kallare får bilen en syremängd som är ok för driften, men när det blir varmare blir mängden syre för lite, (kall luft tar mindre plats än varm, därav intercooler). Om någon givare ger fel info så blir bilen "lurad" tänker jag.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Felsökning är ju ultimat men trycket eller temperaturen i luften kan påverka dom och dom är det vanligaste felen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]