Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
I regbeviset står det 17 tum på fälgstorlek. Kan man med det veta vilken diameter skivorna har fram tespektive bak? Kollade och har en kant ca 1mm både bak och fram. Tänkte att jag byter dom också.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Erik Å
Mät! :-)
Om man vill slippa ta av hjulet kan man klippa till en kartongbit till ett stort "C" som går in mellan ekrarna i fälgen.
Har man gjort kartongbiten 305mm (eller vad nu förväntad diameter är) så ser man om det stämmer med skivan..
Jag har också fått kanter och spår på skivorna fram trots att de är relativt nya. Tänkte putsa upp dem på plats med vinkelslipen, brukar bli rätt bra. Man låter dem rotera med motorn på tomgång och 5:an i.. Viktigt dock att komma ihåg att slå av tracs/stc :P
Användarvisningsbild
av GLIZ
Mmm. Ska göra det. Mäta alltså.
Är det den varianten med kulor i inte knuten på S80 T6 från 00?

Användarvisningsbild
av Erik Å
Det påstås att det bara är på automatlådor som man har innerknut av "tripod"-typ dvs med 3 st kullager i stället för 6 st kulor.
Hade du inte lyckats att får kulorna att trilla ur innerknuten? Det borde ju utesluta "tripod" :-D
Användarvisningsbild
av GLIZ
Erik Å skrev:Det påstås att det bara är på automatlådor som man har innerknut av "tripod"-typ dvs med 3 st kullager i stället för 6 st kulor.
Hade du inte lyckats att får kulorna att trilla ur innerknuten? Det borde ju utesluta "tripod" :-D
Det va på min förra s80. Denna är S80 nr 2 för mig.

Användarvisningsbild
av GLIZ
Går yttre knuten att byta med axeln på plats eller måste allt ut? Ut ur hjullagret så klart men resten...

av panth0n
Går att byta på plats, men jag skulle tagit ut axeln. Vad tar det för extra tid... 5 min med rätt verktyg?
Blir bra mycket lättare att slå loss knuten när allt sitter i ett skruvstycke. :-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Slå loss? :-/
Ytterknutar som sitter med skruv (Dvs alla efter -99) brukar ha genomgående hål. Man drar helt enkelt i en 20 mm längre skruv så trycker den ur axeländen hur enkelt som helst :-)
Eller petar in en metallpinne typ 6mm dia, längd 20 och skruvar i den ordinarie skruven.
Nu påstod någon här att nyare knutar inte har genomgående hål, då går det förstås inte.
av panth0n
Erik Å skrev: mån 21 mar 2022, 17:47 Slå loss? :-/
Ytterknutar som sitter med skruv (Dvs alla efter -99) brukar ha genomgående hål. Man drar helt enkelt i en 20 mm längre skruv så trycker den ur axeländen hur enkelt som helst :-)
Eller petar in en metallpinne typ 6mm dia, längd 20 och skruvar i den ordinarie skruven.
Nu påstod någon här att nyare knutar inte har genomgående hål, då går det förstås inte.
Har inte varit med om att något hål varit genomgående på mina V70N 2001 & 2003 - men vem vet, det är gamla bilar som genom åren kan ha fått sig nya knutar. Brukar handla bilar av äldre herrar så många ex-ägare är dessvärre inte vid livet längre. Svårt att fråga vad som är bytt hehe.

Där är istället gängade hål som inte är genomgående. Kanske finns olika som du säger! :-)

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]