Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
Dexron VI istället för Dexron III.

Såg i ett klipp på YouTube en som använde Dexron VI till sin VOLVO S80 T6.

Han påstod att det är en bättre olja. Någon med lite kunskap om oljor som kan verifiera eller dementera det påståendet.

Tänkte ge mig på att byta olja själv.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Senast redigerad av 2 GLIZ, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Greffel
Jag hade alla gånger litat på en "snubbe" på Ytube istället för tillverkaren av lådan. ........*ironisk*
Användarvisningsbild
av GLIZ
Greffel skrev:Jag hade alla gånger litat på en "snubbe" på Ytube istället för tillverkaren av lådan. ........*ironisk*
På vilket sätt då? ironisk.
Utvecklingen av material och mteriel går frammåt. Dexron VI är en senare utvecklad produkt med bättre egenskaper. Men det ser jag inte som ett hinder. Det är däremot kanske en bättre olja att använda. Därför ställer jag frågan till någon som VET och inte någon som tror att rekommenderad olja fortfarande är den bästa för lådan.

Användarvisningsbild
av GLIZ
Hittade denna text om dexron VI...

DEXRON-VI-licensierade vätskor är helt bakåtkompatibla och kan användas i alla applikationer som omfattas av tidigare GM ATF-specifikationer. "

"DEXRON-VI ersätter DEXRON-III och DEXRON-III-H i alla applikationer utom servostyrning och manuella växellådor

Användarvisningsbild
av GLIZ
GLIZ skrev:Hittade denna text om dexron VI...

DEXRONBild-VI-licensierade vätskor är helt bakåtkompatibla och kan användas i alla applikationer som omfattas av tidigare GM ATF-specifikationer. "

"DEXRONBild-VI ersätter DEXRONBild-III och DEXRONBild-III-H i alla applikationer utom servostyrning och manuella växellådor

Länk till sidan med info om dexron VI

https://bilar.narkive.se/uBkLKWzB/kan-j ... n-ii-kravs

Användarvisningsbild
av GLIZ
Letade och fann. Säkert ingen dålig olja.
Screenshot_20220313-205729_Chrome.jpg
Screenshot_20220313-205729_Chrome.jpg (42.15 KiB) Visad 810 gånger

Användarvisningsbild
av GLIZ
Nu har allt utom oljan kommit.
Uppkörningsramperna, 572kr paret från mekonomen levererat till ombud. Helt ok tycker jag. Hade glömt beställa packningen till tråget.
20220316_160939.jpg
20220316_160939.jpg (158.18 KiB) Visad 658 gånger

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]