Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå Volvo bröder.

Jag har en v70 2.5ft med runt 20 tusen mil på mätaren.
Sista månaden har ett missljud gjort sig bekant.
Detta kommer alltid när motorn är kall och stått utomhus. Ljudet ökar vid gaspådrag när man kör iväg och försvinner när man kört ett par minuter.

Jag har precis bytt kamrem, alla remar och spännare så det kan vi utesluta hoppas jag.

Laddade upp en video där här;
De grinande ljudet kommer direkt när motorn startar.
De hörs även i sista sekunderna av klippet när jag startar om bilen.

https://streamable.com/vzypj3
Det där är med all sannolikhet ett läckande avgasgrenrör eller rättare sagt en läcka mellan avgasgrenröret och motorblocket. Det är ett vanligt fel på Volvos 5-cylindriga motorer och beror på följande:

1) Lösa eller tappade muttrar till avgasgrenröret (billig åtgärd som du utför själv - kostnad någon 100-lapp på sin höjd för brickor och muttrar)
2) Brustna pinnskruvar och tappade muttrar (dyrt på verkstad 6000-9000 kr på Volvoverkstad - kan vara knepigt att få ut brustna pinnskruvar om de är kvar i blocket)
3) Blåst/ trasig packning (dyrt 6000-9000 kr beroende på om pinnbultar gått av och sitter kvar i blocket)

Det är ett helvete att komma åt, men det går. Lämnar du in blir det dyrt. Har du tur så är muttrarna lösa, har du otur har packningen blåst och/ eller pinnskruvar gått av ...

Hade lösa muttrar som jag åtgärdade själv för något år sedan. Det tog en jäkla tid att lokalisera felet. Postade en arbetsbeskrivning med hur jag gick tillväga: viewtopic.php?t=149693

Håll till godo!
Yaniz skrev: lör 05 mar 2022, 11:28 Det där är med all sannolikhet ett läckande avgasgrenrör eller rättare sagt en läcka mellan avgasgrenröret och motorblocket. Det är ett vanligt fel på Volvos 5-cylindriga motorer och beror på följande:

1) Lösa eller tappade muttrar till avgasgrenröret (billig åtgärd som du utför själv - kostnad någon 100-lapp på sin höjd för brickor och muttrar)
2) Brustna pinnskruvar och tappade muttrar (dyrt på verkstad 6000-9000 kr på Volvoverkstad - kan vara knepigt att få ut brustna pinnskruvar om de är kvar i blocket)
3) Blåst/ trasig packning (dyrt 6000-9000 kr beroende på om pinnbultar gått av och sitter kvar i blocket)

Det är ett helvete att komma åt, men det går. Lämnar du in blir det dyrt. Har du tur så är muttrarna lösa, har du otur har packningen blåst och/ eller pinnskruvar gått av ...

Hade lösa muttrar som jag åtgärdade själv för något år sedan. Det tog en jäkla tid att lokalisera felet. Postade en arbetsbeskrivning med hur jag gick tillväga: viewtopic.php?t=149693

Håll till godo!
Hej, sorry för segt svar här.

Jag lyssnade på klippen från din tråd och tycker inte alls att de låter likadant som på min bil tyvärr :x
Hur kommer det sig att ljudet försvinner efter 30 sek när man börja köra iväg? Och att de tycks låta mer när bilen stått kall ute över natten kontra varmgarage.

Mvh
Johnny
Inspelade ljud är lite svåra att jämföra och kan variera beroende på återgivningens kvalitet, läckans omfattning mm. Anledningen till att ljudet försvinner kort efter start är att materialet i motorblocket/avgasröret expanderar av driftvärmen och sluter an mot blocket, varpå det blir tätt. Just detta tyder på att du har en läcka mellan motorblocket och avgasgrenröret (manifolden). Kör inte för länge med detta, då det slutar med att du blåser packningen och då blir det garanterat dyrt att åtgärda. Av ljudet att döma och att det avtar efter ca 30 sek tyder på att läckans omfattning är liten och att det med all sannolikhet handlar om lösa muttrar, något du inte ska vänta med att åtgärda ...
Yaniz skrev: ons 09 mar 2022, 11:40 Inspelade ljud är lite svåra att jämföra och kan variera beroende på återgivningens kvalitet, läckans omfattning mm. Anledningen till att ljudet försvinner kort efter start är att materialet i motorblocket/avgasröret expanderar av driftvärmen och sluter an mot blocket, varpå det blir tätt. Just detta tyder på att du har en läcka mellan motorblocket och avgasgrenröret (manifolden). Kör inte för länge med detta, då det slutar med att du blåser packningen och då blir det garanterat dyrt att åtgärda. Av ljudet att döma och att det avtar efter ca 30 sek tyder på att läckans omfattning är liten och att det med all sannolikhet handlar om lösa muttrar, något du inte ska vänta med att åtgärda ...
Tjena.
Okej.
Jag försöker få in bilen på polarens lyft under veckan.
Återkommer med resultat :-)
Jonnnyv70 skrev: tor 10 mar 2022, 18:32
Yaniz skrev: ons 09 mar 2022, 11:40 Inspelade ljud är lite svåra att jämföra och kan variera beroende på återgivningens kvalitet, läckans omfattning mm. Anledningen till att ljudet försvinner kort efter start är att materialet i motorblocket/avgasröret expanderar av driftvärmen och sluter an mot blocket, varpå det blir tätt. Just detta tyder på att du har en läcka mellan motorblocket och avgasgrenröret (manifolden). Kör inte för länge med detta, då det slutar med att du blåser packningen och då blir det garanterat dyrt att åtgärda. Av ljudet att döma och att det avtar efter ca 30 sek tyder på att läckans omfattning är liten och att det med all sannolikhet handlar om lösa muttrar, något du inte ska vänta med att åtgärda ...
Tjena.
Okej.
Jag vill inte lägga mig i hur du väljer att gå tillväga, men jag bedömde att det var enklast från ovan utan lyft. Ett tips är, efter att värmeskölden demonterats, att med mobilkamera forografera avgasgrenröret för att skapa dig en bild av sakernas tillstånd (se upp med att du inte tappar mobilen). Återkom gärna med hur det gick. Lycka till!
Yaniz skrev: fre 11 mar 2022, 09:17
Jonnnyv70 skrev: tor 10 mar 2022, 18:32
Tjena.
Okej.
Jag vill inte lägga mig i hur du väljer att gå tillväga, men jag bedömde att det var enklast från ovan utan lyft. Ett tips är, efter att värmeskölden demonterats, att med mobilkamera forografera avgasgrenröret för att skapa dig en bild av sakernas tillstånd (se upp med att du inte tappar mobilen). Återkom gärna med hur det gick. Lycka till!

Vi öppnande motorhuven, startade och lyssnade.
En mekaniker menade att det var ventillyftarna som lät.
Jag köpte en produkt från Liquid Molly som man häller i oljan för att minska ljud, men det har blivit noll skillnad så undrar om det verkligen är ventillyftarna.

Hur lång tid tar det att undersöka om det är bultarna eller liknande som sitter löst vid grenröret?
Svårt att höra på ett så dåligt klipp men jag hör möjligen nåt gnissel från multiremmen.
Läckage vid grenrör ger ett vinande ljud, och ventiler tickar.
Att få tyst på ventilerna går inte med något medel, utan då är det ventiljustering som gäller.
Ja, det där känner jag igen. Min svåger som hade samma "fenomen" åkte runt till olika verkstäder (inklusive Volvoverkstad) och fick olika svar på varje ställe. De flesta mer eller mindre löjeväckande. Efter att ha åtgärdat lösa muttrat på tre motorer, bedömer jag att det för mig skulle ta ca: en timme. Den ovane får räkna med betydligt mer. Börja med att vid kall motor demontera värmeskölden. Stick ner mobilen och fotografera därefter avgasgrenröret, så att du kan bilda dig en uppfattning om hur och var muttrarna sitter. Det räcker emellertid inte att skruva på muttrarna för hand för att kolla huruvida de är lösa; de kan sitta ganska hårt trots att de inte är tillräckligt åtdragna. Du får därför ta en böjd ringnyckel och känna dig fram till muttern för att dra åt. Se min arbetsbeskrivning som jag länkade till ovan för tillvägagångsätt och dimensioner på nycklar och hylsor.
Senast redigerad av 1 Yaniz, redigerad totalt 0 gånger.
frippe64 skrev: ons 16 mar 2022, 11:28 Läckage vid grenrör ger ett vinande ljud.
Helt beroende på läckans omfattning. Lösa muttrar ger ett kvittrande ljud som försvinner efter ca: 20 sek pga att metallen expanderar av motorvärmen/ avgaserna.

Det du borde fixa först är temperaturse[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]