elmi skrev: ↑ons 16 mar 2022, 08:48
.. Samma ljud. Så det lär inte ha med styrservon att göra?
Nu blev det svårt när du tog bort den självklara kandidaten..
Det enda jag kan tänka mig händer när man styr (förutom ändrad belastning på servopumpen då) är att länkarmarna knuffar subramen någon enstaka millimeter i sidled eftersom den sitter på gummibussningar som kan flexa.
Och på subramen står ju motorn. Då kanske remmarna kommer närmare något som sitter monterat i karossen och skrubbar emot? Eller om det kan vara katalysator eller avgassystem som tar emot något när motorn rör sig i sidled? Eller kanske någon lös värmesköld som kommer i resonans
Nu sitter ju i och för sig styrväxeln också fast i subramen så kraften från styrväxeln borde gå på ett ut med sidkrafterna från länkarmarna sett ur subramens perspektiv.. Men styrväxeln ansätter ju kraft högre upp på styrspindeln så någon liten skillnad blir det förmodligen. Och det borde också bli ett vridmoment på hela subramen när man styr pga friktion mellan däcken och marken. Jo jag tror fortfarande att ram och motor kommer att röra sig en liten liten aning. Det kanske räcker, om någon remskiva eller rem redan är precis på håret att skrapa emot något.
Ta hjälp av någon som kan lyssna vid motorn medan du rattar.. Eller tvärtom
På min bil fick jag ett skrapande/vinande missljud pga att plastkåpan över kamremmen hade blivit deformerad så att remmen skrapade mot någon skev plastmellanvägg i nederänden. Hördes bara under uppvärmning, sen försvann ljudet. Ljudet kom och gick när man tryckte på olika punkter på kåpan. Gick lätt att fixa genom att ta loss kåpan, värma skevheten med varmluftspistol och sen hålla väggen i rätt läge medan den svalnade.
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 65400 mil, borde väl kunna gå 100k. What could possibly go wrong? Oops..

Ny kupefläkt och nytt batteri monterat
