Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
#1492387
fjohan82 skrev: mån 14 mar 2022, 22:42
Lockis skrev: mån 14 mar 2022, 21:12
Robbi skrev: mån 14 mar 2022, 19:52
Nu får jag allt tycka emot. Volvo har inget bra program för elektrifiering, om vi inte räknar dit Polestar? En XC40 är allt. T6 och T8 rullar hur långt på el? Ingen hybrid med större batterier. T.o.m Renault har vettigare alternativ. Alla andra stora bilmärken har kommit en bra bit längre. Volvo är hopplöst efter, i den biten, sedan får de ha hur bra skinnsäten och rattar som helst, det mesta är ändå gamla förbränningsmotorer. Mildhybrid och Ad-blue är ju ett skämt.
Har du missat informationen om att man i Volvos hybrider uppdaterat den elektriska drivlinan?
Jag är osäker på om du tittar på en RAV4 plugin eller en RAV4 elhybrid. Men en Volvo idag kommer med ett 18,8kWh batteri. En V60 ska ta sig ”upp till” 91km på eldrift. En RAV4 plugin tar sig 75km deklarerad räckvidd. Så på den biten är det idag en bättre idé att välja en Volvo.
Innan man har kört in mellanskillnaden på priset mellan en "vanlig" RAV4 och en XC60 som inte går att ladda vid bostaden... Det krävs många mil då Volvon är nästan dubbelt så dyr.

Sen kan man tycka vad man vill om kvalitet etc. men prisskillnaden går inte att komma ifrån.
Det där stämmer inte.
En RAV4 grund utrustad 489tkr en XC60 T6 Core 620tkr

På RAV4 finns nästan inga rabatter att hämta. Jag fick typ 25k i rabatt på den offerten jag hade. Medans Volvo skickar med ca 50 i rabatt.

Så nej, prisskillnaden är inte så stor. Lägger du sedan till lite utrustning på en RAV4 så springer det snabbt iväg.
E05CE825-046E-4973-8013-812E60528205.jpeg
E05CE825-046E-4973-8013-812E60528205.jpeg (204.97 KiB) Visad 450 gånger
av Lockis
#1492389
Robbi skrev: mån 14 mar 2022, 22:23
Lockis skrev:
Robbi skrev: mån 14 mar 2022, 19:52
Nu får jag allt tycka emot. Volvo har inget bra program för elektrifiering, om vi inte räknar dit Polestar? En XC40 är allt. T6 och T8 rullar hur långt på el? Ingen hybrid med större batterier. T.o.m Renault har vettigare alternativ. Alla andra stora bilmärken har kommit en bra bit längre. Volvo är hopplöst efter, i den biten, sedan får de ha hur bra skinnsäten och rattar som helst, det mesta är ändå gamla förbränningsmotorer. Mildhybrid och Ad-blue är ju ett skämt.
Har du missat informationen om att man i Volvos hybrider uppdaterat den elektriska drivlinan?
Jag är osäker på om du tittar på en RAV4 plugin eller en RAV4 elhybrid. Men en Volvo idag kommer med ett 18,8kWh batteri. En V60 ska ta sig ”upp till” 91km på eldrift. En RAV4 plugin tar sig 75km deklarerad räckvidd. Så på den biten är det idag en bättre idé att välja en Volvo.
Jo, men det är flera år efter ex Kia.
Kia har inte särskilt bra räckvidd i sina hybrider.
Runt 4 mil. Så det är vad Volvo hade tidigare. Missförstå mig inte. Jag säger inte att du behöver köra Volvo, men att påstå att Volvos hybrider idag inte är konkurrenskraftiga på räckvidd är direkt felaktigt. Sen finns det klart andra faktorer också. Men min tolkning är, och du får gärna rätta mig om jag har fel. Är att du väljer annat än Volvo pga räckvidd?
#1492401
Lockis skrev: mån 14 mar 2022, 23:12
fjohan82 skrev: mån 14 mar 2022, 22:42
Lockis skrev: mån 14 mar 2022, 21:12

Har du missat informationen om att man i Volvos hybrider uppdaterat den elektriska drivlinan?
Jag är osäker på om du tittar på en RAV4 plugin eller en RAV4 elhybrid. Men en Volvo idag kommer med ett 18,8kWh batteri. En V60 ska ta sig ”upp till” 91km på eldrift. En RAV4 plugin tar sig 75km deklarerad räckvidd. Så på den biten är det idag en bättre idé att välja en Volvo.
Innan man har kört in mellanskillnaden på priset mellan en "vanlig" RAV4 och en XC60 som inte går att ladda vid bostaden... Det krävs många mil då Volvon är nästan dubbelt så dyr.

Sen kan man tycka vad man vill om kvalitet etc. men prisskillnaden går inte att komma ifrån.
Det där stämmer inte.
En RAV4 grund utrustad 489tkr en XC60 T6 Core 620tkr

På RAV4 finns nästan inga rabatter att hämta. Jag fick typ 25k i rabatt på den offerten jag hade. Medans Volvo skickar med ca 50 i rabatt.

Så nej, prisskillnaden är inte så stor. Lägger du sedan till lite utrustning på en RAV4 så springer det snabbt iväg.

E05CE825-046E-4973-8013-812E60528205.jpeg
Du behöver inte betala extra för laddmöjlighet hos Toyota om detta saknas vid bostaden, därav det lägre priset på ca 345'.
Volvo har dessvärre inte vett att erbjuda en vanlig hybrid, en XC60 för säg 450'.
av Lockis
#1492402
fjohan82 skrev: tis 15 mar 2022, 06:09
Lockis skrev: mån 14 mar 2022, 23:12
fjohan82 skrev: mån 14 mar 2022, 22:42

Innan man har kört in mellanskillnaden på priset mellan en "vanlig" RAV4 och en XC60 som inte går att ladda vid bostaden... Det krävs många mil då Volvon är nästan dubbelt så dyr.

Sen kan man tycka vad man vill om kvalitet etc. men prisskillnaden går inte att komma ifrån.
Det där stämmer inte.
En RAV4 grund utrustad 489tkr en XC60 T6 Core 620tkr

På RAV4 finns nästan inga rabatter att hämta. Jag fick typ 25k i rabatt på den offerten jag hade. Medans Volvo skickar med ca 50 i rabatt.

Så nej, prisskillnaden är inte så stor. Lägger du sedan till lite utrustning på en RAV4 så springer det snabbt iväg.

E05CE825-046E-4973-8013-812E60528205.jpeg
Du behöver inte betala extra för laddmöjlighet hos Toyota om detta saknas vid bostaden, därav det lägre priset på ca 345'.
Volvo har dessvärre inte vett att erbjuda en vanlig hybrid, en XC60 för säg 450'.
Men då är det inte en plugin. ;-) Jag kanske har misstolkat hela saken. Men jag får inte ihop dialogen när man pratar räckvidd som ska vara dålig och sen inte ska ha plugin hybriden.
av least
#1492412
fjohan82 skrev: tis 15 mar 2022, 06:09
Lockis skrev: mån 14 mar 2022, 23:12
fjohan82 skrev: mån 14 mar 2022, 22:42

Innan man har kört in mellanskillnaden på priset mellan en "vanlig" RAV4 och en XC60 som inte går att ladda vid bostaden... Det krävs många mil då Volvon är nästan dubbelt så dyr.

Sen kan man tycka vad man vill om kvalitet etc. men prisskillnaden går inte att komma ifrån.
Det där stämmer inte.
En RAV4 grund utrustad 489tkr en XC60 T6 Core 620tkr

På RAV4 finns nästan inga rabatter att hämta. Jag fick typ 25k i rabatt på den offerten jag hade. Medans Volvo skickar med ca 50 i rabatt.

Så nej, prisskillnaden är inte så stor. Lägger du sedan till lite utrustning på en RAV4 så springer det snabbt iväg.

E05CE825-046E-4973-8013-812E60528205.jpeg
Du behöver inte betala extra för laddmöjlighet hos Toyota om detta saknas vid bostaden, därav det lägre priset på ca 345'.
Volvo har dessvärre inte vett att erbjuda en vanlig hybrid, en XC60 för säg 450'.
Då är Toyotan inte en plugin-hybrid?
Och varför skulle Volvo erbjuda en vanlig hybrid för ett så lågt pris? Du kan ju köpa en Toyota.
#1492416
Robbi skrev: mån 14 mar 2022, 19:52
jaronsso skrev:
Robbi skrev: mån 14 mar 2022, 10:05
Jag antar att hyresbolaget den dagen tvingas installera stolpar? Nu är det som det är ok jag rider ut ”skiftesrrformen” med det bästa alternativet för mig just nu. Jag återvänder säkert till Volvo i framtiden, för bra bilar är det ju.
Ja - men min poäng var ju att det i ditt fall inte är Volvo som är efter utan snarare ditt hyresbolag i så fall, som du själv skriver nu. I ditt fall är ju inte Volvo, eller någon annan, så värst mycket efter alls.
Nu får jag allt tycka emot. Volvo har inget bra program för elektrifiering, om vi inte räknar dit Polestar? En XC40 är allt. T6 och T8 rullar hur långt på el? Ingen hybrid med större batterier. T.o.m Renault har vettigare alternativ. Alla andra stora bilmärken har kommit en bra bit längre. Volvo är hopplöst efter, i den biten, sedan får de ha hur bra skinnsäten och rattar som helst, det mesta är ändå gamla förbränningsmotorer. Mildhybrid och Ad-blue är ju ett skämt.
Men du missar ju hela poängen, som är din egen dessutom. Du blandar äpplen med päron.
Volvo är absolut efter jämfört med de stora drakarna i bilvärlden inom helelektrifierat. Men det spelar ju mindre roll här.
I ditt fall, som är det relevanta i det här sammanhanget, spelar det ju ingen roll om Volvo så haft 17 elbilar med topprestanda. Du hade ju inte haft bättre möjlighet att ladda för det? Du skriver det ju själv. Att haken är din laddsituation och att du får vänta på att din hyresvärd installerar laddstolpar.
Det är ju inte Volvo, VW eller Renault som genom sina bilar bestämmer hur du har möjlighet att ladda hemma. Hade du valt en Volvo elbil om de hade haft en motsvarande Kia EV6 eller ID.4 menar du?

I övrigt.
Gruvligt trött på "klagandet" på Volvos elektrifiering. Ja - man är efter. Jämfört med de stora. Men ingen inom bilvärlden är särskilt förvånad. Volvo är en piss jämfört med de allra flesta i vad det gäller tillverkningsenheter, volym och investeringsförmåga, etc. Det VW och Hyndai/Kia tillverkar på en kafferast tar Volvo ett kvartal och det Volvo investerar i sin omställning till el köper Renault/Nissan kulspetspennor för årligen. Ungefär.
Att du ser en massa Volvobilar i Svedala betyder inte att det ser likadant ut i andra länder och på andra kontinenter. Tvärt om. Volvo är en liten biltillverkare. En av de allra, allra minsta "konventionella" tillverkarna.

.. och ta mig rätt. Jag försvarar inte Volvo på något sätt. Det satt jävligt långt inne innan jag beställde min XC40 hel-el. Framför allt pga elförbrukningen/räckvidd. Provkörde VAGs alla modeller, som alla är bättre elbilar, men desto sämre bilar. Som bil betraktat är t ex ID.4 rätt usel. Men visst kommer den långt på el.
Men man måste ju hålla isär begreppen. Du skriver i ena meningen att din hyresvärd inte har några laddstolpar, medan det i andra är att Volvo är efter. Det blir liksom två motsatser.

PS. Hybriderna hos Volvo är bland marknadens i särklass bästa sett till distans på el. Det måste du väl veta?
Vilken annan mellanklassbil är specad 9 mil på el WLTP? (V60)
#1492419
När det gäller helelektriska bilar så är Volvo utan tvekan efter. Frågan är dock hur mycket.

XC40 finns som enda alternativ. Men det är troligen inte så många månader kvar innan det släpps fler. Det är senare än en de stora, men Volvo är inte en stor spelare.

Volvos utvecklingsfokus ligger på elsidan. Jag kan inte se att de har någon anledning att lägga utvecklingsresurser på att få fram en vanlig hybrid. De kunder som vill ha en sådan får välja Toyota, Kia eller liknande. Det är bevisligen en del som vill ha den lösningen -- men jag tror inte att Volvo kommer att tappa några stora volymer på det.

Hur det går för Volvo i framtiden kommer att vara beroende på hur bra deras elbilar blir. Redan plugin-hybriderna börjar bli överspelade. De säljs nu, men kommer troligen att minska rätt rejält i framtiden. En vanlig hybrid är för de flesta potentiella Volvo-köpare totalt ointressant.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1492519
Lockis skrev:
fjohan82 skrev: mån 14 mar 2022, 22:42
Lockis skrev: mån 14 mar 2022, 21:12 Har du missat informationen om att man i Volvos hybrider uppdaterat den elektriska drivlinan?
Jag är osäker på om du tittar på en RAV4 plugin eller en RAV4 elhybrid. Men en Volvo idag kommer med ett 18,8kWh batteri. En V60 ska ta sig ”upp till” 91km på eldrift. En RAV4 plugin tar sig 75km deklarerad räckvidd. Så på den biten är det idag en bättre idé att välja en Volvo.
Innan man har kört in mellanskillnaden på priset mellan en "vanlig" RAV4 och en XC60 som inte går att ladda vid bostaden... Det krävs många mil då Volvon är nästan dubbelt så dyr.

Sen kan man tycka vad man vill om kvalitet etc. men prisskillnaden går inte att komma ifrån.
Det där stämmer inte.
En RAV4 grund utrustad 489tkr en XC60 T6 Core 620tkr

På RAV4 finns nästan inga rabatter att hämta. Jag fick typ 25k i rabatt på den offerten jag hade. Medans Volvo skickar med ca 50 i rabatt.

Så nej, prisskillnaden är inte så stor. Lägger du sedan till lite utrustning på en RAV4 så springer det snabbt iväg.
E05CE825-046E-4973-8013-812E60528205.jpeg
Mäkligt, jag fick en RAV4 med allt lull för 438. Bild
av Lockis
#1492520
Robbi skrev: tis 15 mar 2022, 22:51
Lockis skrev:
fjohan82 skrev: mån 14 mar 2022, 22:42

Innan man har kört in mellanskillnaden på priset mellan en "vanlig" RAV4 och en XC60 som inte går att ladda vid bostaden... Det krävs många mil då Volvon är nästan dubbelt så dyr.

Sen kan man tycka vad man vill om kvalitet etc. men prisskillnaden går inte att komma ifrån.
Det där stämmer inte.
En RAV4 grund utrustad 489tkr en XC60 T6 Core 620tkr

På RAV4 finns nästan inga rabatter att hämta. Jag fick typ 25k i rabatt på den offerten jag hade. Medans Volvo skickar med ca 50 i rabatt.

Så nej, prisskillnaden är inte så stor. Lägger du sedan till lite utrustning på en RAV4 så springer det snabbt iväg.

E05CE825-046E-4973-8013-812E60528205.jpeg
Mäkligt, jag fick en RAV4 med allt lull för 438. Bild
Men inte en plugin va?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Bränsleledning Volvo 240

Då har du huvudpumprn bak vid tanken. Kom p&[…]

Martins S90-98

På vilket sätt har den gått vida[…]

Idag fick jag samtal av min mor att hennes front b[…]

Fälgar till V70- 2015 (diesel)

Fälgar från nyare Volvo (SPA) eller f&a[…]