Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sewen
Aha. Ska försöka kolla hur lampan är jordad.
Men som sagt, det kommer fram ström till den då den lyser lite. Och den är utbytt mot en ny med samma problem.
Användarvisningsbild
av sewen
Återkoppling ett år senare:
-Beställde nytt bromsljus. Samma fel.
-Kollade säkringar och jord. Samma fel.
-Gjorde rent med elspray. Samma fel.
-Lämnade in hos verkstad. Samma fel.

Däremot menar verkstaden att det är fel ruta. Det är svart film högst upp där bromsljuset sitter som blockerar ljuset så det bara lyser svagt. Rutan byttes för 4-5 å sen hos bilias glasverkstad och antagligen monterades fel typ av ruta. Sen upptäcktes inte detta förrän vid senaste besiktningen (gissar min oauktoriserade verkstad).

Vad tror ni, om de har monterat fel typ av bakruta har jag någon chans att få glasverkstaden att byta till rätt ruta så här 4-5 år efter jobbet är gjort? :oops:
av sicnarf
Att ditt bromsljus i bakrutan skulle vara svagt pga mörk ruta tror jag inte på. Finns många V70 och andra bilar med mörk bakruta där bromsljuset lyser igenom hur starkt som helst. Så du har något annat fel. Åk till en liten bil el firma för hjälp.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Är inte den svarta "masken" runt kanterna på rutan screentryckt på insidan? Det känns så om man styrker över den med fingrarna. Borde väl gå att ta bort vid bromsljuset.. ? Det blir kanske svårt att få helt perfekt men billigare än ny ruta.
Har det gått flera år är det nog svårt att reklamera felet hos glasmästaren men prova föralldel. De kanske kan tipsa hur man får bort den svarta färgen..
Jag skulle nog provat att skrapa lite med ett rakblad :P
Se upp bara om det ligger värme/antenntrådar i närheten
Användarvisningsbild
av sewen
sicnarf skrev:Att ditt bromsljus i bakrutan skulle vara svagt pga mörk ruta tror jag inte på. Finns många V70 och andra bilar med mörk bakruta där bromsljuset lyser igenom hur starkt som helst. Så du har något annat fel. Åk till en liten bil el firma för hjälp.
Nja. Jag är ganska övertygad om att de har gjort fel. Trodde som du först och har därför följt kablar, rengjort, köpt ny led-ramp osv. Tittar man på andra bilar utan vinge så har de en "lucka" i den svarta filmen/trycket uppe på bakrutan. Bifogar en bild på hur det ska se ut. På min bil är det bara svart. Lampan bländar fö när den inte försöker lysa genom rutan.
Bilagor
IMG_7740.jpg
IMG_7740.jpg (30.72 KiB) Visad 419 gånger
Användarvisningsbild
av sewen
Erik Å skrev:Är inte den svarta "masken" runt kanterna på rutan screentryckt på insidan? Det känns så om man styrker över den med fingrarna. Borde väl gå att ta bort vid bromsljuset.. ? Det blir kanske svårt att få helt perfekt men billigare än ny ruta.
Har det gått flera år är det nog svårt att reklamera felet hos glasmästaren men prova föralldel. De kanske kan tipsa hur man får bort den svarta färgen..
Jag skulle nog provat att skrapa lite med ett rakblad :P
Se upp bara om det ligger värme/antenntrådar i närheten
Yes det är den svarta masken på insidan.
Har själv tänkt tanken på om det går att skrapa bort på nåt sätt. Bilen är skruttig och detta har redan kostat för många tusenlappar med nyinköp av led, annat material och felsökningstimmar på verkstad.
Pratade med glasverkstaden som satt dit fel bakruta och de bad mig komma in så de får titta på den. Förhoppningsvis byter de den utan knot på goodwill eller har en bra metod för att få bort det svarta framför bromsljuset.
Användarvisningsbild
av sewen
Bilia glasverkstad ska byta rutan utan extra kostnad om en vecka. :-)
Precis som jag misstänkte hade de satt dit en ruta som hör till bilar med bromsljuset i bakspoilern/vingen och det har inte jag någon. De sa också att det går att skrapa borta det svarta på insidan men att det är svårt att få det snyggt.
Användarvisningsbild
av sewen
Fortsätter konversationen med mig själv.. Men kanske till nytta för nån framöver.
Verkstan vill istället sätta på en vinge med inbyggt bromsljus. Tydligen billigare och mindre krångligt än att byta rutan.
Helt ok med mig. Ser ju tufft ut! 8-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Ja det är bra att du berättar hur det går. Guld värt när någon annan hamnar i samma situation :-)
Edit: förutom att det faktiskt är intressant att se hur det slutar :-)
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]