- tis 15 mar 2022, 04:24
#1492399
Alla har säkert märkt att priserna har rasslat till riktigt ordentligt, vilket har fått mig personligen att gå i taket.
Känner en person som köpte en S90 T5 2017 fullmatad med allt förutom läderklädsel. Det gick på nettopris 370 000kr. Det motsvarar cirkus en årslön med lite plusmarginal för genomsnittet.
Idag säljs samma bil med mildhybrid teknik och för övrigt samma prestanda 0-100. Om man skulle köra samma nettopris så landar bilen på 510 000kr. Visserligen följer då även med läderklädsel, men man kan dra bort 20 000kr för att göra en rättvis jämförelse.
Således är slutsatsen att en identisk bil fått en ”prisutveckling” på 120 000kr under 5 års tid. Snittlönen har definitivt inte fått samma utveckling. Vad är det då som driver på denna skillnaden i kostnad? Det är fortfarande samma plattform och samma motor. Mildhybridtekniken kan knappast kosta 120 000kr.
Om vi dessutom lägger till malusskatten år 1-3 så får vi en katastrofal kalkyl med ett påslag på 30 000kr.
Denna person håller hårt i sin bil och vägrar uppgradera. Varför skulle man ens vilja göra det och betala 150 000kr mer idag jämfört med 5 år sedan? Dessutom i och med att plattformen är på utgående så tar man en väldigt stor risk i form av andrahandsvärde.
Sen är det min personliga uppfattning att Volvo i och med dessa prisökningar har helt och hållet tappat förankringen med deras ursprungliga mission statement att göra säkra bilar för folket. Deras bilar var betydligt mer tillgängliga för folket tidigare. Idag förväntas man lägga nästan halva lönen av en skattad genomsnittslön för att köra en Volvo. Detta tycker jag är oerhört tragiskt.
Vem säger att denna trend inte kommer fortsätta? Vissa säger man ska byta till elbil, men det är bara en tidsfråga innan staten skattar sönder dessa också. 70% av bränslepriser är skatt och det intäktsbortfallet måste ersättas på ett eller annat sätt även på elbilar. Hur kul kommer det då vara att punga ut ca 700 000kr för en större elbil (inte budget XC40) och samtidigt betala ca 10kr per mil i skatt?
Kontentan är nog att man helt ska behålla de gamla bilarna så länge som möjligt och vägra köpa nytt. Det tycker jag i alla fall.
Känner en person som köpte en S90 T5 2017 fullmatad med allt förutom läderklädsel. Det gick på nettopris 370 000kr. Det motsvarar cirkus en årslön med lite plusmarginal för genomsnittet.
Idag säljs samma bil med mildhybrid teknik och för övrigt samma prestanda 0-100. Om man skulle köra samma nettopris så landar bilen på 510 000kr. Visserligen följer då även med läderklädsel, men man kan dra bort 20 000kr för att göra en rättvis jämförelse.
Således är slutsatsen att en identisk bil fått en ”prisutveckling” på 120 000kr under 5 års tid. Snittlönen har definitivt inte fått samma utveckling. Vad är det då som driver på denna skillnaden i kostnad? Det är fortfarande samma plattform och samma motor. Mildhybridtekniken kan knappast kosta 120 000kr.
Om vi dessutom lägger till malusskatten år 1-3 så får vi en katastrofal kalkyl med ett påslag på 30 000kr.
Denna person håller hårt i sin bil och vägrar uppgradera. Varför skulle man ens vilja göra det och betala 150 000kr mer idag jämfört med 5 år sedan? Dessutom i och med att plattformen är på utgående så tar man en väldigt stor risk i form av andrahandsvärde.
Sen är det min personliga uppfattning att Volvo i och med dessa prisökningar har helt och hållet tappat förankringen med deras ursprungliga mission statement att göra säkra bilar för folket. Deras bilar var betydligt mer tillgängliga för folket tidigare. Idag förväntas man lägga nästan halva lönen av en skattad genomsnittslön för att köra en Volvo. Detta tycker jag är oerhört tragiskt.
Vem säger att denna trend inte kommer fortsätta? Vissa säger man ska byta till elbil, men det är bara en tidsfråga innan staten skattar sönder dessa också. 70% av bränslepriser är skatt och det intäktsbortfallet måste ersättas på ett eller annat sätt även på elbilar. Hur kul kommer det då vara att punga ut ca 700 000kr för en större elbil (inte budget XC40) och samtidigt betala ca 10kr per mil i skatt?
Kontentan är nog att man helt ska behålla de gamla bilarna så länge som möjligt och vägra köpa nytt. Det tycker jag i alla fall.