Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Ni som har erfarenhet av XC60 hybrid. Faktisk räckvidd (ej teoretisk)? Förväntad batterilivslängd och garanti? Hur mkt kapacitet kan den tappa utan att garantin ej gäller?

Det känns dumt att köpa en begagnad om batteriet bara håller 3-5 år som jag läst och hört och sen kanske måste bytas och det måste ju vara väldigt dyrt? Ngn med erfarenhet, kan ni dela med er?

Jag kan inget om bilar därför vänder jag mig till vem som helst egentligen och vill slippa möta en säljare :-) Jag har en XC60 diesel -15 idag och vill skaffa elbil men kanske passar en hybrid bättre då jag tror att vi klarar 95% av all körning på elen och för att vid enstaka tillfällen klara ett par längre körningar utan elberoendet.

Stort tack alla ni som vill komma med inputs och förslag till mig som inte kan så mkt om detta!

Hälsn
Gabriel
Batteri av typen Litiumion som sitter i Volvos laddhybrider tappar förstås lite av kapaciteten med åren. Det gör väl alla batterier. Jag vet inte om man ännu vet hur mycket en Volvo laddhybrid tappar i batterikapacitet över åren, säg efter 8-10 år, men det är nog inte jättemycket. I alla fall inte så mycket att man skulle anse hybridbatteriets nått sin livslängd. Även rena elbilar drabbas av detta att batteriet åldras med tiden. Om du funderar på en XC60 laddhybrid är nog en MY22 late det vettiga valet för de har större batteri (18,8 kWh) och starkare elmotor på 145 hk jämfört med MY22 early och 2021 t.ex. då hybridbatteriet hade 11,6 kWh och elmotorn 87 hk. Enligt min erfarenhet kan man nog räkna med 80% av WLTP körsträckan på el i sin vardagskörning, ungefär. Men mycket beror på yttertemp, körstil, väglag, hastighet, däcktryck m.m. hur långt man kommer på ren el. Min V90 T6 Recharge MY22 early (med 11,6 kWh hybridbatteri och 87 hk elmotor) har WLTP körsträcka på el angiven som 61 km. I praktiken har jag kommit 49 km som lägst, kanske går nå 50 km om jag verkligen kör under mer optimala förhållanden. Nu på vintern ligger det runt 40 km. V90 MY22 late och MY23 har WLTP 88 km på ren el. XC60 MY 22 late och MY23 har 77 km räckvidd på el (räkna med ca 80% av det i normal vardagskörning dvs 61-62 km så hamnar du nog realistiskt i körsträcka på sommarhalvåret, lite kortare på vinterhalvåret). Du får sätta dig ner och kika på ditt körmönster om en laddhybrid passar Er. Ibland önska jag det var längre körsträcka på el med min V90 T6 Recharge MY22 early men jag är på det stora hela nöjd. Lite snopet var det att efter bara nån vecka jag hämta ut min V90 så meddela Volvo de kommer med större batteri (18,8 kWh) och starkare elmotor (145 hk) i nästa MY22 late. Det kändes lite snopet för jag var nog en av de allra första som fick V90 T6 Recharge MY22 early byggd och levererad. Kanske kommer S/V90 som ren elbil vad det lider enligt svensk bilpress, och S/V90 laddhybrid kommer även uppdateras i framtiden enligt svensk bilpress. Men bara Volvo vet och det får vi knappast höra från dem förrän ev. dessa bilar är beställningsbara. Sen bör du kolla om hyra (privatleasing) av en Volvo om du skall ha sprillans ny är lämpligare än köpa en. CBV (Care by Volvo) heter det och finns på 36 eller 3 mån bindningstid sist jag läste om det varav det senare dyrare månadskostnad. F.n. känns det rätt tryggt åka laddhybrid, i alla fall för mig för jag kör rätt lite bil numera och huvuddelen blir på el för jag åker inte några längre sträckor så värst ofta numera, men bra kunna köra på bensin i dessa fall. Trots både el och bensin blivit dyrare. Gjorde mig av med min förra bil när jag skaffa den nuvarande, min förra var en diesel (V70 MY14).
Volvo ger 8 års garanti på hybridbatteriet (eller viss körsträcka, minns inte vad det är, vilket som inträffar först). Hur garantin i praktiken fungerar på ett hybridbatteri vet jag inte men visst kapacitets tapp (vet inte hur mycket) får man förstås räkna med efter 8 år utan att man kan få ett nytt batteri på garantin.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Har en XC60 2020 T8, den går 35-40 km fulladdad så här på vintern. Det räcker för majoriteten av min körning. Tycker inte det är något problemattelmotorn bara är på 87 hk då den har väldigt bra vrid. En MY2022 hade blivit för dyr för mig, annars tror jag den extra räckvidden, enpedalskörning och starkare elmotor alla är väl värda att betala för.

Tycker laddhybrid är ett bra alternativ och är nöjd med mitt val. Nästa gång prioriterar jag bättre räckvidd på el. Har haft en XC60 2015 tidigare och tycker nya modellen är ett riktigt lyft.
Funk skrev: tor 17 mar 2022, 14:23 Man har väl åtta års garanti på bateriet ?

/Thomas
Ja 8 års garanti eller max viss körsträcka vilket som först inträffar. Max körsträckan vet jag inte vad den är f.n.
XC60hybrid skrev:Det känns dumt att köpa en begagnad om batteriet bara håller 3-5 år som jag läst och hört och sen kanske måste bytas och det måste ju vara väldigt dyrt? Ngn med erfarenhet, kan ni dela med er?
Det där är rent struntprat från folk som inte vet vad de pratar om bara. Det byts inte batterier efter 3-5år. Punkt.
Bernsa skrev:Min XC60 T8 -18 7500 mil klarar bara max 37km sommartid och 27km vintertid.
Är detta verkligen normalt?
Japp!
Du har en XC60, ville du ha bättre räckvidd så skulle du kört en kombi eller sedan ;-)
Ett trix kan också vara att säkerställa att laddningen av bilen är klar precis vid avfärd så batterierna är varmare (under vintern). Så får du bättre räckvidd.
Har en xc60 2022 med det nya större batteripacket. Kör i princip all ”vardagskörning” på el. Mycket nöjd med batterikapaciteten. Har hittills haft 77 km som mest när den är fulladdad och min erfarenhet är att detta inte är en glädjesiffra utan det stämmer med verkligheten. Nu har jag ju ändrat körbeteende sen jag fick den här bilen efter att tidigare haft en xc60 bensin. Det har blivit en sport att köra så långt som möjligt på el😀. Fick bilen i januari och då låg det på 57-62 km men betydligt bättre nu på sommaren.

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan