NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av agne987
Hallå!

Jag skulle byta olja i min Volvo V50 1.8F 08 för första gången sedan jag köpte den (för två år sen). Det var hög tid så jag hissade upp bilen i garaget och tog skyddsplasten under motorn. Det var lite blött runt oljepluggen och det var inge 13mm skalle på oljepluggen som det skulle vara. Jag började ana oråd och fick hämta en 22mm hylsa för att få bort pluggen. Den gick trögt hela vägen och jag var tvungen att använda spärrskaft förutom sista gängan.

20220310_195947.jpg
20220310_195947.jpg (1.28 MiB) Visad 2095 gånger

När oljan var och pluggen skulle tillbaka passade inte den packning jag köpt så jag tänkte vafan jag får väl köra på gamla pluggen och packning. Precis när jag fått motstånd i pluggen och skulle dra lite med verktyg gick den runt. Så jag tänkte vafan kanske var en dålig plugg så jag köpte en ny. Men den nya var så klart mycket mindre.

20220311_172157.jpg
20220311_172157.jpg (1.24 MiB) Visad 2095 gånger

Den tidigare ägaren eller någon verkstad har lyckats med det här konststycket utan att den informationen gått vidare till mig som är nuvarande ägare. Väldigt trist men nu är det som det är och jag är glad att jag inte bytt olja på två år.

Nu är ju frågan vad jag kan göra. Går det att gänga om tråget igen eller byter man tråg? Jag tyckte det såg ut som att tråget satt hyfsat fritt förut om på ena sidan vid växellådan. Någon som har erfarenhet eller vet vad det kan kosta att lämna in?
av agne987
Tack för svar. Som det verkar är tråget redan omgängat och jag är lite osäker på dimension. Jag kan så klart mäta men jag kommer försöka med gängtejp och gängtätning. Blir det tätt och håller kommer jag aldrig lossa på oljepluggen igen.
Användarvisningsbild
av HCP
Du har ju testat en hel del skruvande redan så jag skulle föreslå att göra det själv. Det är en herrejösses massa bult bara. Ta en kartongbit och märk upp vilken som sitter vart för de ute på kanten är olika långa, och sätter man den långa på fel ställe blir den svarvad av svänghjulet (dont ask me how i know :-D )

Är man lugn och metodisk är det inga större bekymmer att göra på pallbockar, lite tålamodstest vid oljekylen bara (om du har en på din motortyp d.v.s.)
OBD P0121

Vad ska man börja kolla på om man f&ari[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Bakluckan ihopmonterad med trallskruvar och nya cl[…]

..Toppade upp bromsvätskekärlet (strax[…]

Tack för svar. Har lokaliserat felet. St&arin[…]