Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lockis
Camel skrev:Igår föll råoljepriset kraftigt i kr/L och stängde på samma nivå som 2022-03-03. De senaste dagarna har drivmedelspriserna vid pump höjts dagligen när råoljepriset ökat. Vi får se nu om drivmedelspriserna sänks idag till nivån som rådde i slutet av förra veckan...
Det borde kunna innebära en sänkning med 2 kr på bensin och drygt 3 kr på diesel.

Drivmedelspris_2022-03-03.jpg
Drivmedelspris_2022-03-07.jpg
Drivmedelspris_2022-03-08.jpg
Drivmedelspris_2022-03-09.jpg
Ännuhar inte Circle K aviserat någon ändring. Utan det är fortfarande priset från igår som gäller.
Tyvärr, kommer vi nog inte se sänkningar i samma takt som ökningarna.

EDIT: Jag har inte varit förbi någon mack, så jag vet inte om det har skett någon prisändring som inte blivit publicerad ännu.
av Lockis
Nu slog prisändringarna igenom.
Tyvärr inte dem 2kr du förutsåg Camel.
drivmedel.png
drivmedel.png (73.76 KiB) Visad 472 gånger
Användarvisningsbild
av Camel
Lockis skrev:Nu slog prisändringarna igenom.
Det är väl som vanligt. Man är snabb att höja, och det med råge. Men att ändra priset nedåt motsvarande tar emot. Priset vid pump borde sänkas mera om det ska stämma med argumentationen när man höjde. Men vi får ge dem en dag till. Det är en viss eftersläpning även uppåt, så kan vara samma när man ändrar nedåt. Råoljepriset stiger hittills något idag och man kanske vill avvakta med hela sänkningen tills man ser om den lägre prisnivån håller i sig.
av Lockis
Camel skrev:
Det är väl som vanligt. Man är snabb att höja, och det med råge. Men att ändra priset nedåt motsvarande tar emot. Priset vid pump borde sänkas mera om det ska stämma med argumentationen när man höjde. Men vi får ge dem en dag till. Det är en viss eftersläpning även uppåt, så kan vara samma när man ändrar nedåt. Råoljepriset stiger hittills något idag och man kanske vill avvakta med hela sänkningen tills man ser om den lägre prisnivån håller i sig.
Japp, kollade precis på oljepriset. Som högst var det den 8:e men vi kände effekterna igår. Så förhoppningsvis kan det stabilisera sig något och börja sjunka dem närmsta dagarna också.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Ingo idag, 25 öre billigare / liter än ovan som ser ut att vara från Cirkel K. Ändå 10kr skillnad för samma vara om jag skulle tanka diesel idag mot de, alltid något ;-)

.
IMG_7243.jpg
IMG_7243.jpg (113.45 KiB) Visad 442 gånger
Användarvisningsbild
av Derank
GLIZ skrev:
Derank skrev:
fjohan82 skrev: Ja har man vägarna förbi finns det ju ingen anledning att istället tanka på ett ställe som ska ha 27-29:-/litern.
Var iväg till jiobbet en sväng, körde förbi Cirkle K trucktanken där och nog stod det ett par bilar där och tankade, dem ena fyllde deuutom 25l dunkar i bagaget, passade på att fråga vad de använde för kort, de hade företagskort båda 2. Sedan undrar jag om inte denna stora diff är tillfällig, dieseln kostade 23,67. och i normala fall kan jag aldrig tänka mig att det skiljer 4kr då skulle ju alla tanka där, är rätt säker på att det brukar vara ungefär samma pris som på macken. Men just nu kan man ju lika gärna tanka där, när man 'ändå passerar.
Där är billigare för att företagen tankar mycket i lastbilar och andra företagsbilar. Det är det som kallas mängdrabatt och cirkle K har första tjing på deras förbrukning.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Var som jag misstänkte, de hade helt enkelt inte ljusterat upp priset än. i morse var samtliga Cirkle K Truckpumpar avstängda här då jag åkte och skulle tanka firmabilen. Priset brukar vbaraq detsamma på truckpumparna som på macken
Användarvisningsbild
av Micce1980
Ja, de har ej dagspriser som vi utan veckopriser vad det verkar

.
Bilagor
3453D0E3-5067-488A-9022-934676A1B0FB.jpeg
3453D0E3-5067-488A-9022-934676A1B0FB.jpeg (322.74 KiB) Visad 379 gånger
Användarvisningsbild
av Camel
Lockis skrev: tor 10 mar 2022, 09:57
Camel skrev:
Japp, kollade precis på oljepriset. Som högst var det den 8:e men vi kände effekterna igår. Så förhoppningsvis kan det stabilisera sig något och börja sjunka dem närmsta dagarna också.
Råoljepriset höll sig idag. Det stängde på nivå något under gårdagens. Nu borde därmed hela sänkningen av drivmedelspriserna ske till nivån som rådde i slutet av förra veckan eftersom råoljepriset i kr/L t.o.m. ligger något lägre än nivån i slutet av förra veckan.
av Lockis
Camel skrev: tor 10 mar 2022, 21:21
Lockis skrev: tor 10 mar 2022, 09:57
Camel skrev: Det är väl som vanligt. Man är snabb att höja, och det med råge. Men att ändra priset nedåt motsvarande tar emot. Priset vid pump borde sänkas mera om det ska stämma med argumentationen när man höjde. Men vi får ge dem en dag till. Det är en viss eftersläpning även uppåt, så kan vara samma när man ändrar nedåt. Råoljepriset stiger hittills något idag och man kanske vill avvakta med hela sänkningen tills man ser om den lägre prisnivån håller i sig.
Råoljepriset höll sig idag. Det stängde på nivå något under gårdagens. Nu borde därmed hela sänkningen av drivmedelspriserna ske till nivån som rådde i slutet av förra veckan eftersom råoljepriset i kr/L t.o.m. ligger något lägre än nivån i slutet av förra veckan.
Vi kan alltid hoppas. Men jag tror inte det kommer ske.
Användarvisningsbild
av poseidon
Lövet skrev: ons 09 mar 2022, 17:22 Ni går väl på riktigt inte runt och tror att våra ministrar fattar beslut på egen hand? I så fall verkar alla era fina utbildningar inte haft något resultat. Se dem som kommunikatörer, mycket mer makt än så har de inte. Att hänga upp sig på en enskild ministers brist på detaljkunskap och sen tro att detta leder till att kärnkraftsreaktorer läggs ner - då är det nog läge att ni sätter er i skolbänken igen själva.
Självklart fattas väldigt få om ens några beslut som ger direkt styrning av Sverige enskilt av någon minister.

Däremot påverkar de inriktningen över de departement de styr över samt vilka personer som jobbar där.
Det är ju därför det är stört omöjligt att politiken ändras snabbt vid ett regeringsskifte.
Sossarna och framförallt MP har ju förstått att det är tjänstemännen {opps menade tjänstepersonerna :sick: ) som styr vilket innebär att de tillsätter generaldirektörer och annat efter politisk färg.

Likaså har det blivit vid våra myndigheter och statligt styrda bolag. Kolla Naturvårdsverket och Vattenfall som exempel på politiskt tillsatta ledningar och höga tjänstemän.

Jag kan självklart räkna upp otaliga exempel men just Vattenfall är det mest synligt extrema. Ett bolag som innan 2014 va för en utbyggnad av kärnkraft men med utbytt ledning svängde helt.

https://www.expressen.se/ledare/anna-da ... elbristen/
Till en början protesterar Vattenfall öppet mot de nya diktaten om att straffa ut kärnkraften. Bolaget har inga planer på att stänga några reaktorer under mandatperioden, låter man meddela, och menar att kärnkraften redan bär sina samhällsekonomiska kostnader.

Men ledningen får snart veta sin plats. Miljöpartiet gör klart att Vattenfalls uppgift är ”att verkställa det som regeringen beslutar” och att det inte finns plats för någon kritik.
Jag är för övrigt oxå civilingenjör. ;-)
  • 1
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 93

Blankt papper :party:

Jag har en V40 D3 -17. Årsskatten på d[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte min V60 My25 för tre veckor se[…]

Du kan nog vara lung för att det är prec[…]