Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Lockis skrev:Dagens höga drivmedels priser beror ju delvis på kriget.
Javisst. Men redan före kriget hade vi nästan världens högsta drivmedelspriser vid pump. Att sedan råoljan stiger i pris pga kriget innebär att drivmedelspriserna ökar ytterligare från en redan hög nivå. Priserna i absoluta tal tillhör världens absolut högsta. Men om man lyssnar på politikerna så verkar det ju som om kriget är enda orsaken. Man kör med uttalanden som "Putin-pris". Ynkligt att inte våga ta ansvar för vad man ställer till med.
Användarvisningsbild
av Camel
VolvoB20 skrev:Jag är i alla fall civilingenjör och har läst extra biologi, ledarskap och ekonomi, jag har jobbat hela livet med att utveckla lösningar och att leda stora grupper. Försöker dessutom alltid söka fakta bakom påståenden och åsikter.
Gillas skarpt. Kompetens och insikt innebär idag ibland personligt lidande, ibland undrar jag om det inte hade varit bättre att vara lyckligt ovetande.

VolvoB20 skrev:... kompetenta politiker som tar bra och långsiktiga beslut med sin djupa kompetens. Som när man tex efter några veckor på jobbet ska ta beslut om långtidslagring av kärnavfall tex och då kan ösa av sin enorma erfarenhet man skaffat sig när man jobbat länge och fördjupat sig i ämnet..
Precis, och som inte ens kunde svara på en så enkel fråga om hur många kärnkraftsreaktorer vi har stängt och hur många som är i drift.
av Lövet
Ni går väl på riktigt inte runt och tror att våra ministrar fattar beslut på egen hand? I så fall verkar alla era fina utbildningar inte haft något resultat. Se dem som kommunikatörer, mycket mer makt än så har de inte. Att hänga upp sig på en enskild ministers brist på detaljkunskap och sen tro att detta leder till att kärnkraftsreaktorer läggs ner - då är det nog läge att ni sätter er i skolbänken igen själva.
Användarvisningsbild
av Camel
Lövet skrev: ons 09 mar 2022, 17:22 Ni går väl på riktigt inte runt och tror att våra ministrar fattar beslut på egen hand? I så fall verkar alla era fina utbildningar inte haft något resultat. Se dem som kommunikatörer, mycket mer makt än så har de inte. Att hänga upp sig på en enskild ministers brist på detaljkunskap och sen tro att detta leder till att kärnkraftsreaktorer läggs ner - då är det nog läge att ni sätter er i skolbänken igen själva.
Vissa politiker styr, andra styrs. Vare sig de har kunskap eller inte. Det är olika från person till person. Men många andra intressen styr med agendor som ofta är okända för den oinvigde väljaren.
Just när det gäller kärnkraft, grön omställning, mm. så tror jag det förhåller sig så här
av Lövet
Camel skrev:Vissa politiker styr, andra styrs. Vare sig de har kunskap eller inte. Det är olika från person till person. Men många andra intressen styr med agendor som ofta är okända för den oinvigde väljaren.
Inga ministrar fattar några beslut själva, det gör riksdagen. Ni fördummar er själva när ni tittar på en enskild minister och sen påstår att besluten fattas av dessa. Bakom dessa beslut finns hundratals tjänstemän och jag är rätt säker på att deras utbildning matchar er.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev: ons 09 mar 2022, 17:45
Camel skrev:Vissa politiker styr, andra styrs. Vare sig de har kunskap eller inte. Det är olika från person till person. Men många andra intressen styr med agendor som ofta är okända för den oinvigde väljaren.
Inga ministrar fattar några beslut själva, det gör riksdagen. Ni fördummar er själva när ni tittar på en enskild minister och sen påstår att besluten fattas av dessa. Bakom dessa beslut finns hundratals tjänstemän och jag är rätt säker på att deras utbildning matchar er.
Nu missar du ju vad jag säger helt och hållet. Man hade ju önskat att det var så. Att de hade lyssnat på vad alla departement utreder och tar fram, de har ju oftast mycket bra förlag och kompetens. Men ofta blir det ju istället kortsiktiga populistiska beslut för att fiska några röster. Det flesta riskerna har ju departement varnat för i åratal och haft olika förslag på lösning som aldrig togs något politiskt beslut om att genomföra.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Regeringen kan alltså styra hur myndigheterna ska arbeta. Men regeringen får aldrig styra över hur myndigheten använder lagarna.
I många andra länder har ett statsråd makt att direkt ingripa i myndigheternas löpande arbete. I Sverige är det inte så. Detta brukar kallas att vi har förbud mot ministerstyre.

https://www.regeringen.se/lattlast-info ... ndigheter/
Användarvisningsbild
av Camel
Lövet skrev: ons 09 mar 2022, 17:45
Vi är helt överrens om att ministrar inte fattar beslut själva. Därför skrev jag politiker samt andra intressen som kan vara både politiska eller opolitiska. Dock med det gemensamma att de har ett idealistiskt och/eller ekonomiskt intresse av det som de försöker påverka. Ministrarna ska inte detaljstyra, de ska företräda ett politiskt ansvarsområde. Men enligt mig är det inte för mycket begärt att de åtminstone har grepp översiktligt sakmässigt om det ansvarsområde de företräder. Det är viktigt för att kunna stå emot otillbörlig lobbypåverkan, kunna förstå rådgivare på ett adekvat sätt och bättre kunna genomskåda dolda agendor även om det inte alltid är möjligt. Jag är inte kravlös som väljare. När det gäller riksdagen har det delvis blivit en inrättning där man avtalar bort folkets vilja, istället för att företräda folkets vilja. Det gäller höger- såväl som vänster ut.
Användarvisningsbild
av Camel
VolvoB20 skrev: ons 09 mar 2022, 18:04 /.../ Att de hade lyssnat på vad alla departement utreder och tar fram, de har ju oftast mycket bra förlag och kompetens. Men ofta blir det ju istället kortsiktiga populistiska beslut för att fiska några röster. Det flesta riskerna har ju departement varnat för i åratal och haft olika förslag på lösning som aldrig togs något politiskt beslut om att genomföra.
Det finns tyvärr otaliga exempel på detta. Ibland struntar man även i att lyssna pga stark idealistisk övertygelse. Oavsett konsekvenser.
Användarvisningsbild
av Derank
fjohan82 skrev:Kvällens observation gällande diesel och alternativa tankställen.
Såifa som ingår i Preem accepterar VISA/Mastercard. Där jag var förbi kostade dieseln 23,67/liter.
Shell Truck accepterade också dessa kort, där var dieseln dock dyrare med 24,51/liter.
CircleK Truck där jag tankade ville ha 23,67/liter. De tog dessutom Ingo-kortet då dessa är i samma kedja.
IDS kunde jag inte se något skyltat pris hos, men korten fungerade där också. Google anger priset till 22,84, men det har jag inget belägg för stämmer.
På samtliga tankställen fanns det smalare pumphandtag för personbilar, dock lite högre tryck så man får inte "ge fullt".

CircleK hade Biodiesel B100, är detta HVO eller RME? Den kostade 22,95.
AdBlue på pump kostade runt 9:-/litern.

Slabbigheten ingår om man vill tanka lite billigare, jag kan leva med det. :-)
Ja, du har fan rätt, såg att det numera låg vanliga tankkort i våra verkstadsfordon utställda på cirkel K, och ven som helst kan tanka där med ett Cirkle K kort, konstigt med tanke på att det skiljer 3-4kr litern, Jag passerar där varje dag, ska kolla i morgon vad dieseln kostar
  • 1
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 93

Så! Efter mycket (massor) svordommar, slit, […]

Kolla på Bildelsbasen på grillar till […]

Ja, det är väl dags för mig att sv&[…]

Ford explorer då? Är ju en rebadgad VW,[…]