- ons 09 mar 2022, 14:13
Att vi sitter där vi sitter beror på en mängd ogenomtänkta beslut utan ordentliga konsekvensanalyser de senaste decennierna.
Man ser tydligt de säkerhetspolitiska problemen när vi i väst är beroende av t.ex. Putins gas. Det gör att Putin räknar med fortsatta inkomster och Tyskland tvekade länge på att gå med på sanktioner när Ryssland startade krig mot Ukraina. Nu har Tyskland gått med på vissa sanktioner, dock ännu inte mot de banker där betalning för gasleveranser sker vad jag vet. Inte bara gasberoendet som är ett problem. Drivmedelspriserna påverkas. Även elpriserna påverkas. I går importerades t.ex. 1400 MWh/h elenergi från Ryssland till Finland. Bara för att vi i väst inte ens klarar av vårt eget energibehov. Med goda inkomster för Putin.
Lockis skrev:Jag förstod det. Men jag ville bara påpeka att Sydvästlänken (som jag antar att du menar) ännu inte kunnat komma upp i sin nominella kapacitet beroende på att under tiden som den projekterades och byggdes, har elproduktionen förändrats och nya flaskhalsar skapats. Ett litet exempel på att överblick saknas i energipolitiska beslut.Camel skrev:Min kommentar gäller inte elproduktionen.Lockis skrev:Inte bara därför. När man lägger ner kraftporoduktion med stora generatorer som tillhandahåller svängmassa och kan hantera reaktiv effekt så minskar överföringskapaciteten i sig så även denna måste ersättas. Inte bara själva bortfallet av produktionen. Idealism styr planeringen av landets elenergiförsörjning. Helt utan konsekvenstänk. Allt blir ett lapptäcke. Vi hade ett av världens bästa elenergisystem som vi nu monterar ned. Vi gör det sämre klimatmässigt och sämre säkerhetspolitiskt med allt större beroende av utlandet både effektmässigt och teknikmässigt.
-Elöverföring Norr-Söder är utbyggd. Men kapaciteten behöver utökas då behovet är större.
Min kommentar gäller enbart att man ville utöka kapaciteten.
Lockis skrev: Gällande kärnkraften som jag antar att du förespråkar, så kan det vara en långsiktig lösning. Men det löser inte problemen idag.Vi hade en gång ett av världens bästa elenergisystem. Både klimatmässigt och säkerhetspolitiskt. Nu monteras detta ned. Klimategenskaperna försämras. Beroendet av utlandet ökar. Orsakerna till detta är många, bl.a. att vissa utesluter teknikslag på känslomässiga grunder som vi så väl behöver.
Mer Sol, Vind och vatten som stöttas upp av kärnkraft hade gjort susen. Men, nu verkar höger politikerna inte ens vilja investera i annat än just kärnkraft... Så då sitter vi fast.
Att vi sitter där vi sitter beror på en mängd ogenomtänkta beslut utan ordentliga konsekvensanalyser de senaste decennierna.
Man ser tydligt de säkerhetspolitiska problemen när vi i väst är beroende av t.ex. Putins gas. Det gör att Putin räknar med fortsatta inkomster och Tyskland tvekade länge på att gå med på sanktioner när Ryssland startade krig mot Ukraina. Nu har Tyskland gått med på vissa sanktioner, dock ännu inte mot de banker där betalning för gasleveranser sker vad jag vet. Inte bara gasberoendet som är ett problem. Drivmedelspriserna påverkas. Även elpriserna påverkas. I går importerades t.ex. 1400 MWh/h elenergi från Ryssland till Finland. Bara för att vi i väst inte ens klarar av vårt eget energibehov. Med goda inkomster för Putin.
Senast redigerad av 2 Camel, redigerad totalt 0 gång.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."