Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
TommyP86 skrev: ons 09 mar 2022, 00:31 B100 är rme. Finns vissa bilar som är godkända för det, men de flesta är betydligt äldre än snittet här inne (850/x70 s80 med 2,5tdi)
Som jag misstänkte då, tack.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Ja, man vet inte om man ska skratta eller gråta längre...

Det kommer påverka så mycket annat också, om man inte gör något åt det, eftersom hushållens köpkraft minskar rejält, vilket tar med sig en massa följdproblem.
Användarvisningsbild
av Camel
Trots att råoljepriset gått upp mycket senaste tiden är de höga drivmedelspriserna vid pump ett resultat som till stor del beror på beskattning och reduktionsplikt. Om man tog bort energiskatten och koldioxidskatten, men behåller momsen, så skulle bensin som idag kostar 23,34 kr/L vid pump endast kosta 14,82 kr/L. Fortfarande är alltså de höga drivmedelspriserna vid pump till mycket stor del ett inhemskt orsakat problem. För diesel är även kostnaden för reduktionsplikten en stor orsak till det höga priset. Också detta är ett inhemskt orsakat problem.

Drivmedelsbeskattning.jpg
Drivmedelsbeskattning.jpg (41.49 KiB) Visad 309 gånger
f
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steffe3 skrev: ons 09 mar 2022, 09:09 Ja, man vet inte om man ska skratta eller gråta längre....
Sossar och MP skrattar hela vägen till statens kassakista.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
poseidon skrev: tis 08 mar 2022, 19:43
Volvoold skrev: tis 08 mar 2022, 18:10
poseidon skrev:FB_IMG_1646743639895.jpg

Sossarna hoppas vi är dumma i huvudet.
👍 Jag såg den också. Oförskämt att inte ta nåt eget ansvar. Speciellt när det var riktigt dyrt innan kriget också.
Det riktigt usla är att Thorwaldsson (och Sossarna i allmänhet) talar till oss väljare/medborgare som om vi vore barn.

"Putin-priser" - vad är det för larv? Självklart förstår alla att sossarna inte vill ta ansvar för sina (inkl MPs) ogenomtänkta beslut (reduktionsplikt och skattehöjningar) men de kan ju iaf argumentera på ett sätt som framstår som vuxet.
Sossarna har ju rätt, vi gnäller lite men röstar för skatt och pris höjningar val efter val.... och står med mössan i hand för att få bidrag för att klara oss.
Användarvisningsbild
av Steffe3
VolvoB20 skrev:
Steffe3 skrev: ons 09 mar 2022, 09:09 Ja, man vet inte om man ska skratta eller gråta längre....
Så är det, tyvärr kan man inte skylla sig själv heller, eftersom jag inte röstat på dom Bild
av Lockis
VolvoB20 skrev:
Jag tror högern är lite trångsynt. Tror inte någon är glad över nuvarande bränslepriser. Åtminstone inte bland vanligt folk... Men Högern är emot priserna pga skatter. Medans Sossarna är emot höjningarna då det faktiskt tar ifrån deras kapital som man lever på.

Fast det är inget du bryr dig om, eller förstår. Ditt mål i livet är att vara arg oavsett vem som sitter i regeringen :crying:
Användarvisningsbild
av GustavE
Politikerna måste göra något väldigt snart. Dessutom något rejält. Sänkning med 5 kr som flera partier föreslog häromdagen verkade kanske tillräckligt då, men nu när det höjs 1 till 1,50 per dag måste det till mer. Tex ta bort miljöskatterna och eller reduktionsplikten som exemplet i Camels inlägg.

Viktigt är också att dom inte bara gör något med reseavdragen, utan det måste till en sänkning för alla, tex semestrande och skjutsade till träningar och matcherbarnfamiljer och semestrande pensionärer som inte kan göra några reseavdrag.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lockis skrev: ons 09 mar 2022, 10:54
VolvoB20 skrev:
Jag tror högern är lite trångsynt. Tror inte någon är glad över nuvarande bränslepriser. Åtminstone inte bland vanligt folk... Men Högern är emot priserna pga skatter. Medans Sossarna är emot höjningarna då det faktiskt tar ifrån deras kapital som man lever på.

Fast det är inget du bryr dig om, eller förstår. Ditt mål i livet är att vara arg oavsett vem som sitter i regeringen :crying:
jag bryr mig, kanske alldeles för mycket. Klart jag är förbannad, jag tycker man är oansvarig och gör sjukt dåliga beslut oavsett höger eller vänster hela tiden och avsett vem som styrt,

-idiotisk att stänga av kärnkraft, det gör man när man fått igång stabil förnyelsebar produktion i Sverige så vi får stabila priser.
-idiotisk att inte förstå vad som händer när man kopplar ihop oss med Tyskland utan att planera för det när Tyskland låser upp sig till Putin.
-idiotisk att säja ut elnätet eftersom konkurrens saknas och det är monopol och man inet kan byta
.Idiotiskt att inte bygga ut elöverföring norr-söder trots man vetat om problemet i 15 år.
-idiotiskt att avveckla alla beredskapslager av bränsle, mat och sjukvårdsartiklar.
-idiotiskt att avveckla försvaret
-idiotsikt att avveckla värnplikten
-idiotiskt att bygga radhus på den ena flygbasen som skall förvara huvudstadsregionen och ett shoppingcenter på det andra,
-idiotiskt att inte driva på mer produktion av biobränslen inom landet sedan årtionden tillbaka, .
-idiotiskt att inte se vart Ryssland och Putin varit på väg i 15 år nu.
-idiotiskt att bygga bostäder, vägar, industrier och affärscenter på vår bästa jordbruksmark så vi inte lägre är självförsörjande på mat. det finns ju massor med annan mark man kan använda

Nej jag är inte imponerad av hur man styr landet långsiktigt. Istället för att fixa det riktiga problemen så använder man bidrag till att panikfixa.
  • 1
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 93

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]