Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Gick lätt in i snödriva i eftermiddags men då det är varmt på dagarna och -15 på natten blir snödrivorna ändå hårda som f-n så jag fick följande skador:

1. Höger DRL har lossat o ligger löst i kanten åt vänster, se bild. Höger sida av DRL sitter fast men lyktan är ju ändå lös.
Vad kan ha gått sönder/lossat i DRL infästning? Plast-j-la-skitfästen, clips eller annat? Svårt komma åt att byta DRL:en? Byter jag den framifrån/underifrån eller? Hur kommer jag åt utan att förstöra och rycka sönder nått?
Jag har inte kollat nått ännu, själv.
2. En bit av plasten på "läppen" har lossat, se bild. Hur lagar jag det på bästa sätt? Jag har biten kvar. 5x10mm har lossat.

Bild
Bild
Bild

Bild på vänster DRL för jämförelse.

Mvh
Senast redigerad av 1 monza, redigerad totalt 0 gånger.
Allt är ju bara gissningar om man inte besiktat skadorna själv på plats. Iom att det är skador i svepet fram så är det ju omlack som gäller. Anmäl och åtgärda allt på vagnskadeförsäkringen säger jag så allt blir åtgärdat korrekt.
Antagligen har något fäste på DRL eller i kofångaren knäcks, så stötfångaren behöver nog demonteras så det kan lagas och limmas (om du inte bedömer du vill göra försäkringsärende av det)

Sambon gled in i en vägg i vinter med vår XC70 och knäckte lite av grillen i nederkant och ett litet märke i lacken stort som ett stenskott, inget av det syns när man står framför bilen. Svår fråga det där, är ändå 8 år gammal bruksbil med hög självrisk. Vi lät det vara, tar det som battle wounds :P
Lampan sitter skruvad på en sida, på den sidan som har lossnat är det hakar.
Med viss tur kan den bara ha hoppat loss, annars är det förmodligen något i plast som har gått av och måste bytas ut.
Kanske går det att se om man hissar bilen och tar bott hasplåten?
Googla på Volvo 31410322 så ser du bilder på lampans insida.
https://minsk.izap24.by/tovar/20859357_ ... 10322.html
Nu vet jag lite mer:
RDL:ens två hakar, alltså de i aluminium, på vänster sida av lyktan har gått av. Hakarnas plastinfästning i stötfångaren/spoilern ser hel ut. Ny, komplett lampa inkl montage kostar 4´100:-
Då har jag fortfarande skadan på spoilern kvar...
monza skrev: tis 08 mar 2022, 14:10 Nu vet jag lite mer:
RDL:ens två hakar, alltså de i aluminium, på vänster sida av lyktan har gått av. Hakarnas plastinfästning i stötfångaren/spoilern ser hel ut. Ny, komplett lampa inkl montage kostar 4´100:-
Då har jag fortfarande skadan på spoilern kvar...
4100kr.. exklusive din spoilern som är av plast(att laga den skadan kommer garanterat ligga på 1000kr+ på en vanlig lackfirma. känns som vagnskada är billigare.. i detta fall kommer du få en hel framstöt, men frågan är hur hög självrisk du har på din försäkring.
Ny info:
Verkstan gjorde ett omtag på bilen och tog in en plåtknackarerfaren mek.
Resultatet:
-Det finns en gammal spricka på spoliern som bara syns på baksidan.
-DRL fästen är inte trasiga.
-Pladtfästena i spoilerna för DRL var stukade.

Plåtisen fixade plastfästena och monterade DRL samt "ljusinställning".
Nu har jag skadan på 5x10 mm i fronten samt den på baksidan synliga sprickan kvar o det löser jag framåt sommaren på ett klokt sätt, "battle wounds" som någon uttryckte det :-)

Bryter man batterianslutningen några minuter[…]

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]