Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mikael_0223
Ngt som gör mig misstänksam, är varför 170hk inte har besiktigat drag.
Som jag tolkar det i alla fall, det står exkl bes.

Varför är den inte besiktigad med detta? Lättja eller felmonterat.

Andra gångbara argument för att välja Turbon inför sambon kan vara:
  • Barents blå är en snygg färg :-)
    RTI och telefon kan bli dyrbart lull-lull
    Mugghållare både bak och fram, bra för barnfamilj :-)
Egna argument:
  • 2.5T är en MYCKET trevligare maskin än 170Hk sugmotorn
Lycka till
av ljungström
"Dragkrok exl besiktning" är benämningen på "paketet" med arbete och material till dragkrok. Avgiften för besiktningen står då som en särskild post på köpeavtalet.

Försäkringspremien skiljer knappt alls mellan 170 & 2,5T. 170-hästaren måste vara Volvos mest överskattade motor, den går som en 2,4 140 hk och begagnad är den lika dyr som en 2,5T.
av stefang
totfof skrev: Hjälp mig med lite argument för att övertyga henne om 2.5T's förträfflighet! Om den nu existerar dvs :wink:
Utrustning väger mer än större motor i längden (IMO). Softläder och RTI gör valet enkelt, 2.4!

Min förra bil var en V70n med i princip all utrustning som gick att få med första årsmodellen, när jag sålde den i våras (27k mil) så kändes den fortfarande roligare än en nästan ny V70 med basutrustning. Således blev det XC90 istället :)
av totfof
Dudes! Har scoopat ett gäng härliga argument, man tackar :D

De flesta jag snackat med privat har även de sagt att det är bättre med separat gps, av de skäl ni nämnt. Men det är alltså så att man måste köpa vovlvo orgonalskivor om man har den inbyggda RTI:n? Dyrt?

Inbyggd telefon ser jag verkligen som något väldigt onödigt. Har jag klarat mig hit med mobilen i fickan så ska jag väl kunna göra det i fortsättnignen också. Så mkt kör vi inte så det är motiverat.

Det jag funderar på är steroen som sitter i de bägge bilarna. Har ju själv provkört bilar med mediumstereon. Men hur stor skillnad gör det till den stora stereon med nio högtalare, extra effekt och dolby surround?

Intressant att försäkringen ligger någorlunda lika på de bägge motorerna. Betlar i dagsläget ca 7 papp/år på min octavia kombi 180 hk.

Sen får jag väl erkänna att jag kikat på BSR's hemsida. 2.5:an kan man visste skrämma upp till 258/410 med Steg 1. 2.4:an gick bara upp till 188 hk med motsarande Steg 1. Inte för att jag skulle vilja trimma det första jag gör men det skulle vara roligt att veta att möjligheten finns i framtiden.

Bara ös på med era erfarenheter om dessa modeller. Suger åt mig som en SvampBob Fyrkant (dotterns tv-favorit :lol: )

*edit* Och ni som hejjar på 2.4! Jag har inte glömt bort er, det är bara det att ni jobbar lite i uppförsbacke. Men jag värderar er input none the less :wink:
Användarvisningsbild
av SE6M
Totfof skrev bl.a.:
*edit* Och ni som hejjar på 2.4! Jag har inte glömt bort er, det är bara det att ni jobbar lite i uppförsbacke. Men jag värderar er input none the less

Ja, vad skall man säga... Kör en S80 med 2.4 140hp som jag är "toknöjd" med ! :wink:
Användarvisningsbild
av dman
Jag har själv en 2,5T MY 04 med Business Plus och är mycket nöjd. Hade en V70 170 hp MY 00 tidigare. Skillnaden på 40 hp känns mycket tydligt och stavas TURBO. Inget tyder i nuläget på att jag kommer att köpa en bil utan turbo i framtiden.
av totfof
dman skrev:Jag har själv en 2,5T MY 04 med Business Plus och är mycket nöjd. Hade en V70 170 hp MY 00 tidigare. Skillnaden på 40 hp känns mycket tydligt och stavas TURBO. Inget tyder i nuläget på att jag kommer att köpa en bil utan turbo i framtiden.
Jag må vara en oteknisk hemul, mina vänner påstår det iaf, men det sitter alltså inte en turbo i 2.4:an?

/håna mig inte nu
//snälla?
///tack :wink:
Användarvisningsbild
av greeeken
totfof skrev:
dman skrev:Jag har själv en 2,5T MY 04 med Business Plus och är mycket nöjd. Hade en V70 170 hp MY 00 tidigare. Skillnaden på 40 hp känns mycket tydligt och stavas TURBO. Inget tyder i nuläget på att jag kommer att köpa en bil utan turbo i framtiden.
Jag må vara en oteknisk hemul, mina vänner påstår det iaf, men det sitter alltså inte en turbo i 2.4:an?

/håna mig inte nu
//snälla?
Det finns 2,4 Turbo o det finns 2,4 utan turbo
av totfof
greeeken skrev:
totfof skrev:

/håna mig inte nu
//snälla?
Det finns 2,4 Turbo o det finns 2,4 utan turbo
Sökte på lite info. Stämmer det inte att turbon på 200hk sitter på 2.4: or som har årsmodell 2000-2003? Bilen jag ska kika på är en 170 hk 2005:a och är således utan turbo?
Användarvisningsbild
av Loner
170hk utan turbo. 200hk med turbo.

Jag håller med alla andra, skit i telefon och rti, det finns bättre tredjepartsgrejor.

En gång turbo alltid turbo.. Min sambo älskar våran 2.4T :P (och så valde hon nebula fälgar till sommardäcken oxå...)

/L

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]