Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Nya höjningar i dag:
Drivmedelspriserna fortsätter att stiga kraftigt, enligt siffror från Circle K.
I dag stiger bensinen med 0,95 kronor och dieseln med 1,5 kronor på bemannade stationer.
När dieseln nu kostar nästan 27 kronor innebär det att priset stigit med nära 7 kronor litern – bara i år. Bensinen har ökat från 18 till nära 23 kronor litern under 2022.
Användarvisningsbild
av Camel
Jag roade mig med att räkna ut bränslepriset vid pump om man tar bort energiskatten och koldioxidskatten, men behåller momsen. Jag utgick från gårdagens bränslepriser. Då skulle bensin kostat 13,51 kr/l vid pump istället för 22,04 kr/l...
För diesel betyder reduktionsplikten mycket. Men för båda bränslena gäller att det höga priset vid pump till stor del är självförvållat. Det är ett inhemskt problem som vi själva (staten) kan styra över.

Branslepris_2022-03-07.jpg
Branslepris_2022-03-07.jpg (230.93 KiB) Visad 461 gånger
Branslepris_2022-03-07_skattefritt.jpg
Branslepris_2022-03-07_skattefritt.jpg (225.81 KiB) Visad 461 gånger
av Volvoold
Camel skrev:Jag roade mig med att räkna ut bränslepriset vid pump om man tar bort energiskatten och koldioxidskatten, men behåller momsen. Jag utgick från gårdagens bränslepriser. Då skulle bensin kostat 13,51 kr/l vid pump istället för 22,04 kr/l...
För diesel betyder reduktionsplikten mycket. Men för båda bränslena gäller att det höga priset vid pump till stor del är självförvållat. Det är ett inhemskt problem som vi själva (staten) kan styra över.

Branslepris_2022-03-07.jpg
Branslepris_2022-03-07_skattefritt.jpg
Tack för ett bra och tyvärr sant inlägg. 😊
av Lövet
Jag förstår inte en sak. Världsmarknadspriset på råolja går upp. Varför går då priset på de inblandade icke-råoljebaserade drivmedlen?
Användarvisningsbild
av Camel
Lövet skrev:Jag förstår inte en sak. Världsmarknadspriset på råolja går upp. Varför går då priset på de inblandade icke-råoljebaserade drivmedlen?
I den orange-markerade posten i min lilla uträkning ingår bl.a. transportkostnader som blivit dyrare när oljepriset ökat. En del av ingredienserna i biodrivmedel importeras och har blivit dyrare. Rent allmänt råder stor efterfrågan på biodrivmedel eftersom volymen blir stor pga reduktionsplikten med prisökningar som följd. Som grädde på moset seglar eventuellt ett större skatteproblem upp.

Om man jämför med hur det var för ca 10 år sedan har den orange-markerade posten vuxit betydligt procentuellt, i synnerhet för diesel som ett resultat av reduktionsplikten:
Branslepris_2012-03-12.jpg
Branslepris_2012-03-12.jpg (204.67 KiB) Visad 376 gånger
Användarvisningsbild
av poseidon
FB_IMG_1646743639895.jpg
FB_IMG_1646743639895.jpg (87.07 KiB) Visad 375 gånger

Sossarna hoppas vi är dumma i huvudet.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Ja nu drog det iväg till sjuka priser. Men te.x Tyskland får sin beskärda del, inte bara vi. 1l diesel där kostar 23.15kr/l. När jag tankade där senast i januari låg den på 16kr/l
Användarvisningsbild
av GT-mannen
HVO100 steg också med 1,50 kronor och är nu uppe i 30,87 kr/litern.

Det kan ifrågasättas om den så kallade reduktionsplikten som kräver att biodrivmedel blandas in i bränslet för att uppnå minskade utsläpp, påverkar energiinnehållet negativt. Biodrivmedel som exempelvis HVO är skattebefriade när de används rent men så fort de blandas in i den beslutade reduktionsplikten blir de fullt beskattade. För att klara nivåerna i reduktionsplikten blandas nu dessa biodrivmedel in. Om samma mängd biodrivmedel blandas in som skulle ha sålts rent är konsekvensen att bränslet blir dyrare men miljönyttan oförändrad.

/Håkan
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag åkte förbi en station som enbart har Truck-diesel för en vecka sen, för att kolla hur prisbilden var jämfört med de vanliga tankställena.
Då var dieseln där runt 2:- billigare än på Ingo som annars brukar ligga lägst.
Det fanns flera olika handtag och en vanlig kortläsare, men jag kollade aldrig om den tog VISA/Mastercard och om något av alla handtagen var av lite mindre modell.
Kan vara värt att kolla upp de detaljerna snart...
  • 1
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 93

Det är extremt ovanligt med partikelfiterprob[…]

motorinställning

Märken på kamremmen stämmer mot m&[…]

Börjat semestern med felfri besiktning :-D […]

S40 1.8f ac problem