Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Cokeisit skrev: tis 01 mar 2022, 08:26 Det fanns ingen uppdatering till min V90CC än. Byggd i slutet av november. Undrar om tillverkningsdatum spelar roll eller om det bara är slumpen som avgör när man får den. Ni som har fått 1.10, när byggdes era bilar?
Min V90 T6 Recharge var byggd juli -21 och har nu 1.10 via OTA.
Användarvisningsbild
av bem
Har nu kört ett tag med senaste mjukvaruversion 1.10 i min V90 T6 Recharge MY22.
Har märkt en sak som ändrats: när man skall gasa iväg på eldrift får man trycka ner gaspedalen mer än förr. Jag var van hur det fungerade förr, att den drev direkt när man började trycka ner gaspedalen, nu behöver man trycka mer innan bilen börjar röra på sig framåt eller bakåt. Känns ovant, speciellt när man skall fickparkera har jag märkt. Kanske bara är en vanesak men jag upplevde det som lite bättre precision i gaspådraget när man skulle iväg förr, på eldrift.
av Cokeisit
Fortfarande ingen uppdatering till min V90 CC B6. Är det någon mer som väntar på att få uppdateringen?
Användarvisningsbild
av bem
Cokeisit,
Kan det vara nån förutsättning som inte varit för handen än med just din bil som gjort att din bil inte fått 1.10 än?

Nedladdning – medan bilen körs
1. Mjukvarupaketet laddas automatisk ner i bakgrunden varje gång du kör din bil. Mjukvarupaketet kan vara ganska stort och ta tid att ladda ner – ibland upp till två timmar totalt. Om du slutar att köra medan mjukvarupaketet laddas ner, kommer nedladdningen att automatiskt återupptas nästa gång du kör bilen.

Installation – medan bilen inte används
2. När mjukvarupaketet väl är nedladdat kommer du att se ett meddelande i bilens centerdisplay nästa gång du startar din bil. I meddelandet får du instruktioner om hur du ska fortsätta.
3. Du kan välja att starta installationen direkt eller att välja att göra det senare. Om du väljer att göra det senare kommer att meddelandet att försvinna, men du kan enkelt hitta det igen genom att svajpa från skärmens överdel.
4. Vänligen notera att du inte kan använda bilen på något sätt under tiden som installationen pågår.
5. Observera att bilen inte ska vara inkopplad på laddning under installationen.
6. För att starta installationen: tryck på installationsknappen i centerdisplayen. Lämna sedan bilen och lås dörrarna.
7. När installationen är klar kommer ett meddelande att visas i bilens centerdisplay.
8. Om installationen av den nya mjukvaran inte kunde slutföras, prova att starta om installationen genom att svajpa fram meddelandet från toppen av displayen. Skulle detta trots allt inte fungera, stäng meddelandet och fortsätt köra som vanligt. Vänligen kontakta sedan din auktoriserade Volvo serviceverkstad, så att du får hjälp med denna åtgärd.

Källa:
https://www.volvocars.com/se/support/la ... he-air-ota
av Cokeisit

bem skrev:Cokeisit,
Kan det vara nån förutsättning som inte varit för handen än med just din bil som gjort att din bil inte fått 1.10 än?
Nej, det tror jag inte. Jag funderar mer på om det har med min specifika motor eller om det endast är slumpen som avgör när man får uppdateringen för att inte överbelasta servrarna.

Har du sett någon skillnad i infotainment? Kan man t.ex. dela ut en wifi hotspot nu?
av hgronvold
Cokeisit skrev: mån 07 mar 2022, 13:38
Nej, det tror jag inte. Jag funderar mer på om det har med min specifika motor eller om det endast är slumpen som avgör när man får uppdateringen för att inte överbelasta servrarna.

Har du sett någon skillnad i infotainment? Kan man t.ex. dela ut en wifi hotspot nu?
Tror det är ett aktivt val de gjort att inte ha någon wifi hotspot på den inbyggda uppkopplingen som används för bilens uppkopplade tjänster. Så tror inte att det kommer något sådant. På de tidigare modellerna så var det ju bara på eget simkort som hotspoten fungerade, men den hårdvaran finns väl inte kvar längre.
Användarvisningsbild
av bem
Cokeisit skrev: mån 07 mar 2022, 13:38

Inget hotspot att dela ut efter 1.10. Gissar det aldrig kommer men man vet aldrig. Det är ju med gratis Telekom Hot Spot Drive internetabonnemang med nya Volvo numera så då har kanske Volvo tänkt sig att det kan bli för dyrt ha möjlighet att ha utdelat hotspot inkluderat?
av Cokeisit
Nu finns 2.0 ute!

Jag fick aldrig 1.10 utan är kvar på 1.8.

Någon som har fått 2.0 än?
Användarvisningsbild
av bem
Jag fick 1.10 direkt. 2.0 har det inte kommit nån notis om i min Volvo Cars app än. Tror det är enklast hålla koll den vägen.
Körde två timmar med bilen idag till/från jobbet så hade det funnits nån uppdatering att tas hem då hade den nog kommit över till min bil. Men det hade det inte.
Bara vänta och se.
av limerose1891
Inte heller fått, varit inne i menyn och uppdaterar var 5e minut när jag varit ute med bilen för att hoppas att den dyker upp :)

nä, det är fortfarande arbetare kvar d&a[…]

Jag har kört en bit över trettio mil n&a[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]