Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Niclas75
Hej,

Jag har kollat några videoklipp på Youtube och det verkar tämligen okomplicerat att byta bromsar själv på XC90. Vi har en D5 2017 och jag funderar på att ta mig an detta själv. Dock undrar jag om det sitter någon typ av slitagevarnare fram/bak som behöver bytas? Någon som kan upplysa mig om detta?

Undrar också om det bara är att byta och skruva tillbaka den elektriska bromsen, eller om något också måste nollställas i bilens dator?

Mvh,

Niclas
Användarvisningsbild
av Perra83
Ser du inget kablage förutom till ABS givaren så har du inga slitagevarnare. Har aldrig sett någon Volvo med slitagegivare förutom på lastbilarna med skivbromsar.
Klart att du ska skruva lite själv!!!
Användarvisningsbild
av Micce1980
@Niclas75, Antingen så anser jag att om den elektriska handbromsen ska backas gör man et med en "dator" eller så för man försiktigt lossa kontakten och backa den med 9V eller 12v. Delar du elhandbromsen från oket tycker jag man ska byta packningen med samt ta det ännu försiktigare och se till att den sitter på rakt och kloss innan den skruvas fast helt. Finns gott om exempel där örat på handbromsen gått av för att någon försökt dra den intill oket via skruvarna. Inget via via elhandbromsen ska behöver nollställas, det gör den själv i så fall när man använt den några gånger vad jag vet.

Senast för ca 2 veckor sedan lämnade jag ändå in det men har gjort det förr, visst kostade det 1600kr för jobbet för byte av skivor och belägg bak men jobbade extra på jobbet i stället denna gång :-)
av V70_2005
Vad kostar delarna? Min t6 -18 har gått 8000mil och det syns på skivorna (har inte kollat belägg) men dom sa inget vid servicen i december.

Skulle helst fräscha upp oken också så det ser ”nytt” ut.
Användarvisningsbild
av Perra83
Angående bromsoken så köpte jag fina begagnade bromsok på skroten (7mil gamla) som jag tvättade och målade och bytte.

Bromsoken bak backas som sagt väldigt enkelt med 12V när oket sitter kvar på bilen. Kopplar man fel spänns bromsen åt och kopplar man rätt backas mekanismen. Kolven får man pressa tillbaka och det går enkelt med en mejsel när oket sitter kvar på bilen.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Antar det är samma som V90. Koppla bort kontakten genom att först klicka upp den gula låsanordning (jag höll på fundera i flera timmar innan jag kom på det). Sedan gör två kabelskor blå med sladd till 9v ficklampsbatteri fungerar bra. När du är klar så behöver du pumpa med bromspedalen några gånger så de nya beläggen kommer på plats. Sedan ska du sätta på / av parkeringsbromsen så den ställer in sig.
Bilagor
IMG_3049.jpg
IMG_3049.jpg (42.66 KiB) Visad 1726 gånger
IMG_3044.jpg
IMG_3044.jpg (68.25 KiB) Visad 1726 gånger
IMG_3040.jpg
IMG_3040.jpg (73.5 KiB) Visad 1726 gånger

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens el[…]

Pilot Assist - finns det olika?

Min 2019 lägger av i 140 km/h, tror jag det &[…]

Carplay trådlöst?

Jag har själv sökt svar och lösning[…]