Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kievY
Ni som har era T3/T4 är ni nöjda överlag? Går de att köra snålt?
Jag har haft min T4 i lite mer än ett år och har lyckats få ner den till 0.68 på 80-90 väg. Men annars vid vanlig körning ligger jag oftast 0.78-08, på vinter 0.85 typ. Kör man in i stan så drar förbrukningen upp.
Har börjat köra en del med Eco+ för att se hur mycket skillnad det gör.
Men överlag är jag nöjd, kraften finns där tidigt och den drar på bra i sportläget.
av EPR
Frågan har väl varit uppe tidigare, men jag är fortfarande väldigt nöjd med min T3 som har fungerat felfritt hittills (modellår 2018). Har lyckats köra den på 0,62 liter milen som snålast när jag körde med väldigt lätt fot på 80-90-väg en ljummen sommardag.
Har märkt att just hur man gasar gör störst skillnad för förbrukningen för min bil, det går att snåla rätt mycket genom att gå från 50 till 100 på typ 20 sekunder (om man inte har någon bakom sig det vill säga!).
Och just 80-90 km i timmen verkar vara optimal hastighet för förbrukningen.
av III
Du kan mycket väl ha rätt, men under acceleration drar en bil mera än under hållande av hastighet. Mera sannolikt är att den över en sträcka faktiskt drar mindre om du gör en skapligt bestämd acceleration och sen håller jämna fart. Låt säga halvgas - tre fjärdedels gas. Visserligen kommer den momentana förbrukningen visa mycket mera under just accelerationen men det kompenseras och drygt det med att bilen sen kan hålla jämn fart. Mest spar du genom att undvika bromsa, dvs släppa gasen i tid innan kurvor, avfarter rondeller mm. Tänk en linje där du har en accelerationsdel, en hålla farten del och en motorbromsdel och inbromsningsdel. Ju längre du kan få hålla farten delen på linjen och motorbromsdelen ju mera spar du. Ju längre du gör accelerationsdelen och inbromsningsdelen ju mera drar den. Så skapligt bestämd acceleration, håll farten jämn och fin, släpp gasen och rulla. Bromsa så lite som möjligt, det omvandlar rörelseenergi till värme. Bättre ha den till att komma framåt. Sen mår bromsarna bra av att jobba, så då och då en rejäl inbromsning från lite fart för bromsarna skull.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Relativt snåla i både v70 och v40.
Manuella v40 hamnar man ju nedåt dieselsiffror på om man tar det försiktigt.
Men med automaterna går det snabbt värre. Ex i s60, v90
av EPR
III skrev: tor 10 feb 2022, 18:16 Du kan mycket väl ha rätt, men under acceleration drar en bil mera än under hållande av hastighet. Mera sannolikt är att den över en sträcka faktiskt drar mindre om du gör en skapligt bestämd acceleration och sen håller jämna fart. Låt säga halvgas - tre fjärdedels gas. Visserligen kommer den momentana förbrukningen visa mycket mera under just accelerationen men det kompenseras och drygt det med att bilen sen kan hålla jämn fart. Mest spar du genom att undvika bromsa, dvs släppa gasen i tid innan kurvor, avfarter rondeller mm. Tänk en linje där du har en accelerationsdel, en hålla farten del och en motorbromsdel och inbromsningsdel. Ju längre du kan få hålla farten delen på linjen och motorbromsdelen ju mera spar du. Ju längre du gör accelerationsdelen och inbromsningsdelen ju mera drar den. Så skapligt bestämd acceleration, håll farten jämn och fin, släpp gasen och rulla. Bromsa så lite som möjligt, det omvandlar rörelseenergi till värme. Bättre ha den till att komma framåt. Sen mår bromsarna bra av att jobba, så då och då en rejäl inbromsning från lite fart för bromsarna skull.
Jag är verkligen ingen expert och även du kan ha rätt, men saken är den att när jag kör som du beskriver (dvs bestämd acceleration och att undvika att bromsa i onödan) så drar den typ 0,1 mer än när jag gör mesiga accelerationer (och undviker att bromsa i onödan). Det kanske är unikt för min bil, men vem vet? ;-)
av kievY
Har kört en halv tank BF95 med Eco+ läget och nollställde färdstatistiken i samband när jag tankade. Förut visade färdstatistik 7.3 L/100 km nu visar den 7.0L/100 km så visst gör det skillnad. Ska mäta exakt vid pump, brukar alltid skilja när jag kollat. Det märks att bilen "segar" på växlarna och när man ska upp i fart istället för att växla ner och komma upp i fart snabbare.
Däremot visar färddatorn i displayen 7.4 L/100 km.. så vet inte vad den tar hänsyn till om det skiljer mellan den samt färdstatistik, båda är nollställda samtidigt.

Överlag är jag nöjd med motorn, har försökt lyssna efter balansledningsljudet men samtidigt tänker jag att jag kör på vidare istället för att försöka leta fel. Har inte märkt av något konstigt oljud ännu, den tickar lite som en diesel på tomgång och så.
av valln
Mätt vid varje tankning drar min V60CC-20 T5 AWD på 1 år och 2550 mil 0,73 l/mil.
Då är det också inräknat bensinvärmare i förbrukningen.
Bor i norra Västerbotten. Vid kyla och snö drar den märkbart mer
av EPR
Körde Örebro-Stockholm i dag på 0,62 liter/mil i genomsnitt, nytt rekord på sträckan. Hade förvisso turen att inte fastna i köer på vägen in till Stockholm men kändes ändå riktigt bra.
Körde i ECO-läget, gasade långsamt och mjukt upp till högre hastigheter och höll mig till hastighetsgränserna (men körde inte långsammare för att spara bränsle).

Har en V60 T3 -18.
av kievY
Har kört 2 tankar med ECO-läget, visst karaktären förändas och gasresponsen blir segare, men enligt färdstatistik så drar bilen 0.68 men vid pump hamnade jag på 0.75, detta ifs med värmaren igång på morgonen när det varit kallt.
Vid vanliga läget hamnade jag på 0.8 blankt och 0,74 i bilen.. så det går att spara ca en halvliter om man planerar sin körning :)
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]