Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
Thomas J skrev:jag har en v70n 2,4t med dåligt batteri finns det något större/kraftigare batteri som passar tex till nån diesel modell?? Orginal såklart
Mvh Thomas
Orginal hit o dit.
Men taxibilar bör ha kraftigare batterier än vanliga bilar.
Det låter iallafall logist och jag har för mig att man läst det i någon tråd här.
Användarvisningsbild
av Sharkman
Kena skrev:Kör man lite och korta sträckor kan det väl vara en bra investering, men normalkörning ängre sträckor behövs det ej. Satsa på motor och kupe värmare för den som inte har det istället.
Jag pendlar 10 mil per dag och har ändå detta problem. Därav laddare och voltmeter till en början.
Användarvisningsbild
av wissel
Volvo har batterier numera med startkapacitet på 800 A. Normalt lär vara 400 A. Skillnaden i pengar vid nyköp är 300 pix, prisvärt för ett dubbelt så "starkt" batteri. :idea:
Användarvisningsbild
av greeeken
Vart köper man en billig laddare som kan underhållsladda med mer amed mera
av Mad
Om man ska underhållsladda batteriet kan man då ansluta
laddarern i motorutrymmet eller måste man sätta den direkt på batteriet i bagaget.
Användarvisningsbild
av Funk
Det går bra i motorrummet...

/Thomas
av Kena
Sharkman skrev:
Kena skrev:Kör man lite och korta sträckor kan det väl vara en bra investering, men normalkörning ängre sträckor behövs det ej. Satsa på motor och kupe värmare för den som inte har det istället.
Jag pendlar 10 mil per dag och har ändå detta problem. Därav laddare och voltmeter till en början.
Hinner batteriet inte laddas på 10 mil så har du antingen dåligt batteri eller så laddas inte batteriet som det ska(generator eller mycket stor förbrukare). Monterar du en laddare skjuter du bara problemet framför dej. Är batteriet tomt på morgonen när du ska iväg men har varit fulladdat när du lämnade bilen på kvällen har du någonting som drar ström alt. dåligt batteri.
Användarvisningsbild
av Sharkman
Köpt en Volt meter som jag ska montera in i bilen tänkte jag. Sätter den vid batteriet i kofferten. Tänkte sedan ladda och se hur batteriet beter sig efter det. Batteriet klarar att stå under natten och även ett par dar om jag inte har stereo eller annat igång. Men så fort något används utan motorn igång ger sig batteriet efter ca 15 min. Med lite tur kan en Ctek laddare liva upp batteriet igen. Annars borde den felindikera.
av olson
Åk förbi en mack och be dem mäta batteriet åt dig. Ok brukar ha testinstrument, men säkert en del andra också.
av jbl
Slå ditt regnr på mekonomens hemsida så ser du vad som passar.

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]