Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
vjohnj skrev:
Camel skrev:
vjohnj skrev:Bränslepriser..
Här Har Hr Bolund lösningen
Tragiskt och ledsamt. :-(
Varför då? Han har rätt i sak cykla är bra. Och mycket billigare.
Skulle själv Cykla på vintern om jag bodde centralt, för små ärenden.
Att cykla är bra och det är billigare än att köra bil, och minskar oljeberoendet något. Men om Bolund på allvar tror att det hjälper säkerhetspolitiskt glömmer han det stora beroende av t.ex. rysk gas som växt fram i Europa till följd av en alldeles orealistisk och forcerad omställning för att rädda klimatet. Precis sådan politik som Bolund själv står för. Resultatet har blivit tvärtom i verkligheten. Tyskland tvekade ju att införa vissa sanktioner mot Ryssland pga sitt stora energiberoende från Ryssland. Nu har de ändå gått med på sanktionerna och det kommer nog att påverka energipriserna kraftigt om Putin inför motsanktioner. Alternativen är få för Tyskland. Importera från andra länder förslår inte att ersätta eventuellt bortfall fullt ut. Tyskland har aviserat att man kommer behöva kolkraft längre tid. Det diskuteras t.o.m. om man ska förlänga drifttillståndet för de tre enda kvarvarande kärnkraftverken som annars är planerade att stängas i slutet av detta år. Men det verkar trögt. Bränslepriserna (och även elpriserna) lär bli mycket högre än idag. Jämfört med tragiken i Ukraina så är det ändå ett litet problem. Men Bolund har sitt perspektiv. Ett mycket litet perspektiv. Han missar helt helheten.
av vjohnj
Camel skrev:
vjohnj skrev:
Camel skrev: Tragiskt och ledsamt. :-(
Att cykla är bra och det är billigare än att köra bil, och minskar oljeberoendet något. Men om Bolund på allvar tror att det hjälper säkerhetspolitiskt glömmer han det stora beroende av t.ex. rysk gas som växt fram i Europa till följd av en alldeles orealistisk och forcerad omställning för att rädda klimatet. Precis sådan politik som Bolund själv står för. Resultatet har blivit tvärtom i verkligheten. Tyskland tvekade ju att införa vissa sanktioner mot Ryssland pga sitt stora energiberoende från Ryssland. Nu har de ändå gått med på sanktionerna och det kommer nog att påverka energipriserna kraftigt om Putin inför motsanktioner. Alternativen är få för Tyskland. Importera från andra länder förslår inte att ersätta eventuellt bortfall fullt ut. Tyskland har aviserat att man kommer behöva kolkraft längre tid. Det diskuteras t.o.m. om man ska förlänga drifttillståndet för de tre enda kvarvarande kärnkraftverken som annars är planerade att stängas i slutet av detta år. Men det verkar trögt. Bränslepriserna (och även elpriserna) lär bli mycket högre än idag. Jämfört med tragiken i Ukraina så är det ändå ett litet problem. Men Bolund har sitt perspektiv. Ett mycket litet perspektiv. Han missar helt helheten.
Ja vi har bra politiker i denna den av världen.
Sätta sig i klorna på enbart en person, och det är på råga en diktator.
Ja denna "omställning" skall ske på en kvart typ...
av Lockis
Camel skrev:
vjohnj skrev:
Camel skrev:
Tragiskt och ledsamt. :-(
Bra analys, men även du missar ju att dagens priser på bensin/diesel beror till stor del just pga rysslands invasion i Ukraina. Så även ditt perspektiv är litet och du missar helheten. Eller rättare sagt, ditt perspektiv och din helhet är inte densammas som Bolunds. Detsamma gäller även mitt perspektiv och hur jag ser på helheten.

Likaså tror man att vi har elbrist i sverige pga höga elpriser. Men det är inte riktigt sanningen. Utan det är just pga kontinenten minskar sitt beroende till fossila energikällor som gör att vi har höga priser (marknadspriser hurra!), speciellt nu när det inte blåser. Hade vi haft mer solceller hade vi haft bättre priser även dagar som idag när solen skiner ordentligt. Det handlar därför om att sprida risken mellan olika energislag. Sol, Vind, Vatten och eventuellt kärnkraft.
Användarvisningsbild
av Camel
Lockis skrev:Bra analys, men även du missar ju att dagens priser på bensin/diesel beror till stor del just pga rysslands invasion i Ukraina.
Dagens bränslepriser vid pump beror till största delen på skatter. Den senaste prishöjningen på råolja medför givetvis att priset vid pump ökar. Men råoljepriset är endast drygt 1/5 av pruduktpriset för bensin vid pump. För diesel ännu mindre. Resten är skatter, inblandning av biobränslen samt oljebolagens kostnadstäckningar och vinst. Om råoljepriset skulle dubbleras idag så skulle bensinpriset vid pump rent krast öka med 5 kr plus ev. kostnadsökningar för oljebolagen, säg 3 kr. Summa 8 kr plus moms blir 10 kr. Så bensinen skulle kosta runt 30 kr litern om detta händer. Inte dubbelt mot idag eftersom råoljekostnaden är en liten del av produktpriset vid pump i Sverige.

Lockis skrev:Så även ditt perspektiv är litet och du missar helheten. Eller rättare sagt, ditt perspektiv och din helhet är inte densammas som Bolunds. Detsamma gäller även mitt perspektiv och hur jag ser på helheten.
Jag är en liten människa. Det är Bolund också, precis som alla andra. Men jag kan försäkra att mitt perspektiv just på elenergiområdet är större än Bolunds. Jag har tillräcklig kompetens inom det området för att inse att Bolund inte har det. Han är politiker och dikterar för andra hur han anser att de ska leva. Jag är inte politiker och dikterar inte hur andra ska leva. Det är skillnaden. I ödmjukhet.

Lockis skrev:Likaså tror man att vi har elbrist i sverige pga höga elpriser. Men det är inte riktigt sanningen. Utan det är just pga kontinenten minskar sitt beroende till fossila energikällor som gör att vi har höga priser (marknadspriser hurra!), speciellt nu när det inte blåser.
Vi har ingen brist på elenergi i Sverige (ännu). Vi har dock eleffektbrist under vissa timmar per år. Antalet timmar med eleffektbrist ökar i takt med att man ersätter planerbar elenergipriduktion med intermittent elenergipruduktion. Däremot är definitionen hos allmänheten ofta att elbrist är det inte förrän strömmen har gått och det är mörkt i huset. Jag skulle vilja påstå att vi redan idag i praktiken har elbrist eftersom utbyggnad och/eller nyetableringar av elenergikrävande verksamhet begränsas eller stoppas i viss omfattning. Samhällsutvecklingen påverkas redan negativt idag av den förda politiken på elenergiområdet.

Lockis skrev:Hade vi haft mer solceller hade vi haft bättre priser även dagar som idag när solen skiner ordentligt. Det handlar därför om att sprida risken mellan olika energislag. Sol, Vind, Vatten och eventuellt kärnkraft.
Solceller är ett exempel på intermittent elenergiprosuktion. Vindkraft likaså. Ju större del av den totala elenergiproduduktionen dessa energislag tillåts ha, desto större blir problemen när de inte producerar. Tyskland har t.ex. bl.a. gasturbiner för elenergiproduktion då detta inträffar eftersom man stängt ned både kärnkraft och kolkraft i stor utsträckning. Sverige har inte detta problem ännu. Men i takt med utbyggnaden av intermittent elenergiproduktion samtidigt som omgivningen gör samma sak kombinerat med ytterligare utbyggnad av elöverföringsförbindelser så hamnar Sverige förr eller senare i samma dilemma. Och priserna lär fluktuera ännu mera i framtiden än nu. Det kan t.o.m. bli tal om akut effektbrist med roterande frånkoppling som följd. Så illa är det skött.

Priserna på flytande fossilbränslen påverkas dock inte så mycket av elpriserna. I Sverige påverkar skatterna priserna på bränslen vid pump mycket mera.
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av TommyP86
På lokala okq8 kostar hvo nu 28 nånting. Kollade shell truckdieselstationen jag passerar dagligen, 23,95. Vad är grejen? Dieseln kostar 22,30 på samma ställe.
Nog för att okq8 alltid är dyrast, men över 4kr skillnad?
Användarvisningsbild
av Micce1980
:)
Bilagor
FAA745B5-BD77-43EB-B43D-6253F1B815FE.jpeg
FAA745B5-BD77-43EB-B43D-6253F1B815FE.jpeg (150.7 KiB) Visad 413 gånger
Användarvisningsbild
av GustavE
Ny liten nätt höjning på 45 och 40 öre idag.

Bensin 21,39
Diesel 24,77

Priset har gått upp endast 9,11 kr på ca 1 år och 10 månader, tack så mycket ni som bestämt det.

Priset har alltså gått upp ungefär lika mycket på mindre än 2 år som totalpriset var för drygt 10 år sedan. Det här börjar nästan likna senaste vinterns elpriser. Man skämtade lite när decemberfakturan på el kom: "tänk om bensinpriset plötsligt skulle fördubblas". Nu är det nästan så.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
SVT skriver att nu är oljan lika dyr som för 8 år sedan pga Ryssland invation av Ukraina och det gör det rekorddyrt vid pumpen.

Men för 8 år sedan kostade det ju 14.35 vid pumpen och i dag 24.40 trots att det var samma oljepris vid båda tillfällena.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bens ... set-skenar
  • 1
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 93

Inte en chans. Ända gången det är […]

OM RYSSEN KOMMER

Och det spekuleras i om en av Sverige donerad S[…]

Idag har vi loggat OBD-data under körning p&a[…]