Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Micce1980 skrev: mån 28 feb 2022, 21:11
lennarte skrev: Någon som vet var man suger ur oljan i motorn? Där är ingen oljesticka på denna bil, och vad jag vet om Volvos marina motorer har dom ett uttag på sidan där man suger ut oljan. Kanske hittar något när jag får hem bilen
Hade varit kul att veta som på min D4 vea 2014. Har ingen egentlig möjlighet att byta hemma men med en oljesug hade det gått. Då hade man kunnat göra ett mellan byte mellan servarna om man vill. Vet någon?

Hittade detta här på forumet "På vissa VEA motorer så sitter det ett litet plaströr med en plugg i toppen (sitter lite gömt mellan generatorn och gasspjället) det där i kan man suga ut olja ur tråget om det är för hög oljenivå."
Jag gör alltid ett byte på egen hand mellan servicear.
Gör ett oljebyte på en GDS-hall, vi har ju samma motor och det går på max 30 minuter om man aldrig har gjort det innan. Filtret på VEA måste man ta underifrån.
"Slabba" med pumpar och grejer tycker jag känns lite väl omständligt, har man en bil med magnetisk plugg vill man ju dessutom se så det inte sitter flisor eller annat där.

Öppna påfyllningslocket
Bort med motorskyddet/plastskyddet
Lossa oljepluggen - låt oljan rinna ut
Lossa "koppen" till oljefiltret - Bort med det gamla, dit med det nya och återmontera "koppen"
Dra åt oljepluggen med ny packning
Montera motorskyddet/plastskyddet
Fyll på olja och stäng locket.
Användarvisningsbild
av fjohan82
lennarte skrev: mån 28 feb 2022, 21:37
Micce1980 skrev:Hittade detta här på forumet "På vissa VEA motorer så sitter det ett litet plaströr med en plugg i toppen (sitter lite gömt mellan generatorn och gasspjället) det där i kan man suga ut olja ur tråget om det är för hög oljenivå."
Se där... då är det fler än jag som gör så.... Jag hade i många år en "brygga" jag kunde köra upp bilen på. Men när lokalen såldes kunde jag inte "ta hand om" allt jag hade där så myckrt kastades, men bryggan och min eldrivna staplare fick stå kvar... :x :-(
Nu vet jag inte om det är en VEA eller en 5-cyl. motor i den, båda fanns ju 2013
I dessa innebär diesel med AWD alltid den gamla 5-cyl maskinen.
Användarvisningsbild
av lennarte
Tillbringat morronen med att läsa om oljekvaliteter. A1/B1 och A5/B5 är tunna oljor för lägre bränslebesparings krav
A3/B3/B4 är olja i "superkvalitet" syntet eller delsyntet olja som inte klarar bränslebesparings kraven men klarar kraven för övrigt som A5/B5
C1 är en olja för moderna bensin/dieselmotorer med hög effekt, med 3-vägs katalysator, partikelfilter och med mycket låga halter av sulfataska, fosfor och svavel. Den har även ett högre HTHS viskositet på 3.5 mPa. Vilket kanske inte är konsigt då den är en 5W-30 olja, mot A5/B5 oljans 0W-30. Skillnaden är att lägsta "pumpbarheten" på 0W är -35°, medans den är -30° på 5W. Vilket i vårt klimat anser jag vara "försumbart". Low-SAPS-oljor är ganska nya. Det sista kanske inte är nödvändigt då denna oljekvalidet inte fanns när denna motor var ny.
av VolvoJull3
Det är en 5 cylindrig diesel du ska byta på, då har du en liten oljesticka fram på motorn ganska långt ner. Den är svår att se om man inte vet om att den finns. Kan bifoga en bild
20201109_164746.jpg
20201109_164746.jpg (2.18 MiB) Visad 1044 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
VolvoJull3 skrev:Det är en 5 cylindrig diesel du ska byta på, då har du en liten oljesticka fram på motorn ganska långt ner. Den är svår att se om man inte vet om att den finns. Kan bifoga en bild
TommyP86 skrev:Brukar sitta så in i granskogen fast, har slutat försöka, man rycker bara sönder både plast och händer.
Tack för info. Detta blir morgondagens problem. Hon ställer bilen ikväll så det blir inte gjort något förrän i morgon. Får titta lite under huven och "lokalisera" mig, leta upp filter och oljestickan. Kanske byta friskluftfilter, köpte det också... :-) Om det inte går att byta oljefilter uppifrån är det ju inte lönt att försöka suga oljan ändå
Har inte bytt oljefilter i plåtburk sedan farsans PV -58 i slutet på -60-talet. Den gick till skrot -69 fullständogt upprostad.
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:
VolvoJull3 skrev:Det är en 5 cylindrig diesel du ska byta på, då har du en liten oljesticka fram på motorn ganska långt ner. Den är svår att se om man inte vet om att den finns. Kan bifoga en bild
TommyP86 skrev:Brukar sitta så in i granskogen fast, har slutat försöka, man rycker bara sönder både plast och händer.
Tack för info. Detta blir morgondagens problem. Hon ställer bilen ikväll så det blir inte gjort något förrän i morgon. Får titta lite under huven och "lokalisera" mig, leta upp filter och oljestickan. Kanske byta friskluftfilter, köpte det också... :-) Om det inte går att byta oljefilter uppifrån är det ju inte lönt att försöka suga oljan ändå
Har inte bytt oljefilter i plåtburk sedan farsans PV -58 i slutet på -60-talet. Den gick till skrot -69 fullständogt upprostad.
Försökte ta ut oljestickan. Sprayade WD40 och lät den stå. Gick lätt att vrida på den lite åt vart håll, band ett snöre i den och ryckte till. Den "rök av" :mad: precis som du sa' "TommyP86". Hur får jag ut stumpen ?? Ska in till Volvo i morgon och hämta några smågrejer, "pluppar" till kåpan över motorn, fästet under luftfiltret och en gummibussning till luftröret mellan turbo och grenrör. Får beställa en ny sticka då. Det hade varit "busenkelt" att byta olja och filter om man använder sug genom där.
av NordT6
Hade lika på en V70 D5, fick höra att aldrig röra den oljestickan, om man mot all förmodan får ut den hel så får du det aldrig tätt där igen sades det :-(
Användarvisningsbild
av lennarte
NordT6 skrev:Hade lika på en V70 D5, fick höra att aldrig röra den oljestickan, om man mot all förmodan får ut den hel så får du det aldrig tätt där igen sades det :-(
Nu är det gjort... Frågan är hur man får ut "stumpen".
Kan man nolla e.v felkoder genom att koppla loss batteriet?? Har en gammal blue toot OBD läsare som jag kollade med. Där var en massa på generatorn som där inte är fel på nu. Kan inte "nolla" service lampan med den.... :-( Men det kan man göra med blinkersspaken så det löser sig. Får läsa på mer bara :-) :-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Byta olja i 8-vxl automatlåda

Nej, men de säljer både oljan och v&aum[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag har en fråga annars, var kan man kö[…]

Smäller höger fram

Tre gånger senaste månaden har det sm&[…]