- mån 28 feb 2022, 21:48
Gör ett oljebyte på en GDS-hall, vi har ju samma motor och det går på max 30 minuter om man aldrig har gjort det innan. Filtret på VEA måste man ta underifrån.
"Slabba" med pumpar och grejer tycker jag känns lite väl omständligt, har man en bil med magnetisk plugg vill man ju dessutom se så det inte sitter flisor eller annat där.
Öppna påfyllningslocket
Bort med motorskyddet/plastskyddet
Lossa oljepluggen - låt oljan rinna ut
Lossa "koppen" till oljefiltret - Bort med det gamla, dit med det nya och återmontera "koppen"
Dra åt oljepluggen med ny packning
Montera motorskyddet/plastskyddet
Fyll på olja och stäng locket.
Micce1980 skrev: ↑mån 28 feb 2022, 21:11Jag gör alltid ett byte på egen hand mellan servicear.lennarte skrev: Någon som vet var man suger ur oljan i motorn? Där är ingen oljesticka på denna bil, och vad jag vet om Volvos marina motorer har dom ett uttag på sidan där man suger ut oljan. Kanske hittar något när jag får hem bilenHade varit kul att veta som på min D4 vea 2014. Har ingen egentlig möjlighet att byta hemma men med en oljesug hade det gått. Då hade man kunnat göra ett mellan byte mellan servarna om man vill. Vet någon?
Hittade detta här på forumet "På vissa VEA motorer så sitter det ett litet plaströr med en plugg i toppen (sitter lite gömt mellan generatorn och gasspjället) det där i kan man suga ut olja ur tråget om det är för hög oljenivå."
Gör ett oljebyte på en GDS-hall, vi har ju samma motor och det går på max 30 minuter om man aldrig har gjort det innan. Filtret på VEA måste man ta underifrån.
"Slabba" med pumpar och grejer tycker jag känns lite väl omständligt, har man en bil med magnetisk plugg vill man ju dessutom se så det inte sitter flisor eller annat där.
Öppna påfyllningslocket
Bort med motorskyddet/plastskyddet
Lossa oljepluggen - låt oljan rinna ut
Lossa "koppen" till oljefiltret - Bort med det gamla, dit med det nya och återmontera "koppen"
Dra åt oljepluggen med ny packning
Montera motorskyddet/plastskyddet
Fyll på olja och stäng locket.
Volvo V60 D4 MY17 aut. BSR Steg 1+, Summum, Electric silver, Polestar chassi/optimering, 19" Bor, H/K mm...