Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Kan man lite om bilar och bromssystem så vet man att det är trams, hade det funnits behov hade det varit en del av serviceprogrammet.
Men många går på de rekommendationerna.
Rekommendationen förr var att kolla bromsvätskan om man skulle ner med husvagn i alperna då bromsarna riskerade att gå varma och bromsvätskan hade risk att komma upp i höga temperaturer pga högre vattenhalt.
I tävlingsbilarna bytte vi för att de alltid var uppe på höga temperaturer. Så är det. ;-)
av Lockis
AndS skrev:Kan man lite om bilar och bromssystem så vet man att det är trams, hade det funnits behov hade det varit en del av serviceprogrammet.
Men många går på de rekommendationerna.
Rekommendationen förr var att kolla bromsvätskan om man skulle ner med husvagn i alperna då bromsarna riskerade att gå varma och bromsvätskan hade risk att komma upp i höga temperaturer pga högre vattenhalt.
I tävlingsbilarna bytte vi för att de alltid var uppe på höga temperaturer. Så är det. ;-)
Oavsett, så är rekommendationen vartannat år... Tiderna ändras, vissa med dem vissa inte. Du tillhör den generation som inte ändras med tiderna. "Såhär gjorde vi förr"...
av AndS
Inte alls, har bara kunskap om bromsvätska, dess egenskaper och hur den påverkas av värme och fukt/vatten. Inget har förändrats.
Men var och en väljer vad man vill göra, lycka till. Men klaga inte på era servicekostnader.
Användarvisningsbild
av Derank
Har aldrig ens fått frågan på 12år hos bilbolaget på de bilar jag ägt och servat där, XC60in nu 6år och 10000mil aldrig bytt bromsvätska el fått frågan om jag vill byta heller. Tror inte ens att koll av vattenhalt finns med längre på protokollet, men kan ha fel där då jag inte kollat ett protokoll de senaste åren.
av least
Det vore väl alldeles underbart om de nutida bromsvätskorna var hydrofobiska, men inget tyder på detta.
Som sagt, vill du inte byta bromsvätska så låter du bli.
Svårare än så är det inte.

Själv byter jag endast motoroljan, filtret är detsamma som bilen levererades med.
Användarvisningsbild
av Vojje
least skrev: Själv byter jag endast motoroljan, filtret är detsamma som bilen levererades med.
det var riktigt snålt... :-)
B30a i en 740?

hur fasligt är det med regg efteråt? […]

Carplay trådlöst?

"2025 XC60 hade trådlös CarPlay&qu[…]

740 som krånglar

Om den går korrekt från start (kall) s[…]

Diameter bränsleslang S70

Hej! S70 98’a, 2.5SE. När jag bytte br&[…]