Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
AndS skrev:
Lockis skrev: tor 03 mar 2022, 09:30 Märkligt att ingen ställer frågan om vart TS ska serva, så man kan ta ställning till om ens egna pris är relevant baserat på vart man bor.
STHLM t.ex är dyrare än Helsingborg.
Inte ur mitt synsätt, det är samma service som ska utföras. Sedan få ts avgöra vad som är rimligt.
Men det som tillför merkostnaden i ts pris är byte av bromsvätska som ts skriver, efter 2 år och knappt 2000 mil. Här är det på gränsen till lure.............
Rekommendationen på bromsvätska är 2 år. Ingen mil rekommendation. Sen är det upp till var och en att byta efter 2 år eller ej. Jag hade nog inte gjort det redan efter 2 år.
Gällande ditt synsätt, så behöver man ta höjd för lokala avvikelser. Bor man i STHLM så är ju priserna där relevanta, inte vad det kostar i Skåne. Resan T/R till skåne från sthlm kommer ju förmodligen göra att det är billigare att betala mer ;-)
av AndS
least skrev: tor 03 mar 2022, 09:40 Bromsvätska ska bytas vartannat år enligt Volvos rekommendationer, det är inget lurendrejeri.
Sen är det självklart upp till ägaren att tacka nej till detta.
Glöm det, det stämmer inte.
Möjligtvis kontrolleras.
Finns inte med på deras checklista för service.
av Lockis
AndS skrev:
least skrev: tor 03 mar 2022, 09:40 Bromsvätska ska bytas vartannat år enligt Volvos rekommendationer, det är inget lurendrejeri.
Möjligtvis kontrolleras.
Nej, det är helt sant. 2år är volvos rekommendation. Oavsett vad du tror eller tycker :-)
av least
AndS skrev: tor 03 mar 2022, 09:44
Möjligtvis kontrolleras.
Det stämmer att den ingår som en kontrollpunkt om du gör service hos en auktoriserad Volvo-verkstad.
Kontrollpunkt i den betydelse att har 2 år gått sedan senaste bytet, ska vätskan bytas.
Så du har fel i detta.
av Keiser

”Det stämmer att den ingår som en kontrollpunkt om du gör service hos en auktoriserad Volvo-verkstad.
Kontrollpunkt i den betydelse att har 2 år gått sedan senaste bytet, ska vätskan bytas.
Så du har fel i detta.”
Det som förmedlades från min verkstad var att det INTE ingick i servicen men rekommenderades, dvs det ska inte bytas men rekommenderas att bytas efter två år. Huruvida detta stämmer låter jag vara osagt men det kom iaf från Volvoverkstaden (jag ifrågasatte varför detta inte fanns med när de lämnade prisuppgift, det var deras förklaring/ursäkt). :-)
av Malmstroem
Precis samma erfarenhet. Bromsvätskebyte ingår inte i det officiella serviceschemat, men Volvo rekommenderar att det bytts vartannat år. Bromsvätskebyte ingår därmed inte heller i ett vanligt serviceavtal.

Jag brukar byta bromsvätska ca. vart tredje år på de bilar jag äger. Jag gör det själv vid däckbyte.
av AndS
least skrev: tor 03 mar 2022, 09:47
AndS skrev: tor 03 mar 2022, 09:44
Möjligtvis kontrolleras.
Det stämmer att den ingår som en kontrollpunkt om du gör service hos en auktoriserad Volvo-verkstad.
Så du har fel i detta.
Nej du, att byta vartannat år är fel sedan kanske man vill hävda det för att tjäna lite extra pengar :-) du är möjligtvis inte avlönad av V.....
Inte undra på att många får betala dubbla serviceavgifter ;-)
Gör bara service på auktoriserad verkstad.
av Lockis
least skrev:Vad pratar du om? Rekommendationen är vartannat år.
Oavsett vad du tycker.
Han kan ju alltid ringa en PST och kolla läget :-D Eftersom att han inte litar på någon annan här.

Also, här är en rekommendation för en volvo bil efter en snabb googling. Vet inte om det står likadant på alla dock.

"Byt bromsvätska vartannat år eller vid vartannat ordinarie servicetillfälle.

På bilar som körs så att bromsarna används ofta och hårt, t.ex. vid bergskörning eller körning i tropiskt klimat med hög luftfuktighet, ska vätskan bytas varje år."
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... ska---niva
B30a i en 740?

hur fasligt är det med regg efteråt? […]

Carplay trådlöst?

"2025 XC60 hade trådlös CarPlay&qu[…]

740 som krånglar

Om den går korrekt från start (kall) s[…]

Diameter bränsleslang S70

Hej! S70 98’a, 2.5SE. När jag bytte br&[…]