Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

least skrev: ons 02 mar 2022, 12:10 Vad menar du med att "Volvo har gjort såhär"? Tror du att Volvo har valt en sämre teknisk lösning medvetet...
Jag menar att jag tycker det är en märklig lösning för i alla tider (nåja, den moderna bilens) så har man kunnat starthjälp andra bilar utan problem.
Skrev inte att jag tror volvo valt en sämre lösning, men jag tycker det är en märklig lösning. Jag tycker det är trist att inte kunna vara hjälpsam med något så enkelt som starthjälp.
Är inte så mycket att fundera på, bara att konstatera att det är så.
Vill man vara hjälpsam så får man hitta en annan lösning eller så chansar man och hoppas det går bra. Det viktiga är att Volvo har informerat om det.
perin skrev:När gav ni någon starthjälp senast? Jag har nog inte gjort det sedan slutet av 80-talet, alltså inte gjort det de senaste mer än 30-åren.
För tydlighetens skull så har jag inte blivit tillfrågad sedan dess, inte sagt ifrån alltså.
Senaste tio åren har jag givit kollega 1 starthjälp två gånger. Kollega 2 starthjälp en gång. Granne starthjälp en gång - dock rullade vi igång den bilen då det var startmotorn som lagt av :-p
Det verkar vara samma på Volvos rena elbilar som på deras laddhybrider att man inte skall ge starthjälp.
Volvos Mildhybrider har 48 volt startbatteri så det går ju inte använda som strömkälla att ge annan bil starthjälp som har 12-volt batterisystem.
Då kan väl inga nya Volvobilar ge starthjälp till andra bilar?
Om det på det viset får vi som har såna bilar tänka på annan lösning om vi vill kunna ge starthjälp.
Känns väl sisådär tycker jag, andra bilister med 12-volt batterisystem kan hjälpa mig med starthjälp via startkablar om det skulle behövas men jag kan/skall inte ge hjälp om jag följer Volvos uppmaning i handboken. Nåväl det finns s.k. Startboosters i olika prisklasser för den som som vill ha möjlighet att kunna ge starthjälp till medbilister i såna fall.
Och det finns bilbärgare som fixar sådant, kostar några kronor. Det är nya tider och annan teknik.
Hybrider ska väl knappast behöva starthjälp.
Prognos nyförsäljning 2022 är 35% elbil, 25% hybrid, så det är ett övergående problem.
Man kan ju inte bygga med teknik för att i väldigt få fall, om något, kunna starta fossilare som jag kör, det får jag lösa själv om det skulle hända. ;-)
Xanthopteryx skrev:Övergående problem?
Andelen BEV i Sverige är ju en fis i rymden motion övriga.
Exakt, så därför spelar det ju ändå ingen roll.
så länge problemet finns, finns det gott om bilar som kan assistera.
740 som krånglar

Om den går korrekt från start (kall) s[…]

Diameter bränsleslang S70

Hej! S70 98’a, 2.5SE. När jag bytte br&[…]

V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Nej, jag kan inte höra något speciellt […]

Sitter inte bränsletrycksregulatorn på […]