NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Dessa har underhållsfritt partikelfilter, inget kopplat till det som behöver bytas eller fyllas på.
Kopplingen är en svag punkt på D2, frågan är om den är bytt...
Jag hade en V50 D2 tidigare, min rasade kopplingen på vid 6000 mil, så på detta exemplaret skulle jag bli förvånad om den inte är bytt.
Service med kamremmen är annars den dyraste servicen, men det verkar vara gjort hyfsat nyligen enligt annonsen.
av kvillebäck
Jättebra bil. Synd bara att den nog närmar sig slutet för de billiga milen.
Upp till 18000 mil var det inte mycket mer än hjullager spruckna säten och normala slitdelar.
18-28000 mil har det för mig krävt en hel del arbete. Att det är kamremsbyte var 14000 mil på denna är nog inget att bry sig. Det är inte så svårt på dessa modeller. Dock så stannar det nog inte där.
Att köra v50 långmilare är något för de mer mekaniskt intresserade. Skall du lämna in allt så är du nog uppe i priset för en ny bil.
Att byta alla saker som ger upp är inget problem. Däremot kan det vara betydligt svårare att förstå att det är EGR-ventilen som krånglar när varningen för antisladdsystemet lyser upp instrumenteringen. Eller varför den stannar och inte vill starta utan några felkoder.

Bra köp om du gillar meka.
Du kan naturligtvis ha tur och få en perfekt bil.
Motorn är mycket avancerad och mindre lämplig för hemmafixare om du inte är van.
Bilen i övrigt. bra om du kan byta länkarmsbussningar, hjullager, bromsar och liknande själv.
Användarvisningsbild
av ed
Åfan..tack för era inputs! Nu blev man lite avskräckt..hehe.

Men jag kollar på denna samt en V50 från 2010 som gått 24k mil. Motorn är 1.6 drivE diesel. Är den motorn mer driftsäker? Är dess DPF också underhållsfritt?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Den motorn har byte av DPF, vilket det ibland slarvas med.
Vissa kör till bilen varnar, andra försöker rengöra det på egen hand.
Jag hade avstått den motorn...
Användarvisningsbild
av ed
Ok, tack! Pratade precis med säljaren. Tydligen så hade det fyllts på addativ/rengjorts vid senaste servicen så då bör det vara lugnt?

Allmänna fel på motorn menar du? Jag vill ha SNÅLASTE JÄVLA motorn som finns, skiter i att den är låg på hästar. Bränslet äter upp hela min lön.. :)
Användarvisningsbild
av fjohan82
Den kan såklart rulla helt problemfritt, det vet man aldrig innan.
Eller köper man en C30, en liten Peugeot eller Renault. De drar inte heller många droppar diesel.
https://www.bytbil.com/vastra-gotalands ... 4-15753947
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 1-15543897
https://www.bytbil.com/vastra-gotalands ... 3-16055698
av kvillebäck
Skall det bli billigt så bör du kolla på mer än bränslekostnader.
Samma motor finns i Ford, Volvo, Peugeot Citroën, BMW och Mazda. Troligtvis inte bättre där.
Att bry sig om partikelfiter för 3000sek var 15000 mil eller att fylla Eolys för 100sek var 6000 mil är fel väg att gå.
Välj en lågmilare och kör den i tio år minst. Med tanke på bränslepriserna så kanske en liten bensinare som Fiesta, Corsa, Seat Leon, eller liknande kan göra jobbet.

-Tänk på hur du kör, som doktor Alban sa i trafikverkets reklam på 80-talet.
av VolvoJull3
Att kopplingen är en svag punkt kan även jag påstå, testade en v60 D2 nu i vinter då jag var sugen på byta våran andra bil. Den kopplingen tjöt vid minsta belastning och slirade, bilen hade gått strax över 10k.
av Lövet
d2 115hk har inget partikelfilterbyte eller eolyspåfyllning alls
OBD P0121

Vad ska man börja kolla på om man f&ari[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Bakluckan ihopmonterad med trallskruvar och nya cl[…]

..Toppade upp bromsvätskekärlet (strax[…]

Tack för svar. Har lokaliserat felet. St&arin[…]