Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av abel1
Ok tack då vet jag vad jag har att vänta för t
Rost finns....men köpte mig en mappgas brännare nu som säkert kan va te hjälp i fall de sitter bom fast
Användarvisningsbild
av lennarte
Börja med att borsta rent alla "utanpåliggande" gängor. Spraya med typ WD40 eller liknande och lossa alla muttrar något varv. Sedan kan du vänta några dagar (spraya varje dag) och känna på alla skruvar om dom lossnar i bussningarna. Har du tur så lossnar skruvarna i stålhylsorna. Då kan du byta bakaxel ganska enkelt, men om inte skruvarna lossnar får du skära av dom innanför fästöronen. Och köpa nya (eller begagnade) skruvar nya bussningar.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Beror på årsmodell. Men rent fysiskt är det samma.. på 740 fanns väl den svagare 1030-axeln om jag minns rätt.

Några saker jag glömde nämna tidigare... Se till att du köper en lika axel som den du har, i avseendet utväxling och ABS/ikke-ABS. Det sistnämnda är viktigast, annars blir hastighetsmätaren inge glad.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är väl egentligen 1988 års modell som det gäller. Till -88 är det 12 "gluggar" och från -88 år det 48. Och just -88 fanns båda modellerna, det gäller antingen med eller utan ABS. Dock fanns det före -88 modeller med 96 "gluggar" (760?) och just 760 hade även ETC (Electonic Track Control) på dom tidiga modellerna, det hade aldrig 740.
av abel1
Har nu fått tag i bakaxel nu men de va en 1041 med 3.54 utväxling. Om det inte är samma utväxling på min bil blir de fel på hastighets mätaren då?
Användarvisningsbild
av lennarte
Nej, eftersom givaren sitter i bakaxeln och "räknar" gluggar på hjul axlarna så blir det rätt. Du måste dock ha rätt antal "gluggar" som givaren ska räkna (till -88 eller från -88 års modell och frammåt) . Fel på mätaren blev det annars när givaren satt i växellådan och man bytte bakaxel, eller växelåda

Det är egentligen enligt lag förbjudet[…]

Min far har också råkat ut för n&[…]

Jag har plötsligt fått ett fel under f&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]