Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av svergie2
Står inför exakt samma dilemma som du. Var och provkörde en Opel Mokka-e igår som jag tänkt privatleasa. Hade inte klimatbonusen vart slut hade jag bestämt mig där och då. Nu är ju bonusen slut och om regeringen inte skjuter till pengar igår igen fattas 70.000 i leasingbolagets kalkyl. Lär till 110% gå ut över leasingtagaren vilket innebär ökad månadskostnad på 2000 kr = inte längre intressant.

Säljaren hos opel sa likadant som din gjorde, att jag skriver under på en fast månadskostnad och at leasingbolaget tar smällen ifall bonusen inte blir utbetald. Dom hade bara fått till sig att sälja så många bilar som möjligt. Bad om att få en kopia på ev. avtal jag signerar vid leasing, eller någon form av papper där detta finns skrivet, men det kunde han inte få fram. Polestar redovisar två helt olika priser på sin hemsida, en med klimatbonus och en utan klimatbonus. Volkswagen har i finstilt text längst ner på hemsidan att månadskostnaden påverkas om klimatbonus inte utbetalas osv.

Känns läskigt att chansa med nu när kriget har dragit igång i Ukraina, regeringen kanske inte prioriterar extra pengar till elbilar i dagens läge. Ska försöka få tag på en annan säljare via mail och se om jag får samma svar där eller om den kan skaka fram något där det finns beskrivet.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Lövet
Fixter skrev: sön 27 feb 2022, 17:17 En fundering.

Det här med klimatbonusens vara eller icke vara. Enligt säljaren på KIA så är priset jag fått fast, dvs oavsett klimatbonus eller inte. men enligt KIA's hemsida så står det att priset är avhängigt klimatbonusens utbetalande eller inte. dvs det kan bli dyrare

Kan jag då hålla säljaren ansvarig för den kostnaden? Jag har specifikt frågat honom om just denna fråga och då sa han att Santander i det här fallet tar den kostnaden.

Det jag börjar även fundera på är ifall man ska kanske röra sig mot ett CBV avtal istället, där är kostnaden fast och den skulle bli cirka 400:- dyrare i månaden jämnfört med E-niro'n
Se till att få bekräftat från finansbolaget att de tar risken ifall miljöbonusen försvinner. Sannolikt är det Santander. Säljaren har ingenting att säga till om i såna här frågor och kan inte garantera någonting. Fakturan går direkt från finansbolaget.
Användarvisningsbild
av bem
Fixter,
Om du skall hyra bil (leasing, Care by Volvo) kolla villkoren t.ex. om räntan rörlig och därför kan medföra ökande månadskostnad om räntan går upp.
Konsumentköplagen och Konsumenttjänstlagen gäller inte vid ”privatleasing” så man har sämre skydd som konsument än vid ett ”köp”.
av Lockis
Fixter skrev:En fundering.

Det här med klimatbonusens vara eller icke vara. Enligt säljaren på KIA så är priset jag fått fast, dvs oavsett klimatbonus eller inte. men enligt KIA's hemsida så står det att priset är avhängigt klimatbonusens utbetalande eller inte. dvs det kan bli dyrare

Kan jag då hålla säljaren ansvarig för den kostnaden? Jag har specifikt frågat honom om just denna fråga och då sa han att Santander i det här fallet tar den kostnaden.

Det jag börjar även fundera på är ifall man ska kanske röra sig mot ett CBV avtal istället, där är kostnaden fast och den skulle bli cirka 400:- dyrare i månaden jämnfört med E-niro'n
Spännande, om du har fått ett avtal där du har en månadskostnad där klimatbonusen inte är inräknad utan kan tillfalla dig senare så hade jag nog höjt ögonbrynet lite.
Samtidigt så räknar CBV med att du får klimatbonus, din månadskostnad är därmed fast under hela avtalstiden så CBV tar risken med bonusen, vilket idag är tufft då ingen riktigt vet vad som sker.

Men, det kan också vara så att prisskillnaden blir större än 400:- om KIA justerar priset efter utbetald bonus.
av Fixter
Jag ringde santander, och det säljaren sa verkar stämma för enligt santander har jag då skrivit ett avtal. Vilket jag gjort om ett pris på 4300:- , även om jag då inte ännu fått bilen.
Användarvisningsbild
av svergie2
Fixter skrev:Jag ringde santander, och det säljaren sa verkar stämma för enligt santander har jag då skrivit ett avtal. Vilket jag gjort om ett pris på 4300:- , även om jag då inte ännu fått bilen.
Har du möjlighet att dela med dig av hur avtalet ser ut? :)

av Fixter
svergie2 skrev: mån 28 feb 2022, 19:47
Fixter skrev:Jag ringde santander, och det säljaren sa verkar stämma för enligt santander har jag då skrivit ett avtal. Vilket jag gjort om ett pris på 4300:- , även om jag då inte ännu fått bilen.
Har du möjlighet att dela med dig av hur avtalet ser ut? :)

hur menar du?
av Kadochnikoff
Måste bara få vara lite skadeglad...
En bekant har på gamla dar slutat köra Volvo och leasa elbil istället .
Det började med en ZOE som tillbringade lika mycket tid på verkstad som på vägen .
Alltid var det något som inte fungerade tills nu före jul då den spontanantände i 90km/h på E4
.
Kontraktet avbröts i förtid utan strul och han leasade en Tesla istället som igår rasade motorn.
Ham säger att under 18 månader med elbil har han åkt mer bärgare än under de övriga snart 40 år han haft körkort.

Känns som att han skulle leasat en Toyota hybrid istället, de verkar ju klara 6 mil om dagen utan att självdö eller brinna upp .....
Användarvisningsbild
av bem
Kadochnikoff skrev: tis 01 mar 2022, 10:44 Måste bara få vara lite skadeglad...
En bekant har på gamla dar slutat köra Volvo och leasa elbil istället .
Det började med en ZOE som tillbringade lika mycket tid på verkstad som på vägen .
Alltid var det något som inte fungerade tills nu före jul då den spontanantände i 90km/h på E4
.
Kontraktet avbröts i förtid utan strul och han leasade en Tesla istället som igår rasade motorn.
Ham säger att under 18 månader med elbil har han åkt mer bärgare än under de övriga snart 40 år han haft körkort.

Känns som att han skulle leasat en Toyota hybrid istället, de verkar ju klara 6 mil om dagen utan att självdö eller brinna upp .....
Ja kanske en Toyota laddhybrid, eller varför inte en Volvo ren elbil eller laddhybrid (Recharge Plug-in Hybrid)?
Din kompis hade verkligen otur med sina två "elbilar".
Sällan man läser om så värst mycket allvarligare strul med Volvo rena elbilar och laddhybrider om man kollar här på forumet, men kan förstås finnas fall som vi inte hör talas om.
Allt med elbilar och laddhybrider är inte en dans på rosor. Jag är rätt nöjd med min Volvo laddhybrid (MY22). Mest mjukvaran det varit lite strul med men med uppdateringar har det blivit bra tycker jag.
Även Volvo förbränningsmotorbilar kan strula, jag hade kopplingsbrand på min förra V70 MY14.
av Kadochnikoff
Har ingen erfarenhet av Volvos elbilar men av de fyra i min bekantskapskrets som skaffat Tesla har en fått motorras, två fått batteriet bytt till ett nytt efter kortis under färd och den fjärde ligger i tvist med Tesla efter att de ersatt hans havererade batteri med ett begagnat som bara höll 80% .
Han menade att man inte ska behöva acceptera delar som inte är 100% OK på en några månader gammal bil som kostat uppemot en miljon att köpa .
Tesla säger att allt över 70% är bra nog ( fast med fler och krångligare ord )
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Sätta en slang på avtappningen i block[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&[…]

Vilken grad på slipduk rekommenderar du? […]

Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att mo[…]