Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag vet att detta skrivs en del om i flera trådar, dock verkar jag kört fast.

ABS lampan lyser hela tiden, slocknar aldrig till, ens.
20220228_100056.jpg
20220228_100056.jpg (210.56 KiB) Visad 1197 gånger
Främre givarna är ok, ger ca 3v, när jag mäter dem.
Bakre givaren i diffen är ok, då hastighetsmätaren fungerar.
Säkringen till vänster om ratten, på reläet är ok.
Alla kontakter jag kan hitta är mycket fina.
Det är en helt rostfri bil, som inte gått så mycket och dessutom intagen från södra Europa, så det här med ärg och skräp som blir, är inte riktigt aktuellt.
Jag har haft ur givarna fram och de är fina, kransarna med.
Det skulle ju heller inte påverka, då hade lampan slocknat när jag startade, för att sedan tändas vid körning.

Nu verkar ju systemet säga att något är fel från början.
Bilen besiktigades i Frankrike den 17/2, med några småfel och då lyste inte lampan, då hade den fått nerslag på det direkt.

Frågor:

Om jag drar ur säkringen på reläet, ska ABS lampan fortfarande lysa då? För det gör den.
Jag antar att hastighetsmätaren och ABS delar signal från bakaxeln, så där kan väl inte problemet ligga om hastighetsmätaren fungerar?
Då skulle väl också lampan slockna efter start och tändas vid körning.

Även under kåpan på pumpen ser det fint ut, inte en tillstymmelse till ärg eller liknande.

Kan något instrument fel göra så lampan lyser?

Det enda som skett är att den stått på en biltransportlastbil till Sverige.

Jag har heller ingen diagnosport, då bilen är en diesel.

Tacksam för tips och jag lovar att skriva lösning här för att hjälpa andra.

Ha en fin dag!

Mvh Alex
Senast redigerad av 1 buurt, redigerad totalt 0 gånger.
Svarar mig själv lite.
Det enda sättet att släcka lampan verkar vara att rycka reläet som sitter på pumpen (det sitter två där, ett svart och ett silvrigt, det silvriga släcker lampan)
Jag har också kollat anslutningarna till pumpen och reläerna, även där var det utan anmärkning.
Hittade en grönbok till bromssystemet till 700-serien, tyvärr går det bara en bit upp, typ till -87, där pumpen ligger i bagaget.
På den här sitter den i motorutrymmet.
20220228_161023.jpg
20220228_161023.jpg (2.31 MiB) Visad 1177 gånger
I min felsökning står det att 3 av de 4 anslutningarna till transientskyddet, det under instrumentpanelen med en 10a säkring på, ska ha batteriström vid tändning påslagen.
På min bil är det 4 kablar, mycket riktigt, men bara två har ström.
Varför jag tvekar är att jag inte vet om de terminalerna är lika på 87 och 89, de ser inte exakt ut som på bilderna i grönboken.
På mitt skydd är kontaktstycket mer snedställt.

I boken jag har står det också om omvandlingsenheten, men som jag förstår det sitter inte det en sådan på min bil, på samma sätt, för det är väl den svarta boxen, vid tankpåfyllningsröret?
Då splittar den signalen från givaren i bakaxeln till ABS och hastighetsmätare.
Den går inte att öppna för att mäta upp.
Skulle givaren eller boxen vara helt mos, skulle ju inte heller hastighetsmätaren få signal.

Någon som vet eller har grönboken?

Känner frustration.
Då har du samma system som jag har, första modellen med "pumpen" i motorrummet.
Först, du kan aldrig få 3V på givarna. Vad du ska göra är att ohm mäta givarna. Du kopplar loss kablarna i motorrummet och mäter på kablarna mot givarna, det ska vara c:a 1200 ohm fram och c:a 900 bak. Kontaktstycket på bakaxeln kan ärga sönder, där är 2 kablar och det räcker att den grå/gröna fungerar för att H-märaren ska fungerar. För att ABS ska fungera måste båda vara hela, det var felet på min.
Givaren bak får du mäta direkt i kontaktstycket. Dela på det och mät mot givaren. Då kan du se om den är ärgad också, min var helt grön av ärg och den bruna kabeln var av. Jag köpte en beg kabel, den går mellan bakaxeln och en kopplingsdosa vid vänster innerskärm bak. Under klädseeln i bakkanten.
Det kom kvällsmat, och lite städning i garaget emellan..... :oops:
lennarte skrev:Då har du samma system som jag har, första modellen med "pumpen" i motorrummet.
Först, du kan aldrig få 3V på givarna. Vad du ska göra är att ohm mäta givarna. Du kopplar loss kablarna i motorrummet och mäter på kablarna mot givarna, det ska vara c:a 1200 ohm fram och c:a 900 bak. Kontaktstycket på bakaxeln kan ärga sönder, där är 2 kablar och det räcker att den grå/gröna fungerar för att H-märaren ska fungerar. För att ABS ska fungera måste båda vara hela, det var felet på min.
Hej!

Tack!

Nej, du har helt rätt, jag skrev för fort.
Jag får 0.3v ac, när jag vrider hjulet.
Det är väl givaren som alstrar, som en liten dynamo.
Ohm får jag ca 1050, på båda.
Jag har haft loss kablarna bak på bakaxeln, kontaktstycket.
Det är helt utan anmärkning.
Skulle inte givaren fungera, skulle inte hastighetsmätaren heller fungera väl, alltså om det var själva givaren.
På min hittar jag ingen delning av kontaktstycke mellan givare i bakaxeln och innerskärm.
Den går in i den svarta dosan, som är fördelaren, antar jag och sedan vidare bara.
Allt ser riktigt ut där.

En fråga till är om ABS lampan ska slockna efter en stund, när man vridit på tändningen?
Eller lyser den tills man startar?

Mvh Alex
buurt skrev:Skulle inte givaren fungera, skulle inte hastighetsmätaren heller fungera väl, alltså om det var själva givaren.
På min hittar jag ingen delning av kontaktstycke mellan givare i bakaxeln och innerskärm.
Den går in i den svarta dosan, som är fördelaren, antar jag och sedan vidare bara.
Allt ser riktigt ut där.
Givaren bak funkar säkert, den är ju "väl skyddad". Kabeln går "odelad" till den svasta rektangulära "kopplingsboxen", som sitter undet klädseln på innerskärmen. Den är "icke öppningsbar" men jag fick öppna den ändå för att kunna byta kabeln till givaren. Följ kabeln, den går utmed bränslepåfyllningen under luckan vid reservhjulet. Båda kablarna går genom flera konkaktstycken så ska man vara säker på att båda kablarna är Ok kan man ohm mäta vid mätarhuset. Har inte mätt där själv så jag vet inte exakt, men kablarna ska gå till en kopplingsbox där den delas upp till mätarhuset, ABS-en och bränsle/tändboxarna
lennarte skrev:
buurt skrev:Skulle inte givaren fungera, skulle inte hastighetsmätaren heller fungera väl, alltså om det var själva givaren.
Allt ser riktigt ut där.
Givaren bak funkar säkert, den är ju "väl skyddad". Kabeln går "odelad" till den svasta rektangulära "kopplingsboxen", som sitter undet klädseln på innerskärmen. Den är "icke öppningsbar" men jag fick öppna den ändå för att kunna byta kabeln till givaren. Följ kabeln, den går utmed bränslepåfyllningen under luckan vid reservhjulet. Båda kablarna går genom flera konkaktstycken så ska man vara säker på att båda kablarna är Ok kan man ohm mäta vid mätarhuset. Har inte mätt där själv så jag vet inte exakt, men kablarna ska gå till en kopplingsbox där den delas upp till mätarhuset, ABS-en och bränsle/tändboxarna
På min tror jag inte det sitter någon kopplingsbox , då jag inte har fler boxar, det är ju en diesel jag har.

Jag ska ohmmäta bakre givaren i "andra änden", då får jag ju med både givaren och kabelhärvan.

Men ska ABS lampan slockna först när jag startar bilen eller efter en fördröjning, med bara tändningen?
Vid ohmmätning mellan brun/vit och grön/vit kabel i kontakttycket vid ABS boxen under instrumentbrädan får jag 1300 ohm. Men inte 900 ohm.
20220301_090207.jpg
20220301_090207.jpg (2.42 MiB) Visad 1122 gånger
Det betyder väl att kabelhärvan är ok från kontaktstycket till givaren i bakaxeln.
För den lilla svarta boxen i bagageutrymmet ändrar färgen på den bruna kabeln till brun/vit. Den grönvita är sådan både före och efter boxen.
Jag har inga kontaktstycken mellan givaren i bakaxeln och tills kablarna går in i kabelstammen vidare in i bilen.
Vilket i sig är lite konstigt, men jag antar att man sprättar den svarta boxen om man ska byta.

Mer konstigt är att reservdelskatalogen säger att det ska finnas kontaktstycken:
Namnlös.png
Namnlös.png (27.96 KiB) Visad 1122 gånger

Känner att jag behöver en grönbok som täcker nyare modeller med. Min är gjord 1985, så det är bara för modeller med ABS i bagaget.

Suck.
Verkar som jag kommit något på spåret.

Enligt en grönbok, som jag hittade till slut, på nätet, som behandlar 88+ också, ska transientskyddet ha ström på tre anslutningar, när tändningen är på.
1,2&4.
Om jorden är ok, svart, nr.3 och jag inte har ström på nummer 2, ska skyddet vara kass.
Namnlös.png
Namnlös.png (181.3 KiB) Visad 1116 gånger
Eller läser jag det fel?
Jag har inte ström på nummer 2 och jorden är ok.

Så det är ju läskande att byta skyddet nu...
Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]

Det är egentligen enligt lag förbjudet[…]