NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jensam
Men vad är egentligen skillnaden mellan Perf och High Perf? Är det "bara" en annan typ av högtalare för mellanregistret och fyra nya diskanter samt en ny förstärkare? Bakdörrarnas sidor i Performence-bilen är ju "förberedda" för diskanter, så dem behöver man ju inte byta ut. På framdörrarnas sidor måste man, antar jag, endast komplettera med en ny plastbit med raster i över bulten till backspeglarna, eller måste båda dessa dörrsidor också bytas ut?
av dali
Enligt Volvos kataloger och webb så får man följande om man har HP:

- CD-spelare som kan spela MP3/WMA.
- Fler högtalare (8 i st f 4, separata diskanter).
- Bättre förstärkare (4x40 i st f 4x20).
- Möjlighet att ansluta en integrerad 6 CD-växlare som kan spela MP3/WMA. Kan ej monteras om man bara har Performance.
- Möjlighet att ansluta subwoofer under lastgolvet. Kan ej monteras om man bara har Performance.

Hur mycket som är fördraget etc har jag ingen aning om. Om det bara handlar om ny mjukvara, ny förstärkare och nya element i befintliga hål så är 16.000 väldigt mycket pengar för några timmars arbete (+ delar).
Användarvisningsbild
av _lucifer_
dali skrev:Enligt Volvos kataloger och webb så får man följande om man har HP:

- Möjlighet att ansluta en integrerad 6 CD-växlare som kan spela MP3/WMA. Kan ej monteras om man bara har Performance.
- Möjlighet att ansluta subwoofer under lastgolvet. Kan ej monteras om man bara har Performance.

Hur mycket som är fördraget etc har jag ingen aning om. Om det bara handlar om ny mjukvara, ny förstärkare och nya element i befintliga hål så är 16.000 väldigt mycket pengar för några timmars arbete (+ delar).
Så i princip är enda skillnaden allt... Högtalarna som redan sitter i tycker jag håller hög kvallitet, men det är ju också det enda!
Nu vet jag inte vad som skiljer in i minsta krets i själva stereon... finns ju exempel där dom byglat om enheter och du fått dubbel effekt etc. och sen fakturerat kunder på 100.000 tals kronor, men då pratar vi stordatorer i början 80-talet. Men om det skulle förekomma i dessa sammanhang skulle jag inte bli förvånad.

Precis samma fenomen finns inom mobiltelefonbranchen där du köper Sonyericsson X600 och med en enkel mjukvaruuppgradering och byta av front så har du en X800 som kostar nån tusenlapp mer.
Det är inget konstigt i det. Det är helt logiskt och ett enkelt sätt för företag att tjäna pengar.
Det är billigare att bara tillverka en enhet än flera olika. Den billigare varianten är till för att säljas i större mängder medans den dyrare är tänkt åt en mer premiuminriktad marknad med färre sålda enheter men till ett betydligt högre pris för att betala utvecklingskostnaderna.

Kanske lite off topic...ber om ursäkt för det. Var bara tvungen att spy lite galla över alla som vill åt mina surt förvärvade småslantar! ;)
av jensam
dali skrev:Enligt Volvos kataloger och webb så får man följande om man har HP:

Så egentligen är det inte så svårt att få det till Perf till High Perf om man struntar i MP3/WMA och CD-växlare. Säkert dyrt med prylarna bara. Antar att du menar att det är 8 st högtalare totalt (inkl. 4 diskanter)?

Man byter alltså stereon och smäller dit 4 nya diskanter. När man ändå rivit ner dörrsidorna byter man mellanregister-högtalarna också. Klart!

En uppgradering som kanske är mer kostnadseffektiv är att inte byta stereon. Bara dit med diskanterna och nya dörrhögtalare. Har gjort detta i andra bilar med mycket gott resultat. Att få dit diskanter gör en STOR skillnad. Blir inte alls lika burkigt ljud.
av dali
Japp, det ska tydligen vara separata diskanter i HP. Vet ej om det innebär att man monterar separata diskanthögtalare eller om de byter ut befintliga bredbandshögtalare till tvåvägs, att Volvo anger 8 högtalare i st f 4 (i Performance) kan betyda att de är separata.

Diskanter är riktingskänsliga så de bör monteras högre upp, tyvärr kommer jag inte ihåg hur det såg ut på min gamla -04:a som hade HP. I min befintliga bil är det Performance och det är en högtalare i varje dörr, nedanför handtagen.

Om uppgraderingen skulle innebära nya dörrsidor så vore det lättare att förstå den höga kostnaden.
av jensam
Nu har jag läst på lite... :)

Rastren vid handtagen på bakdörrarna i en Performence-bil är bara "dummies"? I Performence sitter det inga diskanter där. Jag tror att det är samma dörrpaneler bak på alla ljudsystem, men på framdörrarna saknas den perforerade plastbiten på dörrens framsida vid backspegeln. Där sitter det två diskanter i HP-systemet. Eventuellt kan man köpa enbart denna plastbit, för den hör inte till dörrpanelen (inte vad jag kan se i installationsanvisningen iaf...)

Alltså skulle man endast behöva sätta dit 2 diskanter bak och skaffa nya perforerade plastbitar till framdörrarna och sätta dit diskanter även där. Detta, tror jag, skulle räcka långt för att höja ljudupplevelsen i Performence-systemet. Och högtalarkiten verkar ju gå att köpa separat eftersom det finns installationsanvisningar enbart för dem.

Här har jag länkat till de två anvisningar som beskriver hur man byter högtalare fram och bak.

Bak: http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... code=sv-SE

Fram: http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... code=sv-SE
av flink
Hörde mig för hos Volvo vad det kan kosta att montera diskanter för ett tag sedan... Man blir alltid lika klok när man lämnar det stället. Det enda jag fick veta var att det var dyrt iaf.

Eftersom jag inte har HP i min bil så kunde han inte söka på mitt reg.nr efter reservdelarna.. (konstigt?!) Till slut hittade han iaf diskanterna efter mycket letande och lång väntan från min sida. Dom skulle ha kring 695,-/st om jag inte minns fel. Och dom små plastbitarna som han inte hittade vågar jag inte tänka på vad dom skulle kosta. Om det var fördragna ledningar kunde han inte heller svara på....
Man blir alltid lika förbannad på deras okunnihet när man går in på en märkesverkstad.
Användarvisningsbild
av Orfeous
Lär ju inte räcka med att bara sätta in diskanter om man har Performence stereon. Man behöver väl in med en ny förstärkare och uppdatera mjukvaran också? eller?

Hade vart intressant med _mycket_ mer diskant än vad som är idag. Låter ju som att någon håller för handen då någon sjunger :)

Någon typ av baslåda hade ju inte vart helt fel. Synd att de inte gick att koppla in en gammal hederlig man haft i sin gamla bil. Hade ju underlättat mycket. Visst går det väl men man lär få rappla en hel del misstänker jag.
av Shaapa
Bara en notering i sammanhanget, överföringen av "lågnivån" mellan huvudenhet och slutsteget (som sitter innanför vänstra bakre panelen i skuffen) är optisk så vill man smacka in ett extra slutsteg till sin hembyggda baslåda lär man få haka in sig på högnivåsignalen.
Användarvisningsbild
av Orfeous
okej, men man brukar ju koppla in slutsteget via lågnivå :D men hur funkar det om man på nåt vänsters kopplar in på högnivå? :) blir inte de rabalder?

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]