Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tintinlinnea
Hej, jag håller på att bli galen så tänkte höra om ni här har något tips eller råd :)

Jag har en v60-12/13 med elektrisk parkeringsbroms.
För ett tag sedan fick jag upp felmeddelande att p-broms service erfordras och att p-broms ej är helt släppt, men om jag låter den stå avstängd ett tag så försvann de, åkte och bessade och fick 2:a på att vänster p-broms ej funkade. Åkte till en verkstad och felsökte och fick då upp felkod på höger bromsok, vi kollade båda bromsoken och såg att motorerna var spruckna. Köpte 2 nya bromsok, skivor & belägg. Lämnade in bilen på verkstaden och dem bytte allt så de är inte bytt hemma, utan korrekt gjort, felkoderna var borta och jag trodde även mitt problem var borta.
Men inte de säg, ca 10 mil efter bytet stannade jag på en p-ficka och hade i handbromsen, när jag skulle åka därifrån kom samma felmeddelande upp, både service erfordras och att den ej är helt släppt, men försvinner igen efter en längre avstängning.. vad kan de vara för fel ?! Har bytt allt och verkstaden såg inga skador osv på kablage eller något, och de va inga felkoder eller så när vi hade bytt försen nu.. ska åka in imorgon igen och kolla men tänkte kolla om nån här har någon idé.

Mvh Tintin.
Användarvisningsbild
av Micce1980
När du stannade efter 10 mil, var det första gången efter verkstadsbesöket? Brukar räcka att lägga an p-promsen och släppa den några gånger i rad. Säg 10ggr så ljuger jag inte m jag nu minns rätt ;-)

Men du skriver att ni bytt bromsok, skivor och belägg. Alltså inte den elektriska handbromsen? Hade nog allt räckt att byta den med nya skruvar och packning enbart.

Du skriver att motorerna var spruckna, brukar bli så när klåpare inte kan sätta tillbaka de utan tror att de kan använda skruvarna för att pressa EBP (electic parking brake) mot bromsoket. Räcker med handkraft om allt är som det ska och sedan håller sade två skruvarna bara den på plats
Nej de var inte första gången efter besöket, hade både tvättat, åkt hem, tankat osv, så hade stannat några gånger innan..

Som jag förstått det så är väl handbromsen den elmotorn som sitter på oket eller är jag helt fel ute ? För de är bara oket vi får upp felmeddelande på när vi felsöker den.. och den funkar utan problem på vänster sida så känns konstigt om de är styrdonet det är fel på.. fick upp felmeddelande på oket nu efter vi har bytt till nya ok också.. tycker de är så konstigt..
och när vi körde service läge efter felkoderna kommit upp så typ brusar den högra motorn efter den låtit sådär illa först, tycker att med nya ok & elmotorer borde de inte gö de..

Ja båda motorerna var spruckna när vi kollade, just därför jag köpte allt nytt för jag ville vara säker, sen behövde både skivor och belägg bytas så tänkte de va bra att byta de på samma gång..
Användarvisningsbild
av Micce1980
Ja elmotorn sitter med två skruvar på oket, korrekt. Men tror du får kontakta de, du har ju garanti på delarna och de får väl undersöka var i felet ligger.

Vill man kan man ju ta ett vanligt 9v batteri, skruva av hjulet och lossa försiktigt på kontakten till elmotorn och med två kabelstumpar från batteriet testa om den lirar så länge men kanske bäst att låta de kolla det och är delen felaktig får väl de stå för det som ett garantijobb eller så

Mja, så här såg mina ut på förra bilen :-o viewtopic.php?f=70&t=150038&p=1324775&h ... n#p1324775
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]