Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anden97
Hejsan har problem att få min 240, 1977, B21A med brytartändning att gå bra på tomgång.

Först kopplade jag in en varvräknare som visade runt 1000-1200 rpm på tomgång, precis den gick utan choke. Undersökte tändningsinställningen efter detta med en stroboskoplampa och drog bort vakuumslangen till fördelaren. Tändningen visade då väldigt mycket runt 45 grader uppskattningsvis. Vred då på fördelaren medsols så mycket det gick, fick då ner tändningsställningen till 30 grader. (Enligt bok skall den ligga på 15 grader). Efter detta kunde jag skruva ner tomgången på SU förgasaren till cirka 900 varv eftersom den gick lite bättre, efter nedskruvning går den ungefär lika dåligt på 900 varv som den gjorde på 1100 förut. Tändning ligger fortfarande på 30 grader efter något nedställd tändning.

Eftersom den fortfarande går ojämnt på 900 rpm samt att tändningen säger 30 grader funderade jag på om kamremmen kan ha hoppat en kugg fel. Undersökte TDC genom att ta bort stiftet i ettan och se efter med en skruvmejsel när den trycks upp som högst. Vilket den gör vid bifogad bild, alltså en kugg efter markering på kåpan. Vad är nu nästa steg? Räcker det att bara lossa på remmen och vrida tillbaka kamaxeln ett kugg? Behöver jag då inte bry mig om de andra markeringarna på mellanaxeln och vevaxeln? Tänker att de är linjerade vid TDC?? Hittar nämligen bara markering på mellandrevet (står ca kl 15) men inte vilket märke det skall linjera med. Vevaxeln ser jag bara på själva fläktremsskivan och inte själva drevet kamremmen ligger på. När kamaxeln var nollad och kamremskåpan satt på tror jag att markeringen på vevaxeln remskiva pekade på 15-20 grader.

Tacksam för alla svar / Andreas
Bilagor
IMG_20220223_213819.jpg
IMG_20220223_213819.jpg (1.81 MiB) Visad 1454 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Lyft av fördelarlocket och kolla på rotorn. Den ska peka framåt mot ett streck i i överkant på fördelarkanten. Du ska inte göra något med den gamla remmen, köp en ny och gör rent och smörj sträckare och rulle och sätt den nya remmen enligt märken på den nya remmen. Byt gärna även tätningar vid vevaxel och kamaxel. Då kan du även kolla på stiftet mellan kamaxel och kamdrevet, det händer att det går av.
av Anden97
Har nu fixat rem och ställt rätt enligt markeringarna. Nu var den svårstartad först men hoppade igång. Nu fick jag ställa tillbaka fördelare och vred så den går på 15 grader tändning nu. 1000-1200 rpm. Går inte toppen än tyvärr och nu har den börjat baktända i förgasaren när man ger snabbt gaspådrag från att den går på tomgång. Tror det är vad som händer iaf, blir en hög smäll. Jag hoppas på att bensinen som uppskattningsvis är 1,5 år gammal kan vara det enda som orsakar detta. Är jag för optimistisk?
Användarvisningsbild
av lennarte
Dagens bensin blir fort gammal och dessutom kan du ha kondensvatten i tanken. Prova med några liter E85, fungerar som K-sprit men är mycket billigare. C:a 20 % kan du hälla i om du misstänker vatten i tanken. Förgasarsmällar beror på bränslebrist, kan vara så enkelt som oljebrist i förgasaren. Men du får se till att tändläget är rätt och att vakuumregleringen fungerar. Är där dubbla slangar till vakumregleringen? Då måste du veta mer om hur du ska ställa in tändläget på just din motor. Sedan konditionen på förgasaren, kan behövas en genomgång, byta munstycke, nål, membran kanske. En del modeller har en tomgångs justering på insuget där en o-ring brukar "försvinna", men det kom nog inte förrän på senare modeller
av Anden97
Alright tänkte köra slut på bränslet i tanken nu och först då fylla på med ny bensin och lite E85, men kanske lika bra att fylla på med e85 direkt. Har cirka halv tank kvar.

Olja i förgasaren har jag fyllt på till rätt nivå och var inga förgasarsmällar förrän jag justerade om tändning och drev. Det sitter enbart en vakuumslang på fördelaren, har ej undersökt om vakuumregleringen fungerar, mer än att jag sate ett fingret för slangen och kände ett extremt litet sug från motorn, om det inte var inbillning? Det är en SU hif6 vad jag läst skall det inte vara något membran. Gå igenom förgasaren får bli en sista utväg, baserat på mitt kunnande , hehe.

Skall tilläggas att när jag skruvade ur ettans tändstift upptäckte jag att det var sotigt, hur snabbt skall de bli sotiga? Bilen har uppskattningsvis gått en timme med stiften (i garaget), startat den och kört den tills den blivit varm och sedan lite till 5 gånger kanske. Stor de av tiden med choke alltså, det kanske inte är så bra....
Användarvisningsbild
av lennarte
Stiften sotar igen ganska fort när motorn går på choke, därför ska man köra den varm så fort som möjligt. När du kollar på vakuumregleringen så lyfter du av fördelarlocket, suger i slangen till dosan och då ska plattan med brytarna röra sig. När du kollar på tändläget med stroboskoplampan ska du ha motorn på tomgång, alltså rekommenderat tomgångsvarv (tror det är 800 - 900 varv), du ska ha vakuumslangen bortkopplad och ställa tändläget på (tror jag) 12°. Har du för högt varv kan tändregleringen i fördelaren redan börjat ändra tändläget. Och likaså med slangen till fördelardosan, är den ansluten kan den också påverka tändläget när du ska ställa in det rätt.
Alltså rätt tomgång och slangen till vakuumdosan bortkopplad så blir tändläget rätt.
Du kan ha en magnetventil på insuget. Den måste fungera om allt ska bli rätt, den ska öppna en kanal med luftblandning från förgasaren när motorn går. Den ska stänga när du stänger av motorn för att förhindra att motorn glödtänder.
av Anden97
Yes yes! Inte så lätt att ställa rätt tändningen om den inte vill gå på under 1000 rpm dock, hehe.

Skall undersöka vakuumregleringen och googla på denna magnetventil och undersöka den också om jag har en.

Kan vara haldexpumpen som är tät. Ä[…]

Tack så mycket för hjälpen nu f&ou[…]

Gick in på Chat GPT och fick följande s[…]

Idag har det hänt en hel del (Sanning med mod[…]