Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lockis
VolvoB20 skrev:
Lockis skrev: ons 26 jan 2022, 09:45
Jag hoppas marknaden mognar och släpper lite ordentliga elbilar dem närmsta 3 åren. Volvo har väl typ aviserat att V60/90 ska komma som ren elbil inom 5 år. Även om det är andra namn.
Mercedes har börjat bygga sina sedaner som elbilar, kanske kommer det någon kombi där med snart. Audi vandrar samma väg verkar det som.
Mercedes, Audi och BMW verkar sluta bygga kombibilar och Volvo måste väl hänga på om man ska kunna fortsätta kalla sig Premium. Kombi kommer förvisas till Skoda och andra lågprismärken tydligen.

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... imodeller/
Om alla dessa märken inte levererar en Elbil i kombi utförande så kommer Volvo inte ha tid att göra annat än bygga kombi elbilar :-D

Kombi kanske inte är populärt utanför Europa, men i Europa är kombi fortfarande populärt. Och som elbil kommer en kombi förbruka mindre energi än en SUV. Jag tror stenhårt på att det finns en marknad för kombi även som elbil. Endast framtiden kan visa vem som har rätt. Men om man bygger Sedan modeller pga förbrukning borde man även sluta bygga SUVar ;-)
av Lövet
Lockis skrev:Kombi kanske inte är populärt utanför Europa, men i Europa är kombi fortfarande populärt. Och som elbil kommer en kombi förbruka mindre energi än en SUV. Jag tror stenhårt på att det finns en marknad för kombi även som elbil. Endast framtiden kan visa vem som har rätt. Men om man bygger Sedan modeller pga förbrukning borde man även sluta bygga SUVar ;-)
Du kämpar i motvind dock ;-) Mercedes har precis annonserat att de slutar med kombi helt. V90 är Volvos minst säljande modell osv. Den enda elbilskombi som presenterats hittills vad jag vet är MG och den...tja jag tror inte den kommer sälja bättre än motsvarande SUV. När det väl gäller är nog många beredda att ge upp möjligheten till att köra bokhyllor bak för lite snyggare linjer https://feber.se/bil/mgs-eldrivna-kombi ... or/434926/
av Lockis
Lövet skrev:
Lockis skrev:Kombi kanske inte är populärt utanför Europa, men i Europa är kombi fortfarande populärt. Och som elbil kommer en kombi förbruka mindre energi än en SUV. Jag tror stenhårt på att det finns en marknad för kombi även som elbil. Endast framtiden kan visa vem som har rätt. Men om man bygger Sedan modeller pga förbrukning borde man även sluta bygga SUVar ;-)
Du kämpar i motvind dock ;-) Mercedes har precis annonserat att de slutar med kombi helt. V90 är Volvos minst säljande modell osv. Den enda elbilskombi som presenterats hittills vad jag vet är MG och den...tja jag tror inte den kommer sälja bättre än motsvarande SUV. När det väl gäller är nog många beredda att ge upp möjligheten till att köra bokhyllor bak för lite snyggare linjer https://feber.se/bil/mgs-eldrivna-kombi ... or/434926/
Jag är benägen att inte hålla med fullt ut :-D
Att mercedes slutar med Kombi är nog något som kommer ge mindre volymer i europa om t.ex volvo eller BMW levererar en elbil i kombi utförande. Deras kombi bilar är ändå väldigt populära i europa idag.
Att MG's kombi elbil inte kommer sälja som smör är egentligen inte märkligt. Folk som tidigare köpt Volvo, Audi, Mercedes eller BMW kombi lär inte köpa en MG :-)
Sen vet jag inte hur BMW eller Audis framtidsplaner när det gäller kombi och elbilar ser ut. Volvo har öppnat för att möjligheten finns. Att V90 säljer mindre än V60 beror nog en stor del på prisskillnaden. Jag valde själv bort V90 denna gången till fördel V60 enbart pga priset. Som bil tycker jag V90 är bättre.

Men! Vi får se vart det tar vägen om 3-5 år. Någon tillverkare lär ha annonserat sina planer på en Kombi då om det är aktuellt :-D

EDIT: Alternativt att vi kanske får mer CUV liknande bilar som får lite mindre markfrigång och därmed lite bättre energieffektivitet. Men även dessa är idag svåra att hitta i "vettig" storlek för en småbarnsfamilj.
av Kadochnikoff
Rent krasst hade en elektrisk drivlina i en gammal xc70 varit optimalt.
Dagens elbilar modell tvålkopp / mopedbil är för små för en barnfamilj samt har bedrövlig räckvidd och Tesla är snordyr i både inköp och försäkring , har sämre stolar än en 850 och bullrar mer på dålig asfalt.
En helelektrisk drivlina i en xc70 fas2 hade gett en bil som man skulle sålt mängder av .
Tystare och bättre på vägen än en Tesla.
Den som provat en S på dåligt plogad väg med spår och slask förstår vad jag menar .
Bättre utrymmen än alla nuvarande elbilar och framför allt riktiga stolar för folk över 1.80
av Lövet
Det är väl bara att du ställer dig i kö till denna? Fyrkantig, eldriven och billig https://www.teknikensvarld.se/nyheter/b ... ya-kombin/

(I verkligheten kommer den sälja mindre än alla SUV modeller för när det väl gäller är fler intresserade av en attraktiv bil än att åka runt och flytta bokhyllor)
av Kadochnikoff
MG .
Ett märke med tveksam kvalitet redan då de bilarna gjordes i England.
Provsatt ett par olika nere i Uppsala men varken detalj kvalitet stolar eller infosystem imponerade överhuvudtaget.
Visst, det var bättre karosspassning än Tesla men det har Lada Niva från -96 också .
Det ska inte säga " gnek knak " då man stänger dörren på en nybil år 2022 .
av Kadochnikoff
Lucif3r skrev: fre 25 feb 2022, 22:06 Nja, gnek-knak hör hemma på gamla klassiska bilar där årtionden av smuts och skit har samlats i rullhjulen. Om en ny bil skulle ha sådana ljud för sig skulle jag springa därifrån illa kvickt :P
Exakt.
Därför står det fortfarande en fossildriven volvokombi på min gård och ingen gnekande MG eller otät Tesla .
av Fixter
En fundering.

Det här med klimatbonusens vara eller icke vara. Enligt säljaren på KIA så är priset jag fått fast, dvs oavsett klimatbonus eller inte. men enligt KIA's hemsida så står det att priset är avhängigt klimatbonusens utbetalande eller inte. dvs det kan bli dyrare

Kan jag då hålla säljaren ansvarig för den kostnaden? Jag har specifikt frågat honom om just denna fråga och då sa han att Santander i det här fallet tar den kostnaden.

Det jag börjar även fundera på är ifall man ska kanske röra sig mot ett CBV avtal istället, där är kostnaden fast och den skulle bli cirka 400:- dyrare i månaden jämnfört med E-niro'n
av Malmstroem
Finansbolag brukar ta bra betalt för att ta risker…

Be säljaren ge dig skriftligt på att de tar en icke utbetald klimatbonus.

CBV ska göra det enkelt att välja Volvo. Det torde finnas större benägenhet att ta risker där.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]

Låter lite lurigt.

Stereo byte

Jag har satt in en eftermarknadsstereo i en V70, m[…]

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]