Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 1jimmy1
Jag har beställt en XC90 T8 men aldrig kört den i vinterväderlek.. hade för ca 5år sedan en Passat GTE som gick kanon på eldrift vintertid utan att bensinmotorn drog igång, visst halverad räckvidd med ändå godkänt.

Köpte sedan en elbil o kört det några år men blir för stökigt när man är iväg med familjen att begränsa sig till att vara på ställen med god laddinfrastruktur så beställde därför en laddhybrid igen. Nu till saken, bilen är på lagning så fått hyrbil, en Kia Sorrento laddhybrid. Kör i Göteborgsvintern, temperatur mellan -2 och +6 grader. Än så länge har bensinmotorn vart igång nästan hela tiden trots att den är inställd på eldrift, för att värma kupén enligt manualen, resultatet är att den snittat ca 0.4l/mil blandad körning, i stan ligger den på 1l/mil. Enstaka gånger går den över i ren eldrift men de är lätträknade. Pratade med en vän som har en annan Kia laddhybrid, han säger att det är så de funkar, ska man köra ren eldrift skall man sitta i bilen utan klimathållningen igång.

Bekräfta gärna för mig att min nya Volvo inte är som Kian, utan jag kommer kunna köra den på el även höst och vinter.

Tack :-)
av gillekille
Nu är vår Xc90 T8 en 2016 och säkert kanske inte samma lösningar. Men den startar motorn för att ibland värma batterier (!?!) och kör bränslevärmare på vintern för kupen. Lyckas man köra den på ren el utan att motorn startar så kan man landa på 0,2l/mil för bränslevärmaren går. vårt snitt nu under vintern ligger på 0,63l/mil. Våra körsträckor är ca 2-3mil.

Edit: Kan tillägga att bränslevärmaren kan stängas av i klimatpanelen (tillsatsvärme) men det blir ju jävligt kallt. Men på sommarn går den på ren el och även ibland på vintern från -10 - +0 .
Användarvisningsbild
av bem
XC90 MY23 får bensinvärmare har jag läst p.g.a. datachipbristen som ännu pågår. Egentligen skulle värmen i bilen varit elbaserad om inte chipbristen satt käppar i hjulet för det på XC90.
Men jag tycker inte du skall vara orolig. Jag har en V90 T6 Recharge MY22 early med bensinvärmare (som jag medvetet beställde som extra utrustning och därmed blev det ingen elbaserad värme). På en Volvo laddhybrid finns olika körlägen t.ex. Pure och då kör man enbart på El. Läs på i handboken till en XC90 MY22 om körlägen. Under körning kan bensinvärmaren starta vid behov men man kan stänga av att tillskottsvärmaren skall starta, gör man i bilens inställningar i centerdisplayen.
Tror du kommer bli nöjd med XC90 MY23 som jag antar du får? Eller MY22 late om det är det du har på gång. Ni får det större hybridbatteriet på 18,8 kWh och starkare elmotor på 145 hk. En mycket fin förbättring mot tidigare (11,6 kWh hybridbatteri, 87 hk elmotor).
av 1jimmy1
Det är en MY23 som är beställd. Tror säkert jag blir väldigt nöjd, men hade hoppats på att slippa hänga vid pumpen och fylla tanken stup i kvarten, så jag hoppas verkligen jag inte ligger och snittar på 0.63l/mil vintertid, det är ju värre än Kian jag svurit över..

Det kanske till och med var en bränslevärmare i min Passat GTE 2018 bara att den inte registrerades i färddatorn så jag inte märkte av snittförbrukningen höjdes? Vill dock inte minnas att jag behövde tanka när jag bara körda 2 mil till jobbet..
Användarvisningsbild
av bem
1jimmy1,
Det finns flera sätt att använda el och bensin och i kombination på en Volvo laddhybrid, i alla fall senare årgång (det med Google Maps nedan).
T.ex.:
1) Du kan välja Pure körläge och då går bilen bara på el tills batteriet är tomt för att köra på el (det finns dock alltid en buffert kvar i Hybridbatteriet).
2) Du kan köra på Hybrid körläge och då bestämmer bilen själv hur el och bensin skall användas kan man säga, lite blandat av båda beroende på hur du kör.
3) Hybrid körläge med Auto valt: Smart energifördelning med hjälp av navigering
Fördela elenergin så energieffektivt som möjligt för hela körsträckan med hjälp av Google Maps.
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... navigering

Körlägen XC60 MY22 (men det är nog ingen ändring på MY23):
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... g/korlagen
av TomasGBG
Jag har efter 4 års användande av min T8 (V90) nyligen hittat en inställning som stänger av tillskottsvärmen. Detta sänker bensinförbrukningen radikalt när man använder bilen för pendling (ca 10km enkel väg). Det är lite småkallt i bilen men har man kört värmaren innan man åker samt stol och rattvärme så funkar det OK. Jag kör nästan enbart på Hybridläget.
Användarvisningsbild
av Zanders
Ja, har man bockat ur tillskottsvärmare så går den helt på el ner till -10 (kallaste jag har provat) men har man den ibockad så är det lite som att man ger den ett finger och den tar hela handen, är tillskottsvärmare ibockad så tycker den också att det är ok att starta motorn runt -5 :bored:
Användarvisningsbild
av bem
Zanders skrev: fre 25 feb 2022, 14:04 Ja, har man bockat ur tillskottsvärmare så går den helt på el ner till -10 (kallaste jag har provat) men har man den ibockad så är det lite som att man ger den ett finger och den tar hela handen, är tillskottsvärmare ibockad så tycker den också att det är ok att starta motorn runt -5 :bored:
Ryssmössa och skoteroverall på, sen så är det bara inaktivera tillskottsvärmaren. :-)
Jag har den på i min Volvo laddhybrid men kanske skulle testa inaktivera den nu i dessa bränslekristider. Skoteroverall har jag ingen men några gamla termobyxor tror jag finns här i nån garderob. Ryssmössa finns kvar efter farsan. Då säger vi så, jag tror att jag testar samt återkommer om jag inte frusit ihjäl. ;-)
av AndS
Får bli ett citat som Astrid Lindgren kunde varit skapare av "köpe så dyr bil och sen inte ha råd att använda värmen", nu får ni nog ge er :-D :-D
B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]

Borde vara trycksensorn, och inte regulatorn med f[…]