Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Hur vet man vilken fjäder som är rätt till en bakaxel på en Volvo XC70 2015? Slår man in reg nr på diverse sidor så kommer det ändå upp fler av samma märke. Tänkte köpa en Lesjöfors men hittar ändå flera olika och det framgår inte vad som skiljer dom mer än nr? Ser att en är "För fordon med nivåreglering" - och antar att det ej är till min? Men då är det ändå två eller flera kvar att välja mellan?

Hur kan jag får reda på vilken jag ska köpa? :)
Volvorookie skrev: ons 23 feb 2022, 22:36 Hej!

Hur vet man vilken fjäder som är rätt till en bakaxel på en Volvo XC70 2015? Slår man in reg nr på diverse sidor så kommer det ändå upp fler av samma märke. Tänkte köpa en Lesjöfors men hittar ändå flera olika och det framgår inte vad som skiljer dom mer än nr? Ser att en är "För fordon med nivåreglering" - och antar att det ej är till min? Men då är det ändå två eller flera kvar att välja mellan?

prova att gå in på trodo.se skriv in ditt reg.nummer. Välj lesjöfors. Det finns 3 varianter av bakfjädrar , ena är med nivå reg(vilket du inte har), sen har du 2 kvar.. ena är vanliga bakfjädrar och den andra är "förstärkt utförande".
UnleashFusion skrev: tor 24 feb 2022, 00:43
Volvorookie skrev: ons 23 feb 2022, 22:36 Hej!

prova att gå in på trodo.se skriv in ditt reg.nummer. Välj lesjöfors. Det finns 3 varianter av bakfjädrar , ena är med nivå reg(vilket du inte har), sen har du 2 kvar.. ena är vanliga bakfjädrar och den andra är "förstärkt utförande".
Stort tack! Hittade rätt nu! :)
Beställde Lesjöfors från skruvat men fjädrarna jag fick är 0,5 mm grövre, ca 2 cm lägre samt att början och slutet inte linjerar som orginal fjädern gör.....
Gissar att fjädersäterna bara kan vara i ett läge så då måste spiralens början och slut linjera för att fjädrarna ska passa?
Bilagor
20220423_103945.jpg
20220423_103945.jpg (3.15 MiB) Visad 1762 gånger
Det övre sätet kan du snurra på så det passar fjädern, det nedre är fast.

Så där är det ”alltid” med tredjepartsdelar, det är aldrig riktigt samma som original. Men kanske tillräckligt lika, vem vet.
Kolla Lesjöfors hemsida de har en partsfinder där också, lovar att de inte har lika många fjädrar som Volvo har.
Så deras artiklar "passar" fler fjäder alternativ.
Skillnaden i höjd lrä vara försumbar på bilen.
mooos73 skrev:Beställde Lesjöfors från skruvat men fjädrarna jag fick är 0,5 mm grövre, ca 2 cm lägre samt att början och slutet inte linjerar som orginal fjädern gör.....
Gissar att fjädersäterna bara kan vara i ett läge så då måste spiralens början och slut linjera för att fjädrarna ska passa?
Var det de förstärka fjädrarna du beställde eller standard?

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]

Kan inte säga att de lyckas verifiera nå[…]