Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Pingo
Är lambda lampan enbart en fel signal för lamda sonden eller kan den visa andra fel signaler när den tänds.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är en varningslampa som tänds när det är något fel som stör avgasreningssystemet. Och att det finns felkoder att hämta. Volvo kallar den "miljölampa", men kanske motorstörningslampan är en mer riktig benämning
Kolla och skriv upp felkoderna (kan vara mer än en) radera och kör någon mil och kolla igen. Man kan utesluta en del felorsaker, men man kan inte få ett "direkt svar" om vad som felar. Kolla här
viewtopic.php?f=57&t=31891
av Pingo
Tackar.
Det är frugans bil det handlar om och vi har bytt sonden för lamdan vilket vi fått gjort varje år, senast i somras böt vi den för då var det galet. Den drack rejält med soppa då.
Men denna gång går hon som vanligt vilket får mej att fundera över den lampan.
Användarvisningsbild
av lennarte
Tänk på att du måste "nolla" felkoder innan motorn, "går riktigt" igen. Och att det tar några mil innan motorn "ställt in" sig igen. Det räcker att lyfta av en batterikabel några minuter.
av Pingo
Kollade den lilla boxen,fanns inga felmeddelanden och nollade den. Nu har lampan tänds igen men inga meddelanden finns.....så vad gör jag nu???? Bilen går som vanligt bra !!!!!!
Användarvisningsbild
av lennarte
Det kan finnas felkoder utan att lampan tänds. Men, är lampan tänd finns det felkod. Vid vissa felkoder sätts "systemet" ur funktion och motorn går efter ett "protokoll" för att vara körbar. Men vad jag vet så när lampan lyser är där felkod. Det kan det vara något annat än för avgasreningen som kanske nollas när du stänger av motorn, t.ex farthållare. Men även ABS och SRS kan tända varningslampan.

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]

Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]