Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tty6
Hallå där.

Jag tänkte sälja min nuvarande bil och skaffa mig en mellanbil under studierna. Har haft ögonen på 740 ett bra tag. Kan ni ge tips på vad jag bör kolla på då jag köper en? Hade tänkt mig i prisklassen 10-15 tusen.
Någon speciell årsmodell jag ska undvika?
Hur långt får den ha gått?
Specialla utrustningar som jag bör ha som krav?
Motoralternativ?
4-växlad med överväxel eller 5-växlad? Stora skillnader?

Tack på förhand
av Volv8
tty6 skrev:Hallå där.

Jag tänkte sälja min nuvarande bil och skaffa mig en mellanbil under studierna. Har haft ögonen på 740 ett bra tag. Kan ni ge tips på vad jag bör kolla på då jag köper en? Hade tänkt mig i prisklassen 10-15 tusen.
Någon speciell årsmodell jag ska undvika?
Hur långt får den ha gått?
Specialla utrustningar som jag bör ha som krav?
Motoralternativ?
4-växlad med överväxel eller 5-växlad? Stora skillnader?

Tack på förhand
en välservad GL med B230K eller B230F och M46 med OD bör ju bara det snålaste alternativet om du vill åka snålt. Men välj bara B230K om den verkligen är välservad. Byt alltid kamrem på en ny bil oavsett vad det är för bil. Byt den direkt så inget stannar eller kraschar.

Utrustning, tja....AC, 4x elhiss, c-lås typ...
av Arne
Undvik -85:an och äldre den är mest rostbenägen. M46 är en bra växellåda. M47 ska du lyssna på så den ej har missljud och kolla efter oljeläckage, för den tål inte att gå med för låg oljenivå. Rost lär väl finnas i en bil med den prislappen på sig, kolla bara så den inte är allt för rostig undertill på balkar och golv.

Ja, det är ganska otroligt hur fel den sl&ar[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Med förbikopplad tryckregulator på komp[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]