Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av [email protected]
Har en V70n-02 (140hk), har fått upp meddelandet Sakta ner eller växla upp.....Detta när bilen är nystartad och står på tomgång. Ska tilläggas att bilen låter som en "fiskebåt"! Någon som vet vad det kan vara?
Inga felkoder när Volvo "läser" bilen

Andra tråkiga grejor som hänt......
Bytt krängningshämmar stag, snart dags igen....
Bytt koppling+tändlägesgivare
Bytt stereo
av Dirty
Har råkat ut för samma sköna meddelande. "Sakta ner eller växla upp"!!

Samma situation nystartad och står på tomgång men går inte på alla cylindrar.

Skulle gärna vilja ha lite kött på benen innan jag åker iväg och lämnar in den. Gasspjället ?

V70n-02, AUT, 140 grymma.
Användarvisningsbild
av greeeken
[email protected] skrev:Har en V70n-02 (140hk), har fått upp meddelandet Sakta ner eller växla upp.....Detta när bilen är nystartad och står på tomgång. Ska tilläggas att bilen låter som en "fiskebåt"! Någon som vet vad det kan vara?

Bytt stereo
krängningshämmar stag är av samma kvalite som biltemas, Bra eller dåligt får man avgöra själv men biltemas kostar 189 kr

Resterande ja du bra fråga.
av Pelle
Att den inte går på alla cylindrar kan ju vara just det... att den inte går på alla cylindrar kolla upp tändspolarna och stift så att allt ok.
Användarvisningsbild
av Nexus
låter som en fiske båt har jag läst o tidigare speciellt på taxi bilar med långa service intervaller. Någon som minns vad det var för tråd man diskutera om detta fenomen??? jag letar såklart vidare :)
av Dirty
Skall förtydliga lite:

Bilen startar lätt, går som en klocka, håller det högre tomgångsvarvet precis som vanligt. Sedan börjar varvet sakta sjunka och bluddrandet tilltar. Låter ungefär som min gamla 240 när choken stog fel.

Det är nu den börjar låta "fiskebåt" dvs går ej på alla cylindrar.

När jag sedan varvar upp och kör iväg så går den precis som vanligt. Bensin förbrukning normal och inga felmeddelanden förutom det som kom vid starten "Sakta ner eller växla upp". :shock:

Användarvisningsbild
av greeeken
Dirty skrev:Skall förtydliga lite:

Bilen startar lätt, går som en klocka, håller det högre tomgångsvarvet precis som vanligt. Sedan börjar varvet sakta sjunka och bluddrandet tilltar. Låter ungefär som min gamla 240 när choken stog fel.

Det är nu den börjar låta "fiskebåt" dvs går ej på alla cylindrar.

När jag sedan varvar upp och kör iväg så går den precis som vanligt. Bensin förbrukning normal och inga felmeddelanden förutom det som kom vid starten "Sakta ner eller växla upp". :shock:

Mend andra ord verkar den få för mkt bränsle i tomgången då
av Psyko
[email protected] skrev:Har en V70n-02 (140hk), har fått upp meddelandet Sakta ner eller växla upp.....Detta när bilen är nystartad och står på tomgång. Ska tilläggas att bilen låter som en "fiskebåt"! Någon som vet vad det kan vara?

Bytt stereo
Luftmassemätare låter det som.
Inte säkert den ger felkod.
av retep
Jag har precis samma fel "Sakta ner eller växla upp". Någon som hittat orsaken på sin bil?
av Dirty
Har delvis lyckats bli av med mitt fel!

Var inne på volvo med bilen. Det fanns inga felkoder satta men teknikern tyckte att det var en gammal programvara så han rekomenderade uppgradering av ETM.

Bilen går nu jämnare på tomgång och felmeddelandet kommer inte upp.
MEN, bilen har fortfarande en usel tomgång ett par minuter efter kallstart.

En annan observation är att det verkar som om spänningen hoppar upp o ned för ljusstyrkan varierar från och till i hela systemet. Det är samma variation som mellan laddning / inte laddning vid start. Om det beror på att det låga varvtalet tillsammans med ojämn gång stänger av laddningen vet jag inte men jag anar...något lurt.

Har ryckt i kablar och felsökt med avseende på tjuvluft men har nu gett upp. :evil:

Hej på er! Jag hoppas ni kan hjälpa mig[…]

Hej! Jag har lite spridda ytliga rostangrepp p&ar[…]

Har hittat ett företag i Östersund som &[…]

Tekniskt ska det fungera, men praktiskt? Är h[…]