NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en C30 1.6d drive med d4164t motor som inte startar, den har stått på en Volvo verkstad i över3 månader utan att dom hittar felet. Dom felsöker lite till och från och har till och med haft en annan bil inne för att göra refernsmätningar mot och alla värden är jämförbara.
Visar inget fel i Vida, förutom att CEM inte får kontakt med vänster GDL styrenhet gasurladdningslampa.
Har kollat pulserna till spridarna med ett oscilloskop och det kommer bara en puls när man gör ett startförsök och sedan kommer inga fler pulser.
Kamaxel, vevaxelgivare, immobilizer, nyckel kotroll är OK.
Volvo misstänkte att ECM motorboxen kunde vara defekt, skaffade en begagnad box och klonade den på BSR men tyvärr utan framgång.
Nu har både jag och Volvo slut på ideér är det någon på detta forum som har någon idé?
Vet inte om det är samma konstruktion för kamaxlarna som 2.0d ? Där är det ju en intern kamkedja till insugskammen, avgaskammen är väl den som matas via remmen. Det finns några få som fått ras på denna kedja, kanske värt att lyfta ventilkåpan och kolla ?
Det bär inte riktigt så bränsletrycksregulatorn fungerar på dessa bilar. för mycket eller för lite tryck spelar ingen roll. Den stänger ner motorn på mindre än en tiondels sekund om inte trycket är exakt.
Det är skillnad på en vanlig dieselpump och denna enkla tryckstegringspump som sitter på dessa bilar.

för säkerhets skull, Dieselfiltret är väl bytt? När det börjar bli dåligt så stannar bilen i någon lång uppförsbacke eller annan högre bränsleförbrukning och är svårstartad som tusan. Helst 30 sekunders malande på starten.
Motorn används av Ford, Peugot, Citroen och det är vistt bara Volvo som har problem enligt bilmekanker som jobbat med alla märkena. Verkar som att inte alla felkoder finns med eftrersom inget fel visas i Vida.
Tanken är rengjord från alger och bytt bränslefilter 2 gånger, visste inte att trycket var så kritiskt vet du var det skall vara för tryck vid start?
Volvo hade en annan bil som dom tog referensvärde från och det var inga avvikande värden mot min bil :(
Jag vågar inte säga vad för tryck du skall ha. Kan inte heller garantera att det är just det felet som du har.
Jag hade problem att bilen dog och sedan inte gick att starta. Den gick igång efter ett tag för att till sist sluta starta. Inga felkoder.
Jag bytte denna för att sedan vara utan problem.

https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... mainSearch

https://www.ebay.com/itm/115074234508?_ ... BM2Miyw-Vf

https://www.aliexpress.com/item/4000909 ... mainSearch

Den sitter på baksidan av dieselpumpen med tre insexskruvar. Det sitter även en viktig packning som ramlar bort när man skruvar loss den. Man kan aldrig se packningen så vet man inte om den så lossnar den lätt. Sitter även en skyddsplåt som också har tre insexskruvar.

Tar max en timme att byta för en amatör.

Tror tyvärr Volvo tar ca 2000 för den.

Nummer 0928400617 eller 0928400627

lycka till!
Jag har läst att det är många som har haft problem med den ventilen och även demonterat den en gång, det var ju lite halvmeckigt att lossa den som du säger :-) .
Jag har även nämnt detta till Volvo men dom tyckte inte att det var något konstigt med trycket.
Tänkte ta hem bilen efter över 3 månader på Volvo verkstaden för att forsätta felsökningen själv men dom ville ha kvar den 1 vecka till för att göra ett sista försök. ;-)

Tjena! Tidigare idag så klagade bilen p&ari[…]

Hur blir det om man betalar 1000kr+2000kr och &au[…]

OBD P0121

-01 Hmm är det Marelli-spjällhus på[…]

Motor tempratur V70 1,6d 2010

Min bil har svårt att komma upp i rätt […]