Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70_2005
Den bilen kommer vara exklusiv om några år. Skatten är sur och något man borde stoppa undan redan när man köper. Dimper ner en räkning på drygt 15000:- är ju surt.

Kör själv en Xc90 t6 från 2018 och hela familjen är fortfarande kära i den. Åkte 83mil från Åre igår (skitvägar/skitväder) och jag tror seriöst ingen bil går bättre på isiga vägar än en icke eldriven xc90. Värt att ta med i kalkylen om du funderar på tre barn är att t8 är trängre på mittplatsen pga större kardantunnel, och där är det trångt ändå för fötter och barnens väskor.

Provade en Audi etron i Åre (man körde en agilitybana och sen en sväng på allmän väg, inte ens den spöar en 4 år gammal xc90.
av Spac
V70_2005 skrev: sön 20 feb 2022, 22:14 Den bilen kommer vara exklusiv om några år. Skatten är sur och något man borde stoppa undan redan när man köper. Dimper ner en räkning på drygt 15000:- är ju surt.

Kör själv en Xc90 t6 från 2018 och hela familjen är fortfarande kära i den. Åkte 83mil från Åre igår (skitvägar/skitväder) och jag tror seriöst ingen bil går bättre på isiga vägar än en icke eldriven xc90. Värt att ta med i kalkylen om du funderar på tre barn är att t8 är trängre på mittplatsen pga större kardantunnel, och där är det trångt ändå för fötter och barnens väskor.

Provade en Audi etron i Åre (man körde en agilitybana och sen en sväng på allmän väg, inte ens den spöar en 4 år gammal xc90.
Kul att höra! Åker xdrive idag och blir lika imponerad varje vinter hur den yr sig fram. Låter hoppfullt även för kommande bilen om det nu blir en med förbränningsmotor.

Noll planer på ett tredje barn så jag kan lägga den kostnaden på fordonsskatt istället. Tur att den faktureras var fjärde månad i alla fall.
av Xanthopteryx
Spac skrev:
Lockis skrev: sön 20 feb 2022, 21:26
Spac skrev: sön 20 feb 2022, 19:48 Ja T8an ska gå i produktion i april och B5an i maj så MY2022, misstänker att det blir MY2023 först under hösten? Har nu i efterhand insett att de körde kampanj till årsskiftet på de priserna du skriver så man kunde räkna av drygt 100 k, eventuellt lite marginal att plocka från handlaren också. https://www.volvocars.com/se/erbjudande ... tion-62453 Men det är ju längre leveranstid på en bil än ett barn så jag har missat att både beställa bil och kampanjen nu. Skatten på T8 lockar ju såklart betydligt mer än den på B5 :sick:
Glöm inte värdeminskningen. En diesel lär åldras sämre än motsvarande hybrid skulle jag tro. Men är det 300’ i skillnad på inköpet kan det vara svårt att motivera det ändå. Ni har inte undersökt V90? Dessa är ju definitivt stora nog för de flesta familjer med 2 barn. Och rätt mycket billigare.

Jag har själv valt att lära en personalbil som är kostnadsneutral för arbetsgivaren. Slipper slanta upp kontantinsatsen. Och netto mässigt så blir det ändå billigare än vad motsvarande bil skulle kosta privat i månaden. Och jag slipper stå med svartepetter om 3 år 😂

Själv hade jag haft svårt att motivera en ren bensin eller diesel idag. Med drivmedelspriserna och skatterna som drar iväg.
Värdeminskningen bör rimligtvis vara ännu sämre på en diesel precis som du säger. Listpriset i skillnad mellan dem i PRO-utförande var 120 k, får se i veckan vad det faktiskt blir på beställda bilar nu när inte erbjudandet finns längre. Jag satte mig i en V90 i hallen men hon kollade på bilen och sa bara nej och gick vidare. Vissa saker är dyra i drift.

Ju mer jag kollar på desto mer rimligt kanske det är att ta bilen via något av våra jobb. Jag var inne på att betala bilen rakt av och gå vidare. Men tar jag dieseln kommer jag bli påmind 3 ggr om året vilken dålig affär jag gjort när skatten ska betalas. Kanske bättre att leasa och låta pengarna ligga på börsen som rör sig motsatt mot dieselpriset. Någon dag vänder ju börsen i alla fall. Låter ju skönt med garanterat restvärde som du har!

Det jag har varit fundersam på är när hybrider blir så bra att man kör större delen på el och då även på vintern. Min farhåga är att nuvarande flotta är ganska ointressant på andrahandsmarknaden över en natt när det sker. Men visst, att spara 46 k i skatt på tre år för mig inget :party:

Panelen verkar hålla med handlarna och nu tycks jag ha alla emot mig i frågan om diesel/hybrid :x
Varför skulle värdeminskningen vara större på en diesel?
Det har man sagt i flera år nu och priserna i dag är ju helt absurda, på just bensinbilar eller dieselbilar.
Det kommer inte ändras över en natt. Garanterat vågar jag påstå.
Varför?
* Batteribilar är det brist på och kommer vara brist på, länge.
* Batteribilar är en försvinnande liten andel av bilarna på våra vägar.
* Batteribilar, särskild hybrider, ger ingen nämnbar fördel om du har längre sträckor att åka, ochs ärskilt när det är kallt - och efter ett antal års åldrande blir det knappast bättre. Man betalar alltså extra för något som inte tillför något reellt.
* Batteribilar (alla varianter, inklusive hybrider) är knepigare att reparera och underhålla då högspänningen gör att Nisse på hörnet inte har samma möjligheter - kräver specialutbldning och många gånger specialverktyg.
* Folk är fortfarande tveksamma, och lär vara det länge, till att köpa begagnat med batteri.
* Se punkt ovan - gäller särskilt nu när man börjar se effekterna av åldrande batterier, såsom extremt nedgraderad snabbladdning (exempelvis äldre Teslor som nu stryps till i Bästa fall 50 kW som mest).

För övrigt så motiverar knappast prisskillnaden att gå på batteri om man inte kör längre sträckor (rent krasst upåt 1500-2000 mil eller mer på enbart batteri) om man jämför hyfsat likvärdiga bilar. Extrakostnaden är hög, försäkringen är ofta högre dessutom och händer något blir det ofta än dyrare att reparera. Tillkommer då även laddkostnader på långfärder, om vi pratar renodlad batteribil, där milkostnaden lätt hamnar på 10-30 kr/mil i bara snabbladdkostnad.
av AndS
Nu är det ju fem år senare, men redan 2017 var kommentarerna här i forumet att köpa en diesel var ett misstag och att den skulle vara svårsåld och ha tappat i värde.
För egen del så avvaktar jag med byte tills det finns en elbil (inte hybrid, etc ) att byta som uppfyller krav på storlek, awd och bättre kapacitet.
Så fokusera på era behov och vad som känns rätt, "mitt troende" är att det kommer rulla dieslar 2030 på våra vägar och även vara efterfrågade som begagnade trots att det troligtvis enbart är rena elbilar som finns till försäljning då hybriderna är för dyra att producera.
Och Euro 7 som är nästa steg gällande utsläpp för fossilmotorer verkar nu komma tidigast 2025 utifrån att de stora tyska tillverkarnas påverkan för sina större bilar. Så det kommer nog inte att ske så mycket i utveckling av de här motorerna, de kommer att tillverkas i nuvarande utförande och utvecklingspengarna går uteslutande till att ersätta modellprogrammet med eldrift fram till 2026-27 om Euro 7 då skulle införas.
av Lockis
Spac skrev:
Spac skrev: sön 20 feb 2022, 19:48 Ja T8an ska gå i produktion i april och B5an i maj så MY2022, misstänker att det blir MY2023 först under hösten? Har nu i efterhand insett att de körde kampanj till årsskiftet på de priserna du skriver så man kunde räkna av drygt 100 k, eventuellt lite marginal att plocka från handlaren också. https://www.volvocars.com/se/erbjudande ... tion-62453 Men det är ju längre leveranstid på en bil än ett barn så jag har missat att både beställa bil och kampanjen nu. Skatten på T8 lockar ju såklart betydligt mer än den på B5 :sick:
Glöm inte värdeminskningen. En diesel lär åldras sämre än motsvarande hybrid skulle jag tro. Men är det 300’ i skillnad på inköpet kan det vara svårt att motivera det ändå. Ni har inte undersökt V90? Dessa är ju definitivt stora nog för de flesta familjer med 2 barn. Och rätt mycket billigare.

Jag har själv valt att lära en personalbil som är kostnadsneutral för arbetsgivaren. Slipper slanta upp kontantinsatsen. Och netto mässigt så blir det ändå billigare än vad motsvarande bil skulle kosta privat i månaden. Och jag slipper stå med svartepetter om 3 år 😂

Själv hade jag haft svårt att motivera en ren bensin eller diesel idag. Med drivmedelspriserna och skatterna som drar iväg.
Värdeminskningen bör rimligtvis vara ännu sämre på en diesel precis som du säger. Listpriset i skillnad mellan dem i PRO-utförande var 120 k, får se i veckan vad det faktiskt blir på beställda bilar nu när inte erbjudandet finns längre. Jag satte mig i en V90 i hallen men hon kollade på bilen och sa bara nej och gick vidare. Vissa saker är dyra i drift.

Ju mer jag kollar på desto mer rimligt kanske det är att ta bilen via något av våra jobb. Jag var inne på att betala bilen rakt av och gå vidare. Men tar jag dieseln kommer jag bli påmind 3 ggr om året vilken dålig affär jag gjort när skatten ska betalas. Kanske bättre att leasa och låta pengarna ligga på börsen som rör sig motsatt mot dieselpriset. Någon dag vänder ju börsen i alla fall. Låter ju skönt med garanterat restvärde som du har!

Det jag har varit fundersam på är när hybrider blir så bra att man kör större delen på el och då även på vintern. Min farhåga är att nuvarande flotta är ganska ointressant på andrahandsmarknaden över en natt när det sker. Men visst, att spara 46 k i skatt på tre år för mig inget :party:

Panelen verkar hålla med handlarna och nu tycks jag ha alla emot mig i frågan om diesel/hybrid :x
Nackdelen med XC90, trots den nya drivlinan är att man inte tar sig väldigt långt på enbart el.
Jag har valt att gå med en V60 som nästa bil. Den ska enligt WLTP ta sig 88km på en laddning. Realistiskt kanske runt 60-65km vilket för mig är mer än nog för att jag ska kunna köra enkel väg till mitt kontor på enbart el, och sen ladda upp bilen fullt under dagen igen.

XC90 har en deklarerad räckvidd på 68km, så allt över 50 skulle där vara en bonus :-D

50km är dock rätt bra. Vill man komma längre i en bil i samma storleksklass är nog närmsta konkurrent Mercedes GLE eller BMW X5.

Gällande diesel, så om det nu bara skiljer sig 120k mellan Diesel och Hybrid, så är ju den egentliga skillnaden ännu lägre. Du lär väl få åtminstone 15k i bonus för hybriden.
Skatten över 3 år är ~45k. Lägg därtill beräknade besparingar i drivmedel så är det nog inte stor skillnad kvar på den egentliga kostnaden. Sen lär du få mer betalt för en hybrid om du byter in/säljer efter 3 år.
Kalkylen talar bara för nackdelar med Diesel. Tyvärr :-D
Sen är det klart upp till var enskild person. Ni kan t.ex undersöka Care By Volvo via frugans bolag. Så är det ju operationell leasing till vad jag tolkar det som, ett förmånligt pris. Men då tillkommer ju såklart förmånsvärdet.

Oavsett vilken väg man väljer, lär det vara en förlust affär ;-)
av Lockis
AndS skrev:Nu är det ju fem år senare, men redan 2017 var kommentarerna här i forumet att köpa en diesel var ett misstag och att den skulle vara svårsåld och ha tappat i värde.
För egen del så avvaktar jag med byte tills det finns en elbil (inte hybrid, etc ) att byta som uppfyller krav på storlek, awd och bättre kapacitet.
Så fokusera på era behov och vad som känns rätt, "mitt troende" är att det kommer rulla dieslar 2030 på våra vägar och även vara efterfrågade som begagnade trots att det troligtvis enbart är rena elbilar som finns till försäljning då hybriderna är för dyra att producera.
Och Euro 7 som är nästa steg gällande utsläpp för fossilmotorer verkar nu komma tidigast 2025 utifrån att de stora tyska tillverkarnas påverkan för sina större bilar. Så det kommer nog inte att ske så mycket i utveckling av de här motorerna, de kommer att tillverkas i nuvarande utförande och utvecklingspengarna går uteslutande till att ersätta modellprogrammet med eldrift fram till 2026-27 om Euro 7 då skulle införas.
Jag säger inte emot. Samtidigt har vi en global pandemi att tacka för detta. Begagnat bilar har nog aldrig varit så populärt tidigare. Folk köper ju allt dem kan komma över. pga leveranstiderna på nya bilar.
Titta bara på laddbara bilar idag. Hur bra dem håller sitt värde. Min V90 uthämtad april 2021 såldes för samma pengar som jag betalade för den... 0 värdeminskning över 1 år. Vilket brukar vara det värsta året.

Se på bilköpet med en total kostnads kalkyl så kommer diesel bilen aldrig vinna över hybriden.
av Lockis
Xanthopteryx skrev:
Spac skrev:

Varför skulle värdeminskningen vara större på en diesel?
Det har man sagt i flera år nu och priserna i dag är ju helt absurda, på just bensinbilar eller dieselbilar.
Det kommer inte ändras över en natt. Garanterat vågar jag påstå.
Varför?
* Batteribilar är det brist på och kommer vara brist på, länge.
* Batteribilar är en försvinnande liten andel av bilarna på våra vägar.
* Batteribilar, särskild hybrider, ger ingen nämnbar fördel om du har längre sträckor att åka, ochs ärskilt när det är kallt - och efter ett antal års åldrande blir det knappast bättre. Man betalar alltså extra för något som inte tillför något reellt.
* Batteribilar (alla varianter, inklusive hybrider) är knepigare att reparera och underhålla då högspänningen gör att Nisse på hörnet inte har samma möjligheter - kräver specialutbldning och många gånger specialverktyg.
* Folk är fortfarande tveksamma, och lär vara det länge, till att köpa begagnat med batteri.
* Se punkt ovan - gäller särskilt nu när man börjar se effekterna av åldrande batterier, såsom extremt nedgraderad snabbladdning (exempelvis äldre Teslor som nu stryps till i Bästa fall 50 kW som mest).

För övrigt så motiverar knappast prisskillnaden att gå på batteri om man inte kör längre sträckor (rent krasst upåt 1500-2000 mil eller mer på enbart batteri) om man jämför hyfsat likvärdiga bilar. Extrakostnaden är hög, försäkringen är ofta högre dessutom och händer något blir det ofta än dyrare att reparera. Tillkommer då även laddkostnader på långfärder, om vi pratar renodlad batteribil, där milkostnaden lätt hamnar på 10-30 kr/mil i bara snabbladdkostnad.
Du gillar att gissa.
Om du långreser med en elbil idag. Så hamnar din milkostnad, högt räknat på 10kr milen eller mindre...
Prisksillnaden mellan TS Diesel och en Hybrid är rätt snabbt hemräknad. bara skatt och bonus är 60k vilket är halva prisskillnaden. Att påstå att TS inte skulle kunna hämta hem dessa 60k som saknas vid en vidareförsäljning? Det är bara att fråga närmsta finansbolag som sysslar med leasing eller dyilkt om TCO kalkyler på hybriden respektive Diesel versionen. är ganska övertygad om att TCO kalkylen är till hybridens fördel...

EDIT: Info om vad det kostar att ladda en bil på Ionity snabbladdare. Visserligen en måndasavgift på 190kr, men denna är snabbt hemräknad om man laddar mycket längs vägen.
Skärmbild 2022-02-21 084745.png
Skärmbild 2022-02-21 084745.png (31.46 KiB) Visad 619 gånger
av AndS
Lockis skrev: mån 21 feb 2022, 08:40
AndS skrev: Se på bilköpet med en total kostnads kalkyl så kommer diesel bilen aldrig vinna över hybriden.
Nja, blir lite generaliserande utan att ta hänsyn till inköpspris, hur länge man behåller bilen, körmönster, etc.
Här får nog varje bilköpare göra sin egen kalkyl.
Och alla har ju inte behov av en fullt fungerande awd. ;-)
av AndS
Lockis skrev: mån 21 feb 2022, 08:40
Se på bilköpet med en total kostnads kalkyl så kommer diesel bilen aldrig vinna över hybriden.
Ungefär som 2017 när vissa skrev att dieseln skulle vara "osäljbar" och nu "aldrig vinna" lika säkra uttalanden ;-)
Nja, det blir lite generaliserande utan att ta hänsyn till inköpspris, hur länge man behåller bilen, körmönster, etc.
Här får nog varje bilköpare göra sin egen kalkyl utifrån förutsättningarna.
Och alla har ju inte behov av en fullt fungerande awd. ;-)
[/quote]
av SundanceKid
V70_2005 skrev:Den bilen kommer vara exklusiv om några år. Skatten är sur och något man borde stoppa undan redan när man köper. Dimper ner en räkning på drygt 15000:- är ju surt.

Det där med karda tunneln gäller väl de mindre bilarna. Jag upplever inte skillnad på Xc90.
Är du säker?

Skickat från min DN2103 via Tapatalk

Carplay trådlöst?

Jag har själv sökt svar och lösning[…]

Om Volvo spärrat första generationen av […]

Fel troligen löst. ABS-sensor (VF) krån[…]

Tack för svar. Det gick bra att köra hel[…]