Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Spac
Hej alla glada Volvoåkare,

Insåg under hösten att vi kommer "behöva" större bil till följd av barn nummer två som landar i försommar. XC90 blev ganska snabbt ett alternativ men vi (frugan) har nu landat i att det ska bli en XC90. Jag har läst ganska mycket här senaste tiden och dragit slutsatsen att de initiala problem som fanns på bilen verkar ha hanterats hos Volvo och att bilarna som har lämnat Göteborg de senaste åren är att betrakta som tillförlitliga.

Tanken var att köpa en bil som är ca 2 år gammal med ett par tusen mil på mätaren men en "ny" Pro Edition går loss på ca 100 tkr mer. Jämfört med de som är ett par år gamla för drygt 600 K får jag en ny eller nästan ny bil för drygt 700 k. Upplever därför att det är ett rimligare alternativ även om båda är över vad jag tänkte köpa ny bil för. Här en potentiell kandidat https://www.blocket.se/annons/skane/vol ... n/99658792 men det finns även handlare som beställde bilar förra året med leverans under våren så det går att få tag i en helt ny för ungefär samma pris men då får jag vänta 3 månader på leverans (vilket jag vet är väldigt lite idag).

Jag har ingen egen erfarenhet av Volvo men tycker att Pro B5 är "rimligt" prissatt utifrån utrustningsnivån. Ofta är det ju för bra för att vara sant om man tycker så, så funderar på om jag missar något?

Magkänslan säger att man inte borde köpa en ny dieselbil idag. Jag förstår att ingen här äger en spåkula heller men någon kanske har tankar som kan vara värdefulla. Bilen används främst till resor över helgen 20 mil bort så en laddhybrid känns inte rätt även om vi såklart gör någon resa i veckan som skulle gå att köra på enbart el. Jag har möjlighet att ta en personalbil via jobbet men det är kostnadsneutralt så jag betalar hela kostnaden, frugan har eget och kan ta den där utan att någon mer än staten lägger sig i men har svårt att se att det går att räkna hem det med företagsleasing med tanke på förmånsvärdet på aktuellt objekt. Hade de inte tagit bort nedsättningen för hybrider hade kanske T8 varit ett alternativ som tjänstebil.

Inser att det blev ett långt förstainlägg men det går att sammanfatta det med: Vågar man köpa en ny Volvodiesel privat år 2020 i Sverige. Hoppas på positivt svar så man kan fortsätta hänga här (bortsett från problemtrådarna :-D )

/Stoffe
Senast redigerad av 1 Spac, redigerad totalt 0 gånger.
av Xanthopteryx
Tolkar jag det rätt så rullar den främst helger och då lite längre resor?
Då är ju kostnaden i bränslebiten inget att ha att göra med så att säga. Verkligen försumbart så att säga.
Om du däremot körde 2-3000 mil per år blir det en annan femma...

I övrigt har jag inget att komma med då jag inte har någon koll på XC utan bara V.

Måste bara säga att "Pro Edition går loss på ca 100 000 tkr". Hundra miljoner kronor var faktiskt rätt saftigt ja så förstår att du kikar på begagnad. :-D
av Spac
Xanthopteryx skrev: sön 20 feb 2022, 18:05 Tolkar jag det rätt så rullar den främst helger och då lite längre resor?
Då är ju kostnaden i bränslebiten inget att ha att göra med så att säga. Verkligen försumbart så att säga.
Om du däremot körde 2-3000 mil per år blir det en annan femma...

I övrigt har jag inget att komma med då jag inte har någon koll på XC utan bara V.

Måste bara säga att "Pro Edition går loss på ca 100 000 tkr". Hundra miljoner kronor var faktiskt rätt saftigt ja så förstår att du kikar på begagnad. :-D
Ja det är korrekt uppfattat, landar på ca 1 500 mil/år. Bränslekostnaden är knappt mätbar i kalkylen så för egen del funderar jag inte över det. Ur ett ekonomiskt perspektiv hade det nog varit bättre med bensin men föredrar diesel i den typen av bil. Funderingen är snarare hur det ser ut om 3-5 år när bilen ska säljas.

Ja verkligen dyrt :P
av SundanceKid
T8:an tror jag lönar sig ganska snabbt mot B5 om du kollar skatt osv.
Dieseln är dyr och el billigt. T8 är väldigt snål även om man inte laddar batteriet.
T8 kommer stå sig bättre än dieseln, dieselpriserna kommer stiga. El kanske du inte ens betalar mer än 70öre/kwh.
Tänk på att du kan få 10-15% rabatt på ny bil hos handlare.
Jag väntar på en XC90 II T8 R-design Pro Edition som kommer i april/maj troligen.
Har även T8 idag.
Trevlig kombo, dieseln är inte lika len. Man blir bortskämd med den tysta eldriften snabbt så man vill inte tillbaka till dieselträsket.
Bygg ihop några trevliga bilar av varje motoralternativ och skicka runt till handlarna.
Jag skulle gå på T8 iallafall, skulle inte våga satsa mina pengar på en ren fossilbil.
av Spac
SundanceKid skrev: sön 20 feb 2022, 18:21 T8:an tror jag lönar sig ganska snabbt mot B5 om du kollar skatt osv.
Dieseln är dyr och el billigt. T8 är väldigt snål även om man inte laddar batteriet.
T8 kommer stå sig bättre än dieseln, dieselpriserna kommer stiga. El kanske du inte ens betalar mer än 70öre/kwh.
Tänk på att du kan få 10-15% rabatt på ny bil hos handlare.
Jag väntar på en XC90 II T8 R-design Pro Edition som kommer i april/maj troligen.
Har även T8 idag.
Trevlig kombo, dieseln är inte lika len. Man blir bortskämd med den tysta eldriften snabbt så man vill inte tillbaka till dieselträsket.
Bygg ihop några trevliga bilar av varje motoralternativ och skicka runt till handlarna.
Jag skulle gå på T8 iallafall, skulle inte våga satsa mina pengar på en ren fossilbil.
Tack för bra input. Var ganska exakt det svaret jag inte ville ha men misstänkte att det skulle komma.. Har varit runt och kollat hos handlarna här och alla har kollat konstigt på mig när jag har frågat efter en ny dieselbil.

Får besked imorgon om en T8 som en handlare beställt men ej sålt med leverans i slutet av april. Får man fråga vad din landade på så jag har något att jämföra med. Om du inte vill hänga ut det till hela värden får du gärna skicka pm.
av UnleashFusion
Spac skrev: sön 20 feb 2022, 18:58 Får besked imorgon om en T8 som en handlare beställt men ej sålt med leverans i slutet av april. Får man fråga vad din landade på så jag har något att jämföra med. Om du inte vill hänga ut det till hela värden får du gärna skicka pm.
En ny MY2022/23? T8 med all utrustning som fanns från länken ovan ~1.018mkr och om det skulle varit en D5/B5 ~886tkr. exklusive rabatt och så.
Men fordonskatten för T8 360kr/år.
D5/B5 , 1-3år 15815kr/år och 4e året 5023kr/år.
av Spac
UnleashFusion skrev: sön 20 feb 2022, 19:34
Spac skrev: sön 20 feb 2022, 18:58 Får besked imorgon om en T8 som en handlare beställt men ej sålt med leverans i slutet av april. Får man fråga vad din landade på så jag har något att jämföra med. Om du inte vill hänga ut det till hela värden får du gärna skicka pm.
En ny MY2022/23? T8 med all utrustning som fanns från länken ovan ~1.018mkr och om det skulle varit en D5/B5 ~886tkr. exklusive rabatt och så.
Ja T8an ska gå i produktion i april och B5an i maj så MY2022, misstänker att det blir MY2023 först under hösten? Har nu i efterhand insett att de körde kampanj till årsskiftet på de priserna du skriver så man kunde räkna av drygt 100 k, eventuellt lite marginal att plocka från handlaren också. https://www.volvocars.com/se/erbjudande ... tion-62453 Men det är ju längre leveranstid på en bil än ett barn så jag har missat att både beställa bil och kampanjen nu. Skatten på T8 lockar ju såklart betydligt mer än den på B5 :sick:
av Lockis
Spac skrev: sön 20 feb 2022, 19:48
Ja T8an ska gå i produktion i april och B5an i maj så MY2022, misstänker att det blir MY2023 först under hösten? Har nu i efterhand insett att de körde kampanj till årsskiftet på de priserna du skriver så man kunde räkna av drygt 100 k, eventuellt lite marginal att plocka från handlaren också. https://www.volvocars.com/se/erbjudande ... tion-62453 Men det är ju längre leveranstid på en bil än ett barn så jag har missat att både beställa bil och kampanjen nu. Skatten på T8 lockar ju såklart betydligt mer än den på B5 :sick:
Glöm inte värdeminskningen. En diesel lär åldras sämre än motsvarande hybrid skulle jag tro. Men är det 300’ i skillnad på inköpet kan det vara svårt att motivera det ändå. Ni har inte undersökt V90? Dessa är ju definitivt stora nog för de flesta familjer med 2 barn. Och rätt mycket billigare.

Jag har själv valt att lära en personalbil som är kostnadsneutral för arbetsgivaren. Slipper slanta upp kontantinsatsen. Och netto mässigt så blir det ändå billigare än vad motsvarande bil skulle kosta privat i månaden. Och jag slipper stå med svartepetter om 3 år 😂

Själv hade jag haft svårt att motivera en ren bensin eller diesel idag. Med drivmedelspriserna och skatterna som drar iväg.
av Spac
Lockis skrev: sön 20 feb 2022, 21:26
Spac skrev: sön 20 feb 2022, 19:48

Glöm inte värdeminskningen. En diesel lär åldras sämre än motsvarande hybrid skulle jag tro. Men är det 300’ i skillnad på inköpet kan det vara svårt att motivera det ändå. Ni har inte undersökt V90? Dessa är ju definitivt stora nog för de flesta familjer med 2 barn. Och rätt mycket billigare.

Jag har själv valt att lära en personalbil som är kostnadsneutral för arbetsgivaren. Slipper slanta upp kontantinsatsen. Och netto mässigt så blir det ändå billigare än vad motsvarande bil skulle kosta privat i månaden. Och jag slipper stå med svartepetter om 3 år 😂

Själv hade jag haft svårt att motivera en ren bensin eller diesel idag. Med drivmedelspriserna och skatterna som drar iväg.
Värdeminskningen bör rimligtvis vara ännu sämre på en diesel precis som du säger. Listpriset i skillnad mellan dem i PRO-utförande var 120 k, får se i veckan vad det faktiskt blir på beställda bilar nu när inte erbjudandet finns längre. Jag satte mig i en V90 i hallen men hon kollade på bilen och sa bara nej och gick vidare. Vissa saker är dyra i drift.

Ju mer jag kollar på desto mer rimligt kanske det är att ta bilen via något av våra jobb. Jag var inne på att betala bilen rakt av och gå vidare. Men tar jag dieseln kommer jag bli påmind 3 ggr om året vilken dålig affär jag gjort när skatten ska betalas. Kanske bättre att leasa och låta pengarna ligga på börsen som rör sig motsatt mot dieselpriset. Någon dag vänder ju börsen i alla fall. Låter ju skönt med garanterat restvärde som du har!

Det jag har varit fundersam på är när hybrider blir så bra att man kör större delen på el och då även på vintern. Min farhåga är att nuvarande flotta är ganska ointressant på andrahandsmarknaden över en natt när det sker. Men visst, att spara 46 k i skatt på tre år för mig inget :party:

Panelen verkar hålla med handlarna och nu tycks jag ha alla emot mig i frågan om diesel/hybrid :x
740 som krånglar

På årsmodell -88B lyser aldrig mil[…]

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens el[…]

Pilot Assist - finns det olika?

Min 2019 lägger av i 140 km/h, tror jag det &[…]

Carplay trådlöst?

Jag har själv sökt svar och lösning[…]