Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det måste vara en högst lokal norsk förmåga som klarar av att driva VOC utan fungerande modem.

I resten av världen slutar det fungera. Se t.ex. https://vocrenewal.com/index.cfm?event=sunset:faq

Jag gjorde det enkelt för mig själv. Jag byter bil -- jag har beställt en BMW i4 som ersättare för nuvarande V40. Huvudanledningen till det är inte att VOC slutar fungera, men det var en av de saker som bidrog till beslutet att förnya bilparken.
Ja, dessvärre är modemen i bilarna som inte är SPA eller CMA enbart kapabla till 2g och 3g, oavsett marknad. Släcker dom nätet förlorar bilen kommunikationen med volvo.
Hoppet står väl till att man ger bilen nytt modem med nödfunktionerna i tanke, hade det inte varit för det hade chansen för nytt modem från volvo varit 0.
Jag kommer lämna in tjejens xc60 om det kommer en möjlighet, funktionerna är ju lika användbara nu som när de kom (låsa-låsa upp, värmare). Hoppas inte tomtarna ska ha typ 10k för det bara…
Uppenbarligen har Volvo, åtminstone för vissa marknader, tagit fram en uppgradering, så att äldre bilar kan få ett modernare modem. Lika uppenbarligen är de påverkade av den globala komponentbristen och får inte fram dessa ersättare så fort som de skulle önska.
Ska bli intressant att se om det kommer något sådant i Sverige också.
Malmstroem skrev:Det måste vara en högst lokal norsk förmåga som klarar av att driva VOC utan fungerande modem.
De syftar rimligen på samtal som görs med SOS eller ON-CALL funktionen. De går vad jag vet ut från bilen som vanliga telefonsamtal, mobila då, och använder därför inte datatrafiken i nätet, utan samtalstrafiken. Även om allt är datatrafik så sker det inte på samma sätt.
Jag undrar hur de samtalen ska fungera när 2G och 3G näten släcks?

Det är så vitt jag vet all trafik över de gamla 2G och 3G näten som försvinner. Frekvensbanden ska tas över av ny teknik som inte är bakåtkompatibel. Det betyder att även säkerhetssamtal kommer att sluta fungera -- eftersom modemet i bilen inte har stöd för något fungerande nät.

https://www.pts.se/sv/privat/telefoni/t ... ch-3g-nat/
Precis TuneIn går ju att få till om jag delar internet från mobilen, men samtidigt lite omständigt tycker jag. Samtidigt drar det väldigt mycket batteri från mobilen också.
Men som jag förstått det så ska VOC fungera vidare och där skulle man ju inte vilja vara utan funktionen att starta värmare på distans..

EDIT: Har nu läst vidare och förstått att VOC också kommer att sluta fungera... riktigt tråkigt då just funktionen att fjärrstarta värmaren är en av de största fördelarna med bilen...
Senast redigerad av 1 virtq, redigerad totalt 0 gånger.
Det kommer att behövas uppgradering av hårdvaran för att VOC ska fungera vidare när 2G och 3G näten släcks. Det kommer enligt plan att inträffa någon gång innan slutet av 2025.

Det finns ingen information om när ny hårdvara kommer, eller hur mycket den kommer att kosta. Det är dock lite tid kvar innan de blir ett akut problem.

Nya Volvo på SPA och CMA-plattformarna berörs inte. De har hårdvara som kommer att fungera i många år till (det finns mig veterligt inte ens något planerat datum när deras modem slutar fungera).
Informationen man kan läsa på Tele2s hemsida nämner inget om 2G nätet, samt hänvisar till att 2G täckning istället finns på platsen.
"Utfasning av 3G-nätet
Med start 2021 och under de kommande åren kommer vi successivt fasa ut vårt nuvarande 3G-nät. Till en början sker utfasningen långsamt och på platser med bra 2G- och 4G-täckning. Allt eftersom kommer utfasningen öka i takt."
¨

Detta borde åtminstone innebära att VOC bör fungera på 2G nätet i några år till, men då PTS beslutat att även 2G ska stängas ner så kommer det väl också ske i sinom tid. Troligtvis har man nog köpt en nyare bil till dess dock, även om det känns svårt at släppa XC70 som idag inte har någon vettig ersättare när det gäller lastutrymme i den formfaktorn..

EDIT: Info från Telia
"För att garantera en säker och kontrollerad övergång beräknas arbetet med att succesivt stänga av 3G-basstationer och flytta kunder till 4G och 5G pågå under knappt tre år, och vara klart till slutet av år 2023. 2G-nätet beräknas stängas vid utgången av år 2025."
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 23
Köptips v90

En diesel är känsligare för upprep[…]

Menar du snurra på hjulen när de sitter[…]

Var på verkstaden i dag. Pt kopplade upp sig[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

. Ska du ha tre ggr så stort batteri blir d[…]