Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
gillekille skrev: lör 19 feb 2022, 23:28
Primus skrev:
gillekille skrev: fre 18 feb 2022, 19:22 Kan uppdatera här för dom som felsöker. Idag hämtade jag ut Xc90in från verkstaden. Jag fick se gamla växellådsdelarna och det var järnfilspån överallt och givaren i den var tydligen slut. Har kört ca 3mil nu och den går som en dröm.
Kan du kanske berätta lite mer? Betalade du själv? vad kostade det? Hur gick snacket när du lämnade in den? Vad var verkstadens kommentar till problemen?
Redan när vi köpte bilen i Maj så kände vi av detta problem. (vi köpte den privat och billigare än hos en handlare, så ja..vi tog den smällen) men hade aldrig kört hybrid eller elbil så vi tänkte inte så mycket på felet. Felet då att den tappade kraft på eldrift vilket var mycket obehagligt i tät trafik tex. korsningar, rondeller mm.
Vi levde med detta fel ett tag medans jag började kolla garantier på hybridsidan, men endast batteriet är med där på 16000mil. Så vi tänkte ta upp problemet på 14000mila servicen som inföll i december. Mekaniker började med att uppdatera programvara och kalibrera om elväxellådan. Den gick då felfritt i ca 2 mil innan den började igen. Då tog dom in den igen och bytte växellådan i elmotorn och efter detta har den fungerat bra och känns helt annorlunda med bättre respons, tystade och starkare.
Fakturan hamnade på 29800:- vilket vi tog ur egen ficka givetvis.
Surt, men jag förstår verkligen hur irriterande detta problem måste ha varit. Även om det blev dyrt måste det kännas skönt att det är ordning på bilen nu.
av gillekille
Ja vi gillar bilen skarpt. Den har allt vi behöver.
7sits, fyrhjulsdrift, lastkapacitet, comfort, körglädje, ekonomi. Helt enkelt en perfekt bil för oss. Så vi hoppas de håller nu, för då blir de många mil :)
Carplay trådlöst?

Jag har själv sökt svar och lösning[…]

Om Volvo spärrat första generationen av […]

Fel troligen löst. ABS-sensor (VF) krån[…]

Tack för svar. Det gick bra att köra hel[…]