...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Jallemet skrev:Elbilsägarna retar gallfeber på varandra också när dom låter bilen stå kvar efter laddning.
När det är långsamladdning på sånna där stolpar blir jag inte speciellt irriterad. Det kan vara svårt att tajma när bilen är klar om man t.ex måste stå under natten eller dagen när man jobbar.
Är det däremot på snabbladdare och nån låter bilen stå när det kommer upp i hög procent är det rätt irriterande.

fjohan82 skrev: Det tvivlar jag inte på, då gäller bara att de kan se att bilen har laddat klart.
Engagemang kanske? Jag låter ju inte pistolen sitta kvar efter tankning och går in och äter på macken i 30 minuter.

Ska i ärlighetens namn säga att jag inte tankat på en riktig gammal hederlig mack på 15år, jag får stå vid lastbilspumparna på industriområdet. Så jag vet inte hur folk beter sig på en mack idag.

Vet inte om dom som laddar är mer obildade i uppförande än andra men tanken att det sitter laddare på en "parkeringsplats" gör det möjligt att tolka som att "jag kan stå här och ladda samtidigt som jag storhandlar i heeeela köpcentrumet".

Användarvisningsbild
av joel80
Jallemet skrev:
fjohan82 skrev: Det tvivlar jag inte på, då gäller bara att de kan se att bilen har laddat klart.
Engagemang kanske? Jag låter ju inte pistolen sitta kvar efter tankning och går in och äter på macken i 30 minuter.

Ska i ärlighetens namn säga att jag inte tankat på en riktig gammal hederlig mack på 15år, jag får stå vid lastbilspumparna på industriområdet. Så jag vet inte hur folk beter sig på en mack idag.

Vet inte om dom som laddar är mer obildade i uppförande än andra men tanken att det sitter laddare på en "parkeringsplats" gör det möjligt att tolka som att "jag kan stå här och ladda samtidigt som jag storhandlar i heeeela köpcentrumet".
Du verkar inte ha riktig koll på olika slags laddare. Det är stor skillnad att stå för länge på en snabbladdare mot för en destinationsladdare.
En elbil kan ta 8-20h på sig att ladda fullt på en vanlig stolpe. Det är inte så att man alltid kan tajma det exakt. Jag går inte ut kl 4 på morgonen och flyttar bilen bara för att den är klar då t.ex.

joel80 skrev:Du verkar inte ha riktig koll på olika slags laddare. Det är stor skillnad att stå för länge på en snabbladdare mot för en destinationsladdare.
En elbil kan ta 8-20h på sig att ladda fullt på en vanlig stolpe. Det är inte så att man alltid kan tajma det exakt. Jag går inte ut kl 4 på morgonen och flyttar bilen bara för att den är klar då t.ex.
Jag har ingen elbil än så hur mycket koll behöver jag?

Jag menar bara att batteriet laddas så mycket som krävs för att ta sig någonstans vid offentliga laddstationer, så laddar man resten hemma eller på jobbet om det behövs, av ren medmänsklighet tänker jag.

Fyra på morgonen är det nog inte så stor konkurrens om laddplatserna, än.

OffT;

Det moraliska eller etiska dilemmat som komma skall när besöket man har vill ladda bilen hemma hos mig, ska jag bli irriterad eller ta betalt?

Har än så länge bara en tesla, ioniq 5 och id3 i bekantskapskretsen och dom bor nära så frågan har har inte varit aktuell.

Användarvisningsbild
av joel80

Jallemet skrev:
joel80 skrev:Du verkar inte ha riktig koll på olika slags laddare. Det är stor skillnad att stå för länge på en snabbladdare mot för en destinationsladdare.
Jag har ingen elbil än så hur mycket koll behöver jag?

Jag menar bara att batteriet laddas så mycket som krävs för att ta sig någonstans vid offentliga laddstationer, så laddar man resten hemma eller på jobbet om det behövs, av ren medmänsklighet tänker jag.

Fyra på morgonen är det nog inte så stor konkurrens om laddplatserna, än.

OffT;

Det moraliska eller etiska dilemmat som komma skall när besöket man har vill ladda bilen hemma hos mig, ska jag bli irriterad eller ta betalt?

Har än så länge bara en tesla, ioniq 5 och id3 i bekantskapskretsen och dom bor nära så frågan har har inte varit aktuell.
Fast du kände dig tillräckligt insatt för att spekulera om "obildade i uppförande" och kring laddning vid köpcentrum, men utan att fundera på om det är snabbladdare eller destinationsladdare vid platsen.

De laddplatser du pratar om vid parkeringar ser jag nog måste få användas lite över den tid när man är klar. Även om det kan innebära att den får stå några timmar fulladdad. T.ex om man är på jobb under dagen så är det bättre för både bilen och nätet att man laddar långsamt under längre tid än att man ska behöva snabbladda efter man jobbat klart.
Sånna laddplatser kan också byggas på ett rätt smart sätt så att flera platser delar på kapacitet, vilket gör att när en blir klar finns det mer kapacitet för andra.
:)

Jag laddade hemma hos en bekant förra helgen. Ca 20-25kWh och sa att jag gärna betalar de 20-30 kr det kostar om han vill, men han tyckte det var en struntsak.

Jag skulle erbjuda gratis laddning till bekanta själv på samma sätt som jag erbjuder fika eller en middag utan att ta betalt. Men för att inte ta saker för givet frågar jag alltid om de jag laddar hos vill ha en slant för det.
Ja, det är mycket att lära in. =)

Det är väl först när man har tio - femton besök i månaden som det börjar kännas, beroende på avtal osv. men 30:- är ingen stor affär för någon av parterna.

Blir väl ett slags regelverk vad det lider (om det inte redan finns då) när att fler plug-in & elbilar rullar ut på marknaden.

En I3s skulle passa mig som vardagsbil och fortsätter prisutvecklingen i samma takt på miljöbränslen så kanske jag får byta bil fortare än kvickt.
Folk som tutar när en övningskörare stannar för en bil som kommer från höger... :bored:
Vad jag gjorde som var bilen mitt emellan ska vi lämna utanför detta forum tror jag... :x
Användarvisningsbild
av joel80
fjohan82 skrev:Folk som tutar när en övningskörare stannar för en bil som kommer från höger... :bored:
Vad jag gjorde som var bilen mitt emellan ska vi lämna utanför detta forum tror jag... :x
Nej!! Inte lämna ute det intressanta nu!! Bild
Du skulle dessutom haft dashcam om du inte har det så vi kan få se! Bild
joel80 skrev:
fjohan82 skrev:Folk som tutar när en övningskörare stannar för en bil som kommer från höger... :bored:
Nej!! Inte lämna ute det intressanta nu!!
Du skulle dessutom haft dashcam om du inte har det så vi kan få se!
Jag lämnar alltid lite extra utrymme för att inte stressa den som övningskör.
Alla har vi varit nybörjare och dom som inte kommer ihåg det borde få körkortet indraget!
Användarvisningsbild
av joel80
EbbevonVolvo skrev:
joel80 skrev:
Nej!! Inte lämna ute det intressanta nu!!
Du skulle dessutom haft dashcam om du inte har det så vi kan få se!
Jag lämnar alltid lite extra utrymme för att inte stressa den som övningskör.
Alla har vi varit nybörjare och dom som inte kommer ihåg det borde få körkortet indraget!
Samma här... jag uppfattade det som att fjohan82 är av samma uppfattning och blev rätt irriterad på den som (dessutom felaktigt) tutade på övningsköraren.
  • 1
  • 528
  • 529
  • 530
  • 531
  • 532
  • 552
Vad är det för fläckar?

Jag är inte säker var det l&aum[…]

Jag hade ca 60 PSI = 4100 hPa på lågtr[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Innerskärmarna lär sitta med 4-5 plastmu[…]