Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Nog känns det troligare att bulten håller på att gå av än att invändiga gängorna i hållaren har gett upp.. men det är blott spekulation :-D
Användarvisningsbild
av Blotsven
@Erik Å och @lennarte - Tackar igen för era tips!
Att bulten håller på att gå av är osannolikt eftersom jag satte i en ny och att jag inte hann dra så hårt. Ganska hårt blev det det väl i alla fall. Här följer en lite beskrivning av vad som hände. Sen får ni gärna spekulera lite åt mig då jag oroar mig lite inför hemfärd på min resa (ca 15 mil).
Följande har hänt:

- Bromsen på vänster fram låg på lite vid varje rotation. Jag plockade bort bromsok och klossar. Hittade inget fel, men problemet upphörde efter detta då jag stålborstade och smorde lite generellt.

- Cirka 20 mil senare börjar det rassla i vänster fram ganska rejält. Bromsarna vickar runt skivan och ännu värre när man backar. Jag rullar de sista kilometrarna i låg fart och med ett lätt tryck på bromsen. Då hålls det på plats och går fint.

- Vid nedskruvning finner jag två fel, och jag vet inte vilket som är mest skyldigt till att åstadkomma vickandet: Bulten till den nedre glidpinnen är borta. Gängorna borta såklart. Vidare saknades den nedre bulten till bromsokshållaren.

- Nu har jag fått på nya glidpinnar som sitter görfint. Dock kändes den nedre bulten till bromsokshållaren lite tveksam vid åtdragning. Den övre verkar jättefin har har inte fått några skador av vickandet.

Här kommer min fundering: Har det vickat i bara oket eller hela bromsokshållaren? Om bromsokshållaren börjar vicka igen så finns risken att bultarna slits ut (om gängorna nu är dåliga). Eller har det bara vickat i oket och jag kan vara lugn? För oket sitter bra medan bromsokshållaren är osäker...
Den nedre bulten saknades bevisligen när jag tog isär allt, men kanske jag lyckades glömma den när jag skruvade ihop grejerna? Det vet jag helt enkelt inte. Jag tittade inte på gängorna innan jag skruvade i bulten. Det kändes dock helt super fram till sista lilla åtdragning.

Min fundering är slutligen om jag vågar köra hem lite försiktigt och sedan hårdtesta hemma i verkstan?
Kommer inte lägga eventuell skuld på någon annan är mig själv men hör gärna på vad ni tror om vad som har vickat.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Bromsokshållare håller istortsett alltid "hur länge som helst".... Bultarna däremot? Dom bör man allt byta när man tar bort okhållaren.

Sen skulle det ju underlätta lite att veta vad det rör sig om för bil och vilket bromssystem... Det finns några att välja på under 7/900-seriens livstid, med/utan ABS osv....
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det är inte fel att använda momentnyckel till kritiska bultar i framvagnen. Överdragna bultar är precis lika illa som lösa..
Jag kör faktiskt med både loctite och moment, gillar inte tanken att tappa någon viktig del när man är ute och åker! :-D
Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]

Det är egentligen enligt lag förbjudet[…]