Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av loben
Hej
Har precis gjort service på min XC70 2012 med 15800 mil på mätaren. Nya remmar men allt annat verkar må bra.
Men en sak som gör mig konfunderad är att jag på förra servicen blev anmodad att byta bromsbelägg BAK. Detta gjorde jag och tänkte att nästa service då måste väl ändå bromsbeläggen fram nå sin livstid men icke.
Med erfarenhet av många olika bilmärken och modeller har jag aldrig varit med om att byta belägg bak INNAN fram.
Har någon annan råkat ut för detsamma?
Vad kan det bero på?
Mvh loben
av dannesk
Inget konstigt med det, har fått gjort det på mina 3 senaste bilar, beläggen bak har ju typ 1/3 av tjockleken och storleken gentemot fram så klart att de slits fortare. Dessutom om man ofta använder adaptiv farthållare så används bakbromsarna för att få ner hastigheten.
Användarvisningsbild
av Derank
Bytt 3gg bak och en gång fram på 10000mil på XC60in
Användarvisningsbild
av perin
Vad jag förstått så är det någon typ av bromskraftsfördelning så att den bromsar mer på bakhjulen för att bilen inte ska ”niga”.
Det är möjligt att vid en kraftig inbromsning så lägger den mer bromsverkan på framhjulen. Borde vara så iaf.
Senast redigerad av 1 perin, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, det har inte med farthållaren att göra. När man har elektrisk bromskraftfördelning kan man bromsa mer bak. Det är billigare att göra anti-dive på det sättet än med hjulupphängningarna, som på 850.
av dannesk
Har inte sagt att det har med farthållaren att göra utan storleken på beläggen vilket är rätt enkelt att se om man håller dom i handen. Sedan att bromskraftsfördelningen och farthållaren bidrar till högre slitage bak än bilar som inte har dessa funktioner är väl inte onormalt. Att byta bakbeläggen dubbelt så ofta bak än fram är väl inget ovanligt på dessa bilar.

Det du borde fixa först är temperaturse[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]