Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en XC60 MY2020 och kan inte skicka kommandon till bilen från appen. Däremot stämmer alla uppgifter i appen kring kvarvarande bränsle, körjournal osv.

Hur skickas kommando till bilen? Kan det ha något att göra med att sim kortet i bilen har gått ut och behöver laddas för att fungera? Eftersom SIM kortet inte funkar tar bilen internet från min iPhone när jag kör.
leiwi skrev: tor 17 feb 2022, 08:46 är det ditt "egna "simkort som gått ut ? ta i så fall ur det ur bilen , vid nästa start aktiverar bilen istället " det e-simkort "som sitter för att hantera VOC
Köpte den begagnad för ett par månader sedan. I början funkade sim kortet men nu har det lagt av. Har inte koll på status och Bilia svarar inte när jag undrar varför jag inte fått ett nytt sim kort inklusive nummer så att jag kan ladda det trots att det ska ingå på en Select bil.

Jag provar att plocka ut det, eller beställer ett nytt kort och hoppas VOC går igång igen.
Har en XC60 T8 MY 2020 som jag köpte för att par månader sedan. I början funkade det att starta värmaren från mobilen men nu har det lagt av. Har ett laddat sim kort i bilen som fungerar som det ska. Vore skönt att kunna starta värmaren innan man ska iväg. Även om jag har garanti har jag inget större hopp om att Volvo kan hjälpa mig. Är antagligen bara slöseri med tid att lämna bilen för detta fel.

Några idéer om vad göra? Misstänker att felet uppstod i samband med att det kom en ny version av appen, någon som känner igen?
David2799,
Om det är senaste mjukvaruversionen i bilen och du har senaste versionen av Volvo Cars appen så kan det vara klokt att avvakta lite att göra nåt. Ringa Volvo Cars support skadar aldrig så det skule jag prova. Var beredd gå ut till bilen om supporten vill du går ut till bilen.
Appen är den senaste versionen. Bilen vet jag inte, köpte den nyligen och den är servad i augusti förra året enligt boken. Så den borde väl blivit uppdaterad då.

Appen tar emot info från bilen som den ska, körjournalen är alltid uppdaterad. Problemet verkar vara att skicka info till bilen. Har provat både med Wi-Fi och 4G koppling till min iPhone med samma resultat. Hade en
Kolla om du kan direktstarta bensinvärmaren när du sitter i bilen via huvuddisplayens klimatsymbol (den lilla fläkten i nederkant på displayen, tryck på den och svep med fingret till sidan som det finns en knapp att starta värmaren).
Om värmaren startar så vet du att själva värmaren nog är OK.
Om värmaren inte startar är väl troligt nåt knas med själva värmaren och besök hos Volvo-verkstaden nästa steg för att få reda på om värmaren verkligen är trasig och vad som behöver göras för att få igång den. VIDA diagnostikprogrammet som verkstan har hittar nog orsaken.
Kan du utföra andra saker via Volvo Cars appen som Låsa upp/Låsa och Starta bilen (om du väljer 15 min eller kortare i appen vid start, och väljer starta bilen istället för bensinvärmaren)?
Bilagor
EBA2B694-E646-4AE4-BACE-684B74812912.png
EBA2B694-E646-4AE4-BACE-684B74812912.png (434.04 KiB) Visad 401 gånger
Tack bem, jag var ute i bilen. Inga problem att starta och stoppa värmaren. När jag var på plats i bilen provade jag appen och då funkade minsann allt som det ska. Provade både på telefonens 4G samt på mitt wifi och båda går bra. Även nu 10 minuter senare kan jag t.ex. starta motorn via appen inifrån huset. Jag får intryck av att bilen går ner i standby och inte kan ta emot kommando. Ska prova i kväll igen så får vi se.
Inte riktigt samma problem, men dock ett problem: Jag blir utloggad från appen konstant. När man ska in och göra något ser man det. Så jag förmodar att skulle något hända med bilen (larmet exempelvis) så skulle jag inte bli notifierad för jag inte är inloggad :-(
Favazza skrev:Inte riktigt samma problem, men dock ett problem: Jag blir utloggad från appen konstant. När man ska in och göra något ser man det. Så jag förmodar att skulle något hända med bilen (larmet exempelvis) så skulle jag inte bli notifierad för jag inte är inloggad :-(
Vad menar du med konstant? Själv har jag blivit urloggad 2-3 ggr under de senaste veckorna vilket är mycket mer frekvent än normalt. Jag vet inte om det är kopplat till uppdateringar av appen, iOS eller någon annan instablitet?
B230F går fett

Okej, har bytt alla packning på motorn (p&ar[…]

HVO 100

HVO 100 kan ha ett cetantal på 70 Eller i n&[…]

Kung. Tackar!

En massa felmeddelanden!

Hade exakt dessa meddelande på våran V[…]